Hur många har köpt skräpet JVC Quad Proof?

Permalänk
Medlem

Gjorde likadant med denna scen, samma sak här: För kall vitbalans hos Quad Proof men mycket bättre skärpa. Ändrade vitbalansen med vitbalansvektyget så det blev varmare och ökare satureringen lite för att kompensera bristerna med att justera vitbalans på skämdumpar. Gör du rätt inställningar i själva kameran så kan du garanterat åstadkomma minst lika stora förbättringar.

Quad Proof, oredigerad, för referens:

Permalänk
Medlem

@Gzerd: Hade en sån i min tidiga youtubekarriär. Den åkte tillbaka till Scandinavian Photo snabbare än ögat. Funkar bra ute i dagsljus men så fort det blir lite mörkare så reder den inte ut någonting.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@Gzerd: Varför väcker du liv i en död tråd? Du har livat upp den i två omgångar nu; först efter sju månaders tystnad och nu efter tio ytterligare månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

@Gzerd: Varför väcker du liv i en död tråd? Du har livat upp den i två omgångar nu; först efter sju månaders tystnad och nu efter tio ytterligare månader.

Vad bygger du den logiken på? Tiden påverkar ju inte innehållet tråden. Det finns jätte långa aktiva trådar, varför är det inte lika logisk att avluta för att tråden är så lång. Men då är det inte på tal om varför hålla igång en några månaders gammal tråd

Det blir svårt att göra uppföljning i en ny tråd när historiken inte finns.

Här visar jag att dyra filmkameror fortfarande gäller tiden har stått still sen 2006
Vilken billig filmkamera kan konkurrera en Panasonic HC-VX1 ?

Sista scenen är filmat med aromatisk vitbalans för att få fram det naturliga kvällsfärger. Med en dyr filmkamera så funkat automatisk vitbalans jätte bra.

Permalänk
Inaktiv

@Gzerd Vet inte om jag håller med om att tiden stått till sen 2006.. Syftar framförallt på den nya kameran som Blackmagic släppte ganska nyligen, Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K. Den filmar 4K RAW 60fps för en bråkdel av vad det liknande teknik kostade förut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon265474:

@Gzerd Vet inte om jag håller med om att tiden stått till sen 2006.. Syftar framförallt på den nya kameran som Blackmagic släppte ganska nyligen, Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K. Den filmar 4K RAW 60fps för en bråkdel av vad det liknande teknik kostade förut.

Nu är det filmkameror vi pratar om.
Varför byter du ämne som inte besvarar filmen jämfört med äldre bildbevis?
Ser inte du vilka klara färger det är och bra kontrast. Det här är bevis att dyra filmkameror fortfarande gäller. Så tiden står still sen 2006 när det alla filmkameror var rätt dyra.

Jag har köpt ett gäng billiga filmkameror som var dåliga. Hur tror du det känns att köpt filmkameror som inte utger sig efter marknadsföringen. I verkligheten visar det sig vara något annat. Köper du en billig filmkamera så får du räkna med defekt vitbalans, konstiga färgtoner som inte sker med en kamera.

Så måste du köpa dyr filmkamera för att kunna sätta fast extern mick för bättre ljud. Billiga filmkameror har ingen blixtskohållare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Nu är det filmkameror vi pratar om.
Varför byter du ämne som inte besvarar filmen jämfört med äldre bildbevis?
Ser inte du vilka klara färger det är och bra kontrast. Det här är bevis att dyra filmkameror fortfarande gäller. Så tiden står still sen 2006 när det alla filmkameror var rätt dyra.

Jag har köpt ett gäng billiga filmkameror som var dåliga. Hur tror du det känns att köpt filmkameror som inte utger sig efter marknadsföringen. I verkligheten visar det sig vara något annat. Köper du en billig filmkamera så får du räkna med defekt vitbalans, konstiga färgtoner som inte sker med en kamera.

Så måste du köpa dyr filmkamera för att kunna sätta fast extern mick för bättre ljud. Billiga filmkameror har ingen blixtskohållare.

Nu är jag ingen kameraexpert, men du har fått otaliga svar i tråden som förklarat för dig att "klara färger och bra kontrast" inte är samma sak som bildkvalitet och frågat dig om du ställt in kameran rätt, du har till och med en användare som tagit sig tiden att redigera bilder från båda kamerorna för att "simulera" vad som hade hänt om du ändrar i kamerans inställningar, vilket visar att bilden från den kamera du beskrev som "skräp" hade en mycket skarpare bild.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Nu är jag ingen kameraexpert, men du har fått otaliga svar i tråden som förklarat för dig att "klara färger och bra kontrast" inte är samma sak som bildkvalitet och frågat dig om du ställt in kameran rätt, du har till och med en användare som tagit sig tiden att redigera bilder från båda kamerorna för att "simulera" vad som hade hänt om du ändrar i kamerans inställningar, vilket visar att bilden från den kamera du beskrev som "skräp" hade en mycket skarpare bild.

Varför byter du ämne?
Men det hindrar ju inte att dra upp skärpan i den gamla filmkameran JVC GZ-HD5 så bli det lika skarpt eller ännu skarpare. Vad tog höstfärgerna vägen, men med JVC Quad Proof ser det ut som att det var vinter.

Förövrigt kan jag inte ger mer svar eftersom det saknar anspelning på senaste film. Upplösningen är inte frågan utan bildkvaliteten färg och kontrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Varför byter du ämne?
Men det hindrar ju inte att dra upp skärpan i den gamla filmkameran JVC GZ-HD5 så bli det lika skarpt eller ännu skarpare. Vad tog höstfärgerna vägen, men med JVC Quad Proof ser det ut som att det var vinter.

Förövrigt kan jag inte ger mer svar eftersom det saknar anspelning på senaste film. Upplösningen är inte frågan utan bildkvaliteten färg och kontrast.

Märks att du saknar erfarenhet inom detta område. Känns också som att du väljer att endast svara när du känner att du kan dra ditt argument om och om igen. Jag tror också du är fel person att fråga varför ämnet byts när de flesta svar här är högst relevanta i att deras försök att förklara hur kameror faktiskt fungerar samtidigt som du flertalet gånger återupplivar en död tråd som borde lämnats död.

Men som svar på din fråga:
Skärpan är en av de få saker du inte kan bara "dra upp" på detta vis. Den oskärpa jag antydde till i mitt tidigare inlägg har inget med sensorn eller inställningar att göra utan utan snarare kommer från att antingen så klarar inte kameran av att fokusera väldigt bra (eller så har du bara råkat ställa den till manuell fokus och inte fokuserat den rätt?) eller så ät själva objektivet av för låg kvalitet att ge en god skärpa – något du inte kan göra någonting som helst åt såvida hela objektivet nu inte skulle kunna gå att byta ut som på en DSLR. Detta är inte nödvändigtvis ett problem med upplösning heller.

Också att nämna är att det sannolikt finns en skärpeinställning i kameran, men denna är mestadels artificiell och kan inte kompensera för dålig fokus eller ett för dåligt objektiv, snarare så påverkar de ändas tolkningen av bilddatan och är lite som att jämföra optisk zoom med digital zoom. Kommer bara se konstigt ut om den "dras upp" för högt.

Detta till skillnad mot vitbalansen. ALLA kameror med konventionell CMOS-teknik tar faktiskt inte bilder i färg öht utan använder något som kallas ett "Bayerfilter" för att återskapa färgdata, vitbalansinställningen påverkar hur denna färgdata återskapas genom att lägga på en form av toning vilket i sin tur kan dramatiskt påverka hur färgerna ser ut.

Visst är inte Quad Proof väldigt bra heller med vitbalansen i snutterna du visade då vitbalansen är alldeles för blåaktiga men som jag redan sade i mitt tidigare inlägg så är GZ-HD5 lika dålig den. Färgerna är alldeles för gula för att vara naturtrogna. Att den ena ser höstaktig ut och den andra mer vintrig är 100% vitbalansen och kan till 100% fixas genom att ställa in detta så den är densamma i båda kameror.

Tillåt mig att illustrera:
Först så har vi här ett fotografi med vitbalansen inställd som "Auto", ska också nämna att den togs med min Sony-kamera:

Den ser faktiskt helt OK ut, kanske aningen kall då gräset är något gulare i verkligheten och det hela verkar aningen för grönt överlag.

Sedan ett exempel med vitbalansen nerdragen ganska så rejält. Här ser vi något som närmare motsvarar de vintriga färgerna du upplever från Quad Proof:

Och sedan kan vi gå åt helt andra hållet och dra upp vitbalansen alldeles för högt. Ser faktiskt ganska trevligt ut trots att det är lika mycket fel som bilden ovan! Precis som är fallet med GZ-HD5:

Och slutligen, med vitbalansen manuellt inställd för att se hyfsat naturtrogen ut samt redigerad i efterhand, motsvarande vad man inom videoindustrin kallar "grading". Detta är troligtvis vad du vill se:

Dessa bilder togs med exakt samma samma kamera och enbart 1 enstaka inställning ändrades för att åstadkomma så dramatiska skillnader i färgerna, dvs vitbalansinställningen som så gott som alla här har försökt förklara för dig är sannolikt boven i detta trots att det är bra mycket enklare än vad du verkar tro att korrigera.

*fotnot: Jag använder mig faktiskt av samma bild, vilket togs i "RAW"-format och sedan har vitbalansen justerats i mjukvara (Adobe Lightroom). Resultatet med detta är identiskt med vad du får genom att ändra vitbalansinställningen i kameran pga hur RAW-formatet fungerar. Mjukvaran använder en enkel algoritm för bayerfiltret jag nämnde innan på exakt samma vis som kameran annars gör internt. Notera att detta endast funkar för RAW-format och inte för vanliga bilder eller filmer i format som jpg, png, mp4. mov, osv.