Permalänk
Medlem

skärmen stängs av och på

Hej, har haft min skärm i typ 3 år men i förrgår så slocknade skärmen helt plötsligt och sen sattes den på igen, och efter de fortsätter den att stänga av sig var 10-15 sekund och sen på igen. men om ja stänger av datorn tex och sen sätter på den igen tar de ca 1-2 timmar innan den börjar slockna igen. Jag antar att den inte glappar eftersom de tar ett tag innan den börjar stängas av.

Det är en samsung s23a700d och jag använder dvi kabel, testade att koppla in en hdmi men då är allt bara svart, fast jag byter till hdmi på skärmen.

tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Låter som att någon kondensator har gett upp.. Ifall du kan löda är dom dock väldigt enkla att byta, och kostar i princip ingenting.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic: tack för svaret, jag kan löda, vad är det jag behöver göra?

Permalänk
Medlem

Jag märkte nu att den där lilla dosan på sladden som går in i ett väggutag är så varm så det kanppt går att hålla i den, kan de vara den som lägger av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyguy:

Jag märkte nu att den där lilla dosan på sladden som går in i ett väggutag är så varm så det kanppt går att hålla i den, kan de vara den som lägger av?

Låter absolut som en möjlighet. kan ju vara något fel i den.

Eller så kan det vara en konding i skärmen som får agget att dra för mycket ström och får den å stänga av.

eller så är det något helt annat Har du någon annan strömadapter du kan prova med? Annars är det nog att öppna skärmen som är enda alternativet till att börja med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Låter absolut som en möjlighet. kan ju vara något fel i den.

Eller så kan det vara en konding i skärmen som får agget att dra för mycket ström och får den å stänga av.

eller så är det något helt annat Har du någon annan strömadapter du kan prova med? Annars är det nog att öppna skärmen som är enda alternativet till att börja med.

Ok men kan ju öpnna skärmen då, hur ser ja att kondisatorn är paj då? Är den typ svälld eller nått liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Skyguy:

Jag märkte nu att den där lilla dosan på sladden som går in i ett väggutag är så varm så det kanppt går att hålla i den, kan de vara den som lägger av?

Det brukar vara en vanlig orsak till den här typen av problem. Kontakta Samsungs kundtjänst om detta. Brukar inte vara problem inom de först tre åren (reklamatation) men kan kosta pengar som reservdel ifall skärmen är äldre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skyguy:

Ok men kan ju öpnna skärmen då, hur ser ja att kondisatorn är paj då? Är den typ svälld eller nått liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Om den är helt platt så är den hel och den ser ut så här eller värre så är den sönder.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Dom såg hela ut, borde ju vara sladden isf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skyguy:

@superegg: Dom såg hela ut, borde ju vara sladden isf

Skulle misstänka det då nätdelen sitter där om jag förstod det rätt så skulle den blir överhettad och då stängs den av sig för att inte orsaka någon brand.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666