Ni som spelar har ni spelen på en SSD eller mekanisk hårddisk?

Permalänk
Medlem

Två SSD, en till OS och en till spel.

Har flyttat alla mina mekaniska diskar till en egen liten "server" som står långt ifrån mig så jag slipper lyssna på skiten.
Laddtider i spel är bara ett plus, den främsta anledningen till att köra allt på SSD är att slippa oljudet..

Permalänk
Medlem

Helt beroende på spel och dess behov av att ladda/spara data.
Kör man ett strategispel som tar 1 minut att ladda och sedan sittar men 8h och spelar så kan det lika gärna ligga på mekansika disken.
Ett spel som laddar kartor, texturer hela tiden lägger jag garanterat på SSD:n

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Hjälpsam

@landahl: På SSHD, Windows ligger på SSD.
Windows har jättemånga småfiler, där glänser en SSD, spel har ofta färre större filer, där är skillnaden mindre.
När ett spel startar, laddas även många Windowsfiler in, eftersom dessa ligger på en SSD går starten snabbare än många tror.
Startar jag om ett spel utan att boota om, ligger filerna inte på disk, då ligger de i minnet, då spelar det ingen roll var de varit lagrade från början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Bra tanke, funderar faktiskt på att köpa en sådan. En vettig spel-SSD (minst 240GB) kostar runt tusenlappen, för samma pris får du en SSHD på 2TB

Har en del spel på min SSD, resten ligger på min HDD pga av platsbrist.

Permalänk
Avstängd

Jag har bara SSD-enheter i min dator, aldrig mer en högljudd vibrerande slö mekanisk hårddisk i min PC..usch..

Ska köpa en 512GB SSD senare till jul för att utöka utrymmet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det var länge sedan jag hade en HDD i datorn, de har förpassats helt till NAS:en. SSD all the way!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Spel,program på 2 olika SSD.
Allt annat på mina 3 HDD.

HDD kommer jag aldrig göra mig av med, eller jo, när jag kan få 6tb för 2000:-, så typ aldrig.

Permalänk
Medlem

Både och. Om det är ett nytt spel jag vet jag kommer spela en del så blir de SSDn annars den mekaniska. Men det beror mycket på spelet också. Nu senaste Wolfenstein tog lite längre tid att installera på den mekaniska, men laddningstiderna var ju ändå bara ca 5 sekunder så tvivlar på nån större skillnad gentemot SSD i det fallet. Minns att det förra spelet (New order) hade betydligt längre laddningstider, så eloge till Machine Games. Köpte även Tooth&Tail och installerade på den mekaniska. Spelet startar direkt och banorna laddar på nån sekund. Har sådana där green diskar som låter mindre också, tycker inte det är störigt. SSD lagring är för dyrt för att agera masslagring för min del.

Permalänk
Medlem

De spelen som jag oftast spelar och inte är 80gb stora - Har jag på SSD. Annars blir man ruinerad.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

Enbart SSD. Har ca 750Gb dedikerat för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har 1tb ssd givetvis för Windows och en del spel på den, men dom flesta spel på min 2tb sshd och den är nästan lika snabb.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några mekaniska diskar i min dator på snart ett år pga ljudnivån. SSD's for the win!

Har en NAS med mekaniska diskar i min garderob som tar hand om all övrig lagring.

Permalänk
Medlem

Har idag tre SSD samt en M.2 plus en WD HDD för lagring.
Har dock planer på att ersätta de tre SSDerna med en stor istället (dock behålla M.2).
Tycker HDDn är riktigt tyst så det är okej att den finns där (är en sådan långsammare version).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är ingen spelnörd men spelar då och då och har alla spelen på en SSD, även om skillnaden är högst marginell.
Startar i regel aldrig om datorn så dom spel/program jag nötar mest ligger oftast i minnet.
Tycker personligen att tystnaden med SSD är lika stort argument som hastigheten, stör mig gruvligt på surr och vibrationer från mekaniska diskar.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

Jag har de spelen som jag spelar ofta på SSD.
Mina datorer har inga mekaniska diskar utan jag har mitt SteamArkiv på min NAS som jag accessar med ISCSI

Oftast testar jag bara spelen via ISCSI och om jag känner att det är segt att ladda så drar jag över det till SSD.

Vet att det inte är en optimal lösning men jag slipper ha massa surrande hårddiskar i mina datorer.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Har sedan i somras alla spel på SSD.

Har två Samsung EVO 850 250GB och en Crucial MX100 på 240GB. Alla lagringsdiskar flyttade jag till en dedikerad lagrings-PC på nätverket.

Kör Windows och alla Blizzardspel på en 250GB SSD, alla Steam-spel och diverse andra spel på min andra 250GB och har den tredje på 240G för bilder, musik och potientiell spel-plats ifall de andra börjar bli fulla.

Än så länge räcker platsen, men börjar jag köra större spel på Steam så blir det nog byte till större SSD eller ännu en 250GB.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

kör alla spel, program och installationsfiler på ssd

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Jag har spel jag spelar under längre tid på min SSD och spel jag bara vill testa eller inte kommer spela så ofta på mekanisk disk. Skulle man spela ett spel mer än man först trott går det ju i steam att flytta spelen utan att installera om

This, så gör jag också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har enbart SSD's kommer aldrig röra en mekanisk HDD igen... fyfan vad dem är slöa.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har en 128Gb och en 256Gb SSD.
Båda OS och dess program ligger på SSD, några spel på SSD'n men vissa är så stora att det är för dyrt så har en 1Tb 2.5" HDD med för spel och sånt.
Men sedan så är min Windows 10 maskin hårdvaruviritualiserad så Linux värden cachar ofta data från HDD'n i ram (32Gb) vilket gör att spelen ofta laddar snabbare efter första gången man startat dom oavset om windows cachar data eller inte i ram.

Det ger rätt störda benchamrks i bland, tex tycker HD tune min HDD klarar 600Mb/sek i bland, men den vet inte att den får cachad data från ram av linux värden.

SSD enheterna är snabbare att ladda spel från men som sagt så min konfig fungerar så är inte HDD'n så långsam som man kan tro.

Permalänk
Medlem

2 stycken ssd. 120gb / 250gb. Mekaniska hårddiskar kommer inte i närheten av min dator.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jag kör med SSD för de tyngre/diskintensiva spelen, och två mekaniska i raid för resten av spelen. Kört så i säkert sju år nu, funkar kanonbra!

Permalänk

@Trunk: Jag anser att det finns viktigare komponenter för en gymnasiestuderande ungdom att köpa än en SSD, t.ex. ett nytt grafikkort och en ny processor då de är från runt 2011 respektive 2013.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har spelen på en gammal WD green just nu, kör skiten ur den tills den dör men den överträffar förväntan. Jag tycker att ssd ibland tyvärr inte ger någon märkbar skillnad i laddningstider, åtminstone inte i spel som strömmar in resurser och är gjorda för att spelas från en HDD. En del spel laddar ju allt i en enda klump och då verkar det ju gå snabbare.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En bra optimerad dator för en svensson skulle jag säga är 500GB ssd + 4TB Hdd, där SSD är i dyraste laget, men de sjunker väl snart vilket resulterar i att det blir bra för budgetdatorer.

Inte för att vara den som är den, men jag törs satsa mitt ena lillfinger på att Sven Svensson inte behöver så mycket utrymme. Min mor och morföräldrar använder inte ens sina 250 respektive 500 Gb.

Skrivet av sparkar_boll:

@Tdoll: Jag anser att det finns viktigare komponenter för en gymnasiestuderande ungdom att köpa än en SSD, t.ex. ett nytt grafikkort och en ny processor då de är från runt 2011 respektive 2013.

Sant. Kanske du har en givmild tomte?

Permalänk
Medlem

Single player: SSD som tumregel
Multiplayer: beror på

Tänk på att vissa spel, som Starcraft 2, är det långsammaste datorn i matchen som avgör när man kommer in. I sådana fall räcker det med en defragmenterad spel-HDD vansinnigt långt. I andra fall där man kan komma in direkt och börja leka under warmup, som CS:GO, så har du inget att förlora på en SSD.

Sen finns det undantag. Med dryga 2 sek loading screens i Skyrim på HDD är det inte mycket jag tjänade på att ha den på en SSD, medan Diablo (ettan) på Mac hade minutlånga loading screens, fast det var nog bara resten av datorn som var för sketen.

Kort och gott, det beror på titel och omständigheter.

Skrivet av landahl:

Eftersom det börjar närma sig en ny dator för min del så har jag fått olika råd att tex ha os på en ssd och spel på en mekanisk hårddisk. Vad är erat råd?

Jag gjorde tvärtom. System på HDD, spel på SSD. System bootar när jag är AFK, spel laddar när jag sitter framför datorn. Det handlar om att minimera dötid. Fast jag köpte min SSD när 64GB var snordyrt, idag får man ju plats med allt och mer därtill.

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte är en "hoarder" så räcker det med att du köper en 500GB eller en 1TB SSD och har allt på (Windows + Steamapps). Själv sitter jag på typ 260GB SSD och 35TB HDD. Räcker gott för mig, dock hade det varit rätt najs med en 500GB SSD till steam så man slipper ha flera olika kataloger på diskarna (rörigt).

Själv har jag en 128GB till Windows och en 128GB till CSGO och GTAV. Resten av småspelen som jag lirar typ 2-3ggr/år har jag på hdd.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Spel som inte lider av plågsamma laddningstider ligger hdd medans det andra spelen körs från ssd. Battlefield från hdd är inte skoj. Matchen är liksom förlorad redan innan man kommit in 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Inte för att vara den som är den, men jag törs satsa mitt ena lillfinger på att Sven Svensson inte behöver så mycket utrymme. Min mor och morföräldrar använder inte ens sina 250 respektive 500 Gb.

Det finns olika svensons, väldigt många klarar sig inte på 500GB och då behöver komplettera. En 4TB kostar idag ca 1300kr, 2TB strax över 700kr så vissa kan spara någon hundring där.
Det stora problemet jag anser är att 500GB ssd idag är lite dyr, det är dock rent ssd storleksmässigt vad många borde ha. Btw Farsan har 8TB på hans dator, han gör inget märkvärdigt och har hälften ledigt, men lite data blir blir det snabbt.

*edit*
Det jag syftade på svenssons var nog mer ungdom som sitter med datorn till annat än facebook. Där är en 4TB hdd något im de kan lagra lite skit på.