Vilka 2.0 datorhögtalare rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Vilka 2.0 datorhögtalare rekommenderar ni?

Hej

Är på jakt efter riktigt bra datorhögtalare, helst ett 2.0 system utan separat ljudkontroll. Är det bara watt jag skall kolla på eller finns det något annat jag skall tänka på?

§3.1 screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Recensioner. Hur mycket vill du lägga?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@Cruentusa: Kan jag komma under 1000 så är jag väldigt nöjd. Ju mindre ju bättre

Permalänk
Medlem

Swans M10

Har dessa själv och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Edit: Såg nu din budget. Ett tips kan vara att kolla begagnatmarknaden. Du kan helt klart få ok högtalare för en tusenlapp men om du vill köpa en begagnad för en tusenlapp så kan du få något väldigt bra

Watt är för den gemene mannen en ganska onödig siffra. Visst spelar det roll men så länge du inte har ett jättestort rum eller gillar att få väggarna att skaka är det inte jätteviktigt. Dessutom så är det mycket annat som skiljer än watten. Två högtalare med samma watt kan låta mycket olika, den ena kan vara rena skräpet medan den andra är helt underbar.

Bestäm istället en budget och sen så läser du lite olika tester eller helt enkelt gå till affären och lyssna.

Hur stort rum har du och hur högt vill du lyssna?
Vad ska de användas till (musik/film/spel/tal/annat)
Budget?

Bästa sidan när det kommer till köpråd för ljud och bild är enligt mig prisjakt. Kolla på https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=363 och ställ in de krav du har, t.ex. 2.0 och högsta/lägsta pris.

Själv har jag Audioengine A2+ vilket jag varit väldigt nöjd med. Dock inte de neutralaste högtalarna så om jag bara skulle lyssnat på musik hade jag nog valt något annat. Väldigt trevliga för spelande och film. Problemet är att nu när jag flyttat så används de i ett mycket större rum och då märks det att de är ganska små högtalare. Skulle gärna vilja att de hade lite mer tryck i sig vid högre volymer.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2412682

Permalänk
Medlem

2.0 system runt tusenlappen skulle jag rekommendera dessa: Creative T40 II. Finns även kontroll för bas och treble så man kan justera ljudet efter smak.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kurzweil KS-40A

Dessa kör jag till datorn, just detta märket finns nog inte på så många ställen, men hittar du några riktiga studiomonitorer för ca 1000 så tenderar det vara ett relativt säkert val. Är du basfantast får du vara beredd på att punga upp minst det dubbla får något acceptabelt ljud.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

2.0 system runt tusenlappen skulle jag rekommendera dessa: Creative T40 II. Finns även kontroll för bas och treble så man kan justera ljudet efter smak.

Jag kollade mycket och länge på dessa när jag själv skulle köpa högtalare (sen blev det några som nästan kostade dubbelt så mycket, så kan det gå...). Jag hade nästan bestämt mig helt då jag läste om en sak som omedelbart gjorde att jag inte ville ha den:
Efter att inte fått någon ljudsignal på ett par minuter gå den automatiskt till stand-by. Får att den sedan ska vakna måste du spela något ljud, problemet är att det tar ett par sekunder innan den vaknar. Så det är omöjligt att t.ex. höra notifikationer från datorn.

Sen vet jag att den hade någon annan ganska stor nackdel, även om det var något jag hade kunnat leva med med tanke på priset och de bra recensionerna. Tyvärr kommer jag inte på vad det var för något.

Permalänk
Medlem

@Trunk: uppgraderade själv till ett par Audio Pro T14, men vill man ligga runt tusenlappen är de förvånansvärt kompetenta. Bästa rådet är ju att invänta BF då Elgiganten brukar rea ut T14 för 1990:- 😎

Till dator/andra tv/studentrum är de svåra att slå till det priset, T14 dvs.
Samt alla trevliga ingångar + Bluetooth.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

@Tdoll: uppgraderade själv till ett par Audio Pro T14, men vill man ligga runt tusenlappen är de förvånansvärt kompetenta. Bästa rådet är ju att invänta BF då Elgiganten brukar rea ut T14 för 1990:- 😎

Till dator/andra tv/studentrum är de svåra att slå till det priset, T14 dvs.
Samt alla trevliga ingångar + Bluetooth.

Hur är 2000 runt tusenlappen? 🤔 Är 10k runt 5k i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: det är ju dumt att läsa första rekommendationen till TS som ligger... just runt tusenlappen och där den andra posten var ett svar till.... någon annan än TS?

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med datahögtalare 2.0/2.1

Hej

Behöver hjälp. Är på jakt efter ett par bra datorhögtalare. Bra ljud och "snygga" är viktiga. Dessvärre är budgeten tight. Jag kan nog max lägga 800 kr . Finns det något bra ljud i dessa segmentet?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars_W:

bra datorhögtalare

Skrivet av Lars_W:

Jag kan nog max lägga 800 kr

Skrivet av Lars_W:

Finns det något bra ljud i dessa segmentet?

Nej, tyvärr går inte den kombon ihop. Däremot så har du fått ett par förslag i tråden.

Valfritt skräp från Logitech i din prisklass, eller Creative T40 II. Det spelar inte så stor roll i denna prisklass då den ena knappt är märkbart bättre än den andra. Eftersom det är viktigt att de är snygga så blir det ännu mer upp till dig

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?&m=s339597457

Försök sträck din budget lite till så får du till ett par OK 2.0-högtalare.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars_W:

Behöver hjälp med datahögtalare 2.0/2.1

Hej

Behöver hjälp. Är på jakt efter ett par bra datorhögtalare. Bra ljud och "snygga" är viktiga. Dessvärre är budgeten tight. Jag kan nog max lägga 800 kr . Finns det något bra ljud i dessa segmentet?

Tacksam för hjälp.

Jag skulle A: Nöja mig med ett par superbilliga ifrån kjell och company (eller någonstans där man får ett par högtalare för en 100lapp) för att sedan spara under en längre tid tills jag har råd med ett par ordentliga (mellan 2000 - 3000:-) högtalare.

Eller B: Inte köpa högtalare alls och nöja mig med det jag har i dagsläget. Högtalare för under 1000kr är väldigt begränsade till vad man kan använda dem för. Du kommer aldrig att hitta något som du är riktigt nöjd med för dem pengarna, det kan jag garantera.

När du väl börjar bli intresserad av ljud så kommer du bli mycket besviken på ditt val att slänga 1000kr i sjön på ett par högtalare du senare vill slänga i papperskorgen.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter datorhögtalare inom TS budget då jag idag endast har hörlurar.
För spel, poddar samt "bakgrundsbrus" (har datorn i köket)
Vilken av dessa två hade ni valt?
https://prisjakt.nu/produkt.php?p=1981069 Bose Companion 2 Series III
https://prisjakt.nu/produkt.php?p=349840 Creative Gigaworks T40 Series II

Permalänk

@Elektron: Jag vill rekommendera dig att lyssna på dom om du kan.
Jag lyssnade vid ett tillfälle på Companion 2 och Companion 20.

20 gillade jag även om det inte var något monster direkt. Klart och ganska balanserat ljud, och en hel del bas för en så liten högtalare.
2'an däremot tyckte jag lät lite dovt. Kan ha varit så att örat blev lite lurat när skillnaden var så pass stor - i själva verket kanske det var 2'an som lät mest korrekt, men det var åtminstone min uppfattning.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Creative så jag törst inte uttala mig om vilken du bör gå på.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@Jimemy: Jag vill rekommendera dig att lyssna på dom om du kan.
Jag lyssnade vid ett tillfälle på Companion 2 och Companion 20.

20 gillade jag även om det inte var något monster direkt. Klart och ganska balanserat ljud, och en hel del bas för en så liten högtalare.
2'an däremot tyckte jag lät lite dovt. Kan ha varit så att örat blev lite lurat när skillnaden var så pass stor - i själva verket kanske det var 2'an som lät mest korrekt, men det var åtminstone min uppfattning.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av Creative så jag törst inte uttala mig om vilken du bör gå på.

Tack för svaret. Jag gjorde som så att jag beställde Companion 2 igår från mediamarkt. Den hade fått rätt bra betyg och jag tänkte att om jag mot förmodan inte är nöjd så går det säkert bra att lämna tillbaka dom.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Tack för svaret. Jag gjorde som så att jag beställde Companion 2 igår från mediamarkt. Den hade fått rätt bra betyg och jag tänkte att om jag mot förmodan inte är nöjd så går det säkert bra att lämna tillbaka dom.

Skriv gärna en rad när du testat - roligt att veta om man kom ihåg rätt på ett ungefär.
Grundljudet var helt ok i dom dessutom, bara det att jag saknade lite diskant. Eq kanske?

Ågerkom gärna som sagt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Skriv gärna en rad när du testat - roligt att veta om man kom ihåg rätt på ett ungefär.
Grundljudet var helt ok i dom dessutom, bara det att jag saknade lite diskant. Eq kanske?

Ågerkom gärna som sagt!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fått högtalarna nu och jag kan hålla med att de låter dovt tyvärr.
Jag gick helt på omdömena på prisjakt när jag beställde dom.
Får ända säga att det är rätt häftigt hur mycket ljud det har fått in i så pass förhållandevis små högtalare.
Dock vet jag inte ifall dessa har någon inspelningstid?

Permalänk
Medlem

Inet - Edifier

Jag har dessa och kan inte annat än att rekommendera dem. Väldigt bra ljud för pengarna.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Inet - Edifier

Jag har dessa och kan inte annat än att rekommendera dem. Väldigt bra ljud för pengarna.

https://www.youtube.com/watch?v=th3RX2mAVpw
Jag tycker denna video beskriver skillnaderna mellan Bose och Edifier rätt bra.
Fasen att man inte visste det innan man köpte.
Det lutar iaf åt att lämna tillbaka mina Bose och byta till R2000DB
https://www.proshop.se/HiFi-speakers/Edifier-Studio-R2000DB-h...
R2000DB istället för R1700BT då jag gillar designen hos R2000DB mer.

Tror ni det blir ett bra byte eller har ni några tips innan jag beställer ifall ni vet något som är ännu bättre? +-några hundralappar är inte så noga

Permalänk
Medlem

@Elektron: Kan bara upprepa att jag är nöjd med mina Edifier. Har inte testat jättemånga olika märken men det är de bästa jag hittat för det priset.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore