Mozilla släpper Firefox 57 "Quantum"

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Mozilla släpper Firefox 57 "Quantum"

Efter en lång tids arbete och testande lanserar nu Mozilla Firefox 57 i en stabil version, där prestandaförbättringar står främst på agendan.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Digital medborgare
Registrerad
Aug 2004

Har inte haft FF på länge, för den har känts fel. Något har varit off. Men fy fan, Quantum är bra än så länge. Responsiv, snabb, UI:t är klockrent när man tagit bort alla knappar. Och så är det något nytt också, det är alltid härligt.

Den tog under idle 7-8% CPU någon gång, men sedan lugnade den sig. Chrome ligger på 0,4% per instans och FF ligger på runt 1-1.9%. Det är något dem kan förbättra, men det kvittar också när är det är så pass lite.

gfårs 1070. 3570K. 16 Gigabong RAM. Server, NAS, pi, steamlink, casts, nätverkssladdar, sega master system, massor av faptops, mus med 17 knappar, öronproppar, strumpor av ren bomull med elastiskt band för att hålla dem uppe. 2 barn, 1 fru, 99 problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jan 2003

Jag skulle gärna gå tillbaka till Firefox men det känns som om jag har grävt ner mig för djupt i Google-träsket. Finns det någon elegant lösning för att växla mellan Google-konton i Firefox?

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Mobil: NVIDIA Shield, Nexus 5x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

Finns det nått sätt att ta bort Pocket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Kommer nog aldrig byta ifrån FF.
Gillat den sedan första början och kommer fortsätta med den läsarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Använder främst Firefox privat men Chrome i jobbet. Inte hunnit använda Quantum någon längre stund men än så länge är det en mycket trevlig upplevelse. Den känns snabb som attan

Stationär: FD Define Nano S, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz @ 2933Mhz CL14, Radeon RX 570, Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450, Arctic Freezer 33
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, Geforce GT 710, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 9.10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Tyvärr. Firefox tappade mig som "kund" när de tvingade fram tabs on top. Visst, man kan köra cpu-tunga addons som "återställer" funktionaliteten, men varför, när Pale Moon finns?

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Fuck, uppdaterade utan att tänka, nu förstördes flera addons, bland annat MultiRow T_T ajja fixar väl sig om någon vecka

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Lasse Laserman:

Jag skulle gärna gå tillbaka till Firefox men det känns som om jag har grävt ner mig för djupt i Google-träsket. Finns det någon elegant lösning för att växla mellan Google-konton i Firefox?

Du kan använda Containers för att ha flera flikar med olika konton.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/multi-account-...

Skrivet av LeVvE:

Mozilla har köpt Pocket och är nu en del av Firefox Account. Du kan ta bort det lika lite som du kan ta bort Google Account från Chrome. Däremot kan du bara höger-klicka och ta bort Pocket-ikonen och aldrig använda det.

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Södertälje
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av AplAy:

Fuck, uppdaterade utan att tänka, nu förstördes flera addons, bland annat MultiRow T_T ajja fixar väl sig om någon vecka

Jag gjorde samma sak. Sjukt jobbigt Hoppas utvecklarna tar sig tid att uppdatera sina tillägg.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Crucial m4 128GB || Samsung SpinPoint F3 1TB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

Bland de stora är FF ändå överlägsen konkurrenterna på att hantera enorm mängd flikar utan att det påverkar minnesanvändningen nämnvärt. Chrome har i det fallet gått andra hållet och blivit en ganska oregerlig RAM-ätare.

Men tja, tyvärr lär FF successivt fasas ut i min hemma-/arbetsmiljö då det trots allt visat sig att tillägg som Vimperator inte klarar övergången. Parallellt flyttar jag nu över mer och mer till Pale Moon + Pentadactyl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av KimTjik:

Bland de stora är FF ändå överlägsen konkurrenterna på att hantera enorm mängd flikar utan att det påverkar minnesanvändningen nämnvärt. Chrome har i det fallet gått andra hållet och blivit en ganska oregerlig RAM-ätare.

Men tja, tyvärr lär FF successivt fasas ut i min hemma-/arbetsmiljö då det trots allt visat sig att tillägg som Vimperator inte klarar övergången. Parallellt flyttar jag nu över mer och mer till Pale Moon + Pentadactyl.

Hehe vet inte om jag håller med, fast jag har iofs säkerligen mer än vad det är tänkt, har strax över 500 flikar och måste starta om firefox efter ca 3-7 dar pga att den ätit upp ALLT minne (inte ovanligt att den ligger kring 3.2GB) fast jag egentligen bara tittat på kanske 5-8 flikar.

Men har hopp på denna uppdatering, kunde direkt känna att den blivit otroligt mycket rappare än föregående version, får se om den lyckas hantera minnet också efter några dagars uptime.

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

@Lehto: Måste bara fråga för att jag är nyfiken. Varför har man 500 flikar uppe? Jag har högst uppe 20 st och då tycker jag att det är för mycket haha.

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

Dumpade firefox efter en lång tid att plåga med långsamma sidor och annat krångel, men chrome kändes aldrig riktigt rätt, det gjorde inte som jag ville. Men laddade ner firefox nightly för ett tag sen med quantum och herregösses så bra de fått till det.

Desktop: AMD Ryzen 5 1600X / 16GB RAM / GTX 1080 / 3TB lagring
Server: Intel Pentium G4400 / 4GB RAM / 11TB lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Lehto:

har strax över 500 flikar och måste starta om firefox efter ca 3-7 dar

Jag har ett liknande antal, och jag har skrivit ett script så att jag kan stänga ned Firefox utifrån med en knapptryckning, eftersom det brukat hänga sig flera gånger om dagen och bli totalt ickeresponsivt; hade jag inte haft scriptet så hade jag fått boota om datorn varje gång det händer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Lehto:

Hehe vet inte om jag håller med, fast jag har iofs säkerligen mer än vad det är tänkt, har strax över 500 flikar och måste starta om firefox efter ca 3-7 dar pga att den ätit upp ALLT minne (inte ovanligt att den ligger kring 3.2GB) fast jag egentligen bara tittat på kanske 5-8 flikar.

Men har hopp på denna uppdatering, kunde direkt känna att den blivit otroligt mycket rappare än föregående version, får se om den lyckas hantera minnet också efter några dagars uptime.

Skrivet av Stefan_ah:

@Lehto: Måste bara fråga för att jag är nyfiken. Varför har man 500 flikar uppe? Jag har högst uppe 20 st och då tycker jag att det är för mycket haha.

Skrivet av Ureet:

Jag har ett liknande antal, och jag har skrivit ett script så att jag kan stänga ned Firefox utifrån med en knapptryckning, eftersom det brukat hänga sig flera gånger om dagen och bli totalt ickeresponsivt; hade jag inte haft scriptet så hade jag fått boota om datorn varje gång det händer.

Bara av allmän intresse, vad gör ni med alla flikar? Varför kan ni inte stänga en och ladda den igen senare när ni vill använda den igen? :S

Desktop: i7-7700K (Cryorig H7) | Strix Z270H Gaming | EVGA GTX1080 FTW2 | Crucial Elite 16GB 2666MHz | EVGA Supernova G3 850W | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

Så hur gör vi som behöver fungerande add-ons, men vill ta del av Quantum? Waterfox/Pale moon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr. Firefox tappade mig som "kund" när de tvingade fram tabs on top. Visst, man kan köra cpu-tunga addons som "återställer" funktionaliteten, men varför, när Pale Moon finns?

Hade också svårt att vänja mig i början men nu tycker jag det är riktigt smart med tabbarna längst upp. Det sparar värdefulla pixlar på höjden. Nu senaste håller jag på och vänja mig vid att ha Start-menyn på vänster sida. Även det ger mer pixlar och tillsammans gör sånt rätt stor skillnad

Skrivet av ajp_anton:

Så hur gör vi som behöver fungerande add-ons, men vill ta del av Quantum? Waterfox/Pale moon?

Letar alternativ eller väntar på att utvecklare ska uppdatera eller ta fram nya addons. Dyker upp nya hela tiden. Nyligen släppte LastPass en webextension t.ex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Ozzed:

Vet inte om about:config fungerar fortfarande, men annars ändra userChrome.css filen.

http://kb.mozillazine.org/userChrome.css

@namespace url("http://www.mozilla.org/keymaster/gatekeeper/there.is.only.xul"); /* only needed once */ /* tabs on bottom */ #navigator-toolbox toolbar:not(#nav-bar):not(#toolbar-menubar) {-moz-box-ordinal-group:10} #TabsToolbar {-moz-box-ordinal-group:1000!important}

source

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Ureet:

boota om???
killall firefox ???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Haha, och så infinner sig den vanliga nojan vid större FF-uppdatering; vilka addons fockas den här gången?

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Quantum är faktiskt sjukt snabbt, gillar det! Men Firefox för android är slött som fan, hoppas de fixar till det så att man kan använda Firefox på både datorn och mobilen.

Speldator: Gigabyte GTX1080 G1, Asus Prime Z370-P, Intel i7 8700, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz, 1TB SSD, Corsair Carbide 400Q, W10
Skärm: Dell S2417DG (1440p, 144hz, G-sync)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

De må ha förbättrat prestanda, men nu är Firefox bara ett reskinnat Chrome där addon systemet är externt. Man kan inte ha favicon bookmarks som expanderar vid mouseover längre. Man kan inte lägga till eller ändra någon funktionalitet överhuvudtaget. De har rånat oss på all frihet och låst ned browsern helt och hållet, är det värt det? Att ladda en sida en halv millisekund snabbare i utbyte mot möjligheten att skräddarsy sin personliga webbläsare?

@kaput: Alla addons, Firefox har helt låst ned addon systemet och gjort det externt. Det går inte att återskapa populära addons med det nya systemet. Det går inte att ändra bookmark funktionen, multirow, roomy bookmarks. Alla de är döda och går inte att göra med nya systemet, det är slutlinjen nu.

Däremot går det att ladda ned gammal version av firefox, dra ur nätverkskabeln, installera, stäng av automatisk uppdatering, koppla i nätverkskabeln.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av kaput:

Haha, och så infinner sig den vanliga nojan vid större FF-uppdatering; vilka addons fockas den här gången?

Typ alla då de har bytt till WebExt vilket man inte kan ändra på mycket. Det är googles API och Firefox har lagt till lite själva för att det ska bli bättre.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av LeVvE:

högerklick --> remove from toolbar. Om jag minns rätt

f.d. SolidReactor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2007

Min font ser förjävlig ut i Firefox så kan inte använda det. Typ skitsmala bokstäver.

[Chassi] Fractal Define XL svart [MB] Gigabyte GA-Z97X-UD5H Black Edition [CPU] Intel Core i7 4790K @4.4GHz [Kylare] Noctua NH-D15 [RAM] Corsair 16GB 1866MHz VENGEANCE LP [GFX] GeForce GTX 690 [PSU] Corsair RM 850W 80+ Gold [HDD] OCZ Vertex 460 240GB + Corsair Force Series GT 120GB [Ljudkort] Soundblaster Z

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Firefox utveckling senaste åren, med ständiga onödiga förändringar och försämringar (saker som gjorde FF unikt) gjorde att jag gick över till Chrome. Tåget har gått vad mig beträffar iaf. Kör Pale Moon när jag vill ha lite tillfällig förändring.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Stefan_ah:

Det undrar jag med

Spontant gissar jag på att de använder flikar istället för att lägga in bookmarks. Jag har en jäkla massa bookmarks sparade som jag inte gärna vill bli av med, tycker det vore lite risky att bara ha dom som flikar.

Mvh Milky - citera för svar
Dancase A4-SFX v2 - i7 6700k - Cryorig C7 - Corsair LPX Black 2x8 GB - MSI Z170I - Asus GTX 1080 - Corsair SF600
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
malmö
Registrerad
Mar 2014

Är den snabbare än Opera 49?

PC -> 8700k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Xbox One s
Mobil: Galaxy s8+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2004

Bästa: Valigaste url är tillbaks.. numera är sweclockers överst om man skriver s (istlt för sveriges radio).
Sämsta: runda hörnen? Fyrkantsfrustration over 9000!

Sökes UTROTAD:
Ljust media-tangentbord (svarta bokstäver obelyst)
HELT vanligt ej mekaniskt org 105 fullhöjd swe, 6-7mediaknappar (separat). (extraknappar). USB-sladd.