Forumdelen sponsras av

Funderar på att skaffa 4K eller 1440p skärm. Lite funderingar. Ni kanske kan svara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Funderar på att skaffa 4K eller 1440p skärm. Lite funderingar. Ni kanske kan svara

Som rubriken lyder så har har funderat på att skaffa en 4k skärm då jag möjligen köper ett xbox one x. Vad är då mest värt 4k vs 1440p. Sen så har jag bara plats för en skärm så den kommer då ersätta min nuvarande 1080p skärm 27". Så några funderingar. Mitt gtx 1060 6gb kommer ju inte klara att köra mina spel i 4k så kan man ändra upplösningen till 1440p eller 1080p utan att det ser sämre ut än min nuvarande skärm. Och en annan sak är att nu har har jag en ips panel och de skärmar jag har kikat på har tn. Kommer jag märka någon skillnad. Samma med respons tid. Nu har jag 1ms. Märks det någon skillnad mot 2ms eller 5ms

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@albeld: Ta gärna en (lång) titt på bildskärmsguiden, länkad i min signatur. En hel del av det du frågar om finns det svar på.

Huruvida bilden blir bättre eller sämre än din gamla skärm beror helt på vad du jämför. Det finns ganska många 4K-skärmar som inte alls är särskilt bra utan ger bildkvalitet liknande 10 år gamla skärmar. Fast med många gånger fler pixlar. Det finns också 4K-skärmar som är mycket bra men kostar därefter. Väldigt få 4K är också inriktade för spel.

Med 2560x1440-skärmar är bildkvaliteten överlag bra och det finns även spelinriktade skärmar med 144 Hz och de håller högre bildkvalitet jämfört med 1920x1080-144Hz-skärmarna.

Ifall du tänker på skalning från 1920x1080 till 2560x1440 sker det med tydlig försämring av skärpa och detaljer i bilden. Nu ska XboneX få ett 1440p-läge vilket lägger skalningen i Xboxen snarare än i skärmens godtycke. Men det är fortfarande lite klurigt för ett GTX 1060 ifall du tänkt köra mycket där också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Tack för svaret
Testade Dsr genom geforce experience igår på de spel som den rekommenderade det. Och det funkade faktiskt förvånande bra. Så i dirt Rally kör jag 2x native alltså typ 1440p, strax över. Vet inte varför jag nämnde det men det har ju med skalning och upplösning att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@albeld: DSR, Dynamic Super Resolution är en helt annan sak än jämfört med att skala upp från en lägre upplösning på skärmen. Det är tvärtom-situationen som är mycket mer gynnsam.

Ifall du vill få ett hum om hur det kommer bli, kör spelen i 1280x720 på din nuvarande skärm och ta ett kliv bakåt. Blir inte samma som att köra 1920x1080 på en 2560x1440-skärm men du får i alla fall en fingervisning om vad som kommer att ske.