Ni som spelar har ni spelen på en SSD eller mekanisk hårddisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Ni som spelar har ni spelen på en SSD eller mekanisk hårddisk?

Precis som rubriken lyder. Ni som spelar pc spel har ni spelen lagrade på en ssd eller en mekanisk hårddisk?

Eftersom det börjar närma sig en ny dator för min del så har jag fått olika råd att tex ha os på en ssd och spel på en mekanisk hårddisk. Vad är erat råd?

Skärm - Dell U3011 REV09 : Dator - Windows 10 pro : Antec P193 : Asus P8z77-V : Intel Core i7 2700K @ 4,6 ghz : Noctua NH-C14 : Corsair 16 GB DDR3 Vegance 1600 mhz : Gigabyte GeForce GTX 970 4GB WF3OC : Silverstone Strider 1000W silent modular 80+ gold : Crucial SSD 128 GB : Samsung dvd brännare : Mus - Logitech G400.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2014

Jag har ingen SSD, så jag har alla mina spel på en mekanisk hårddisk.

//sparkar_boll

Stationär dator: Hemmabygge, Intel Core i5 2400 3,3 GHz, DDR3 16 GB RAM, 280X 3GB, 1TB, Windows 10 Home
Laptop:MacBook Pro early-2015, Intel Core i5 5257U, 8 GB RAM, Intel Iris Graphics 6100, 256 GB SSD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Jag kör enbart med ssd i min burk pga både laddtider och ljudnivå, däremot lagrar jag inte filmer eller liknande i min burk så 2tb med ssd räcker gott och väl till alla spelen och annat jag har installerat.

Det är lite en smaksak och en kostnadsfråga..

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | be quiet! Dark Rock Pro 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Kläm givetvis in så många spel du får plats med på SSDn

Intel Core i7-4790k / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2008

Jag har spel jag spelar under längre tid på min SSD och spel jag bara vill testa eller inte kommer spela så ofta på mekanisk disk. Skulle man spela ett spel mer än man först trott går det ju i steam att flytta spelen utan att installera om

Desktop: i7-6700k @ 4.5GHz | 32GB RAM | 500GB SSD | 2x 1TB HDD | R9 290X | Define R5
Laptop: Macbook Pro Retina -15 i5| 8GB |256GB
Mobil: Oneplus 3
Surfplatta: Nexus 10 & Ipad Air 64GB 4G
konsol: PS4 slim 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2009

@landahl: På SSDn förstås, annars försvinner väl poängen? Ju större spelet är, ju större filer laddas, ju mer orsak att ha spelet på ssdn, logic fail att föreslå ha dem på mekaniska?

Börjar det bli fullt kan du individuellt välja målmapp för varje spel, men du kommer efter första med lite laddtider aldrig mer installera ett spel på en mekanisk.

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Eftersom jag klantade till min OS installering, alternativen jag hade var SAMSUNG 128GB och SAMSUNG 128GB vilket slutade med att SSDn fick OS och min m.2 är nu dedikerad Steamdisk.

Fyfan va spel laddar snabbt må jag säga.

Spelburk: R5 1600 (3,5GHz) | GTX980 | 16GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Motstod SSDs länge för att jag ville att tekniken skulle bli bra, sen skaffade jag en 840 EVO...

I hate my life

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av landahl:

Precis som rubriken lyder. Ni som spelar pc spel har ni spelen lagrade på en ssd eller en mekanisk hårddisk?

Eftersom det börjar närma sig en ny dator för min del så har jag fått olika råd att tex ha os på en ssd och spel på en mekanisk hårddisk. Vad är erat råd?

Har du råd så kör du endast SSD. HDD ska endast användas vid passiv lagring.

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Har ingen mekanisk längre i min dator, den tiden är förbi. SSD <3

Ryzen 1600 @ 3.75Ghz - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3066MHz CL15 - ASRock Fatal1ty Gaming K4 - Samsung 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G - AOC 2460PF 144hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Surahammar
Registrerad
Jul 2008

Som det gamla djungelordspråket:
Once you go ssd, you never go back.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

SSD.. allt nästan ligger på SSD. Vägrar använda HDD till något annat än ren lagring (och knappt ens det så sega de är).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012

SSD definitivt. Flyttat alla mekaniska diskar till en nas så man slipper lyssna på slamret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2017

Räkna med att de flesta svaren kommer att vara SSD.

Den överväldigande majoriteten av datorer har inte ens mekaniska hårddiskar nuförtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Nexira:

@landahl: På SSDn förstås, annars försvinner väl poängen? Ju större spelet är, ju större filer laddas, ju mer orsak att ha spelet på ssdn, logic fail att föreslå ha dem på mekaniska?

Börjar det bli fullt kan du individuellt välja målmapp för varje spel, men du kommer efter första med lite laddtider aldrig mer installera ett spel på en mekanisk.

Inget fel i logiken, SSD är fortfarande rätt mycket dyrare än snigeldisk så man får fundera på om den kostnaden är värt för lite kortare laddningstider. Det har ju i regel ingen påverkan på spelet när det väl är igång.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av landahl:

På grund av priset på större SSD'n och hur många spel jag har så ligger alla spel på en mekanisk disk.

MSI Xpower Z170A Titanium Ed. | 6700K @ Stock | NH-D15 [Push/Pull] | 32GB DDR4 2133mhz | GigaByte GTX 1080Ti 11GB
2x 250GB Samsung EVO 850 | 4TB blandad lagring | Corsair Gaming Sabre RGB | AOC AGON AG271QG 1440p @ 144hz

Tasticonia på Discord - #Gilla inlägg som är bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Merparten på SSD. Några spel som jag inte spelar så ofta ligger på HDD. Även spel som tar upp mycket plats men inte tjänar så mycket på att köras från SSD, typ äventyrsspel o.s.v. ligger på HDD.

Dator: Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200, 2,3 TB SSD, Win10
Emulering / Retro: Lotharek MiST 1.3+ | HTPC: Z8300, 4 GB RAM, 32 GB Flash, Win10+Kodi
NAS: DS218+, 4+8 TB HDD | Server: RPi 3, DietPi (VPN, DDNS, DNS, DHCP, Webb, SQL)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Jag brukar installera alla spel på SSD och när de blir fulla (har två på 250Gb vardera) flyttar jag över alla spel som jag inte använt på ett tag till min mekaniska.

Det finns förstås många spel som drar nytta av en snabb SSD men det är inte alltid man kan förvänta sig stora skillnader i laddtider. Såg ett test förut och på vissa spel var det knappt märkbart.

Skrivet av sparkar_boll:

Jag har ingen SSD, så jag har alla mina spel på en mekanisk hårddisk.

Ingen ssd alls? Vad passande att black friday och julafton är på ingång. Jag råder dig kraftigt att köpa en, räcker med en liten bara till windows. Finns nog ingen uppdatering i en dator man kan göra som ger mer valuta för pengarna.

Skrivet av Nexira:

Så talar någon som har det gott ställt... Inget fel med det men att vara helt oförstående till varför vissa använder mekaniska diskar är ganska osmickrande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

Har de på vanlig mekanisk disk, spelar mest cs:go och World of tanks och hade spelet laddat snabbare är det jag som ändå får vänta på med/motspelare. Har inga egentliga laddtider.

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

HDD, jag skulle aldrig få för mig att använda mina +10 TB ssd till spel.

Men flera saker som budget påveras, jag tycker ssd + hdd är en bra blandning för den stora skaran. Visst folk som knappt har någon data att spara så går det lätt att lagra allt på ssd.

En bra optimerad dator för en svensson skulle jag säga är 500GB ssd + 4TB Hdd, där SSD är i dyraste laget, men de sjunker väl snart vilket resulterar i att det blir bra för budgetdatorer.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ower the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Jo, jag har liknande problem med platsbrist på SSDn, annars hade jag haft allt på den, men vissa typer av spel, som någon nämnde här, är inga större problem att lagra på ett skivminne tycker jag.

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

SSD för Windows och HDD för spel, funkar bra. Jag spelar även in gameplay genom OBS och skrivningen påverkar inte spelandet alls.

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone 6 64GB SG | iPad Air 32GB 3G/4G | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Asus PCE-AC68U | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

I snart 1år är det enbart SSD i min dator. 1st 250Gb för OS/Program och 1st 1Tb för spelen, helt underbart. Har 1st mekanisk kopplad till min router (NAS liknade lösning). Förövrigt den sista mekaniska som finns i mitt hem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ower the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av MrMadMax:

I snart 1år är det enbart SSD i min dator. 1st 250Gb för OS/Program och 1st 1Tb för spelen, helt underbart. Har 1st mekanisk kopplad till min router (NAS liknade lösning). Förövrigt den sista mekaniska som finns i mitt hem.

Intressant, satt faktiskt och funderade över detdär...

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

När du väl har haft spel på en SSD för första gången så går det aldrig att gå tillbaka.

Si vis pacem, para bellum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vaasa/Finland
Registrerad
Dec 2001

Köpt en dedikerad SSD enbart för spel. Innan hade jag en del spel på SSD och en del på HDD.

WS: Asrock z87 Killer | i5 4670k@4,0GHz - CM 212EVO | Corsair 16GB | Asus GTX1060 Turbo 6GB | Jonsbo W2
HTPC: Asrock H61M-DGS | i3 3240 | GTX780 | Corsair 8GB | Chieftec HM-02B-OP
NAS: QNAP TS-431 - 4x4TB WD RED
Laptops: MacBook Pro Retina Late 2013 | Asus X540Y

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2017

Har spel enbart på SSD. När dom börjar bli fulla så kommer jag köpa en till. Min 6TB HDD har jag bara till film/serier/musik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011

Själv har jag bara spelet jag spelar som mest just nu på SSD'n, förvisso är den ganska liten, men känns onödigt att lägga något på den som bara startas en gång i halvåret! På SSD'n nu har jag bara PUBG och BF1. Lättladdade spel såsom Diablo 3 får också ligga på HDD.

Work in Progress 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013

SSHD är väl bättre om man vill ha hyfsat snabb HD och samtidigt mycket lagring?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Har min SSD med windows och lite "vanliga" program och allt annat på HDD.
Det är att man "ska" ha SSD för spel och att de flesta idag använder enbart detta, vill jag se när jag kan få siffror på det. Tro kan man göra i kyrkan mfl.....

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud