Curved gamingskärm, värt det lilla extra?

Permalänk

Curved gamingskärm, värt det lilla extra?

Hej.

Jag står nu inför ett dilemma där jag inte riktigt vet om jag ska köpa en curved gamingskärm eller inte. Det finns olika faktorersom spelar in bl.a "skrytfaktorn", ergonomi, bildkvalitet med mera. Sett till de ovannämda så tar ju den "curvade" förstapriset.
De skärmarna som jag har kollat på är främst: https://www.inet.se/produkt/2200921/samsung-24-c24fg70fqu-144...
Och https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h-1...
Eftersom det kan skilja ungefär 6-700 kr om man letar lite så blir valet svårt. Är de fördelar som samsungen har gemfört med acern värda 6-700kr eller är de mest bara "onödiga" features.
Eftersom black friday är runt hörnet så kanske andra alternativ dyker upp.
Ge mig er era tankar och idéer, kom gärna med andra förslag på skärmar på 3000 plus-minus 500.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om det är värt extra kostnad?

Är det värt det över huvud taget? frågar sig vissa. Mig inkluderad.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att det är helt meningslöst i alla andra skärmar än ultrawide 34" eller större då när man kommer upp i de storlekarna verkligen märker av "omslutningen". På en 24" är det helt bortkastat.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Jag personligen tror inte det är värt dom extra kronorna på en så pass liten skärm. Tror det blir mer relevant och intressant när skärmarna närmar sig 30" och större.

Permalänk
Medlem

Alltså nej.. bara nej.
Köper man i det billigare segmentet så är det bättre att lägga dom pengarna på en snäppet vassare panel än att ha lite böjning.
Det där med skrytfaktor gäller inte riktigt ovan skärmar...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Alltså nej.. bara nej.
Köper man i det billigare segmentet så är det bättre att lägga dom pengarna på en snäppet vassare panel än att ha lite böjning.
Det där med skrytfaktor gäller inte riktigt ovan skärmar...

Samsungen har en VA-panel vilket vad jag har läst är snäppet än TN bättre det är en sak som lockar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är nog väldigt mycket smaksak och ganska onödigt innan du kommer upp i 30" och större. Vad har du tänkt använda den till, och har du suttit vid en curved skärm tidigare?

Spelar man exempelvis competitive fps shooters kan jag tänka mig att det mest stör.

Permalänk
Skrivet av tbsw0w:

Det är nog väldigt mycket smaksak och ganska onödigt innan du kommer upp i 30" och större. Vad har du tänkt använda den till, och har du suttit vid en curved skärm tidigare?

Spelar man exempelvis competitive fps shooters kan jag tänka mig att det mest stör.

Kommer att ha den till att spela på, framför allt cs, pubg samt Hearthstone. Satt vid en på dreamhack i somras och det upplevde jag som rätt tillfredställande och "trevligare".

Skickades från m.sweclockers.com