Forumdelen sponsras av

LG TV med HDR & 4K funkar inte med Battlefront 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

LG TV med HDR & 4K funkar inte med Battlefront 2

Min TV: LG 55UJ630V
Min datorskärm: Acer XB270HU
Grafikkort: GTX 1080 med senaste drivers

Köpte nyligen en ny TV och jag har väldiga problem med att starta upp Star Wars: Battlefront 2 från min dator till min TV. Det är kopplat med en HDMI-kabel.

* Om jag startar spelet i fullscreen så sätts HDR på automatiskt och jag får något meddelande från TV:n att den måste byta till "ULTRA HD Colour" och när det sätts på så blir bilden bara svart. Ibland så visas bilden i 1 sekund och blir svart och slås på och av. Går jag in på menyn i TV:n flippar viss text på och av automatiskt lite här och där. Känns som den fått spel och att det är något som är knas. Vad kan vara fel?

Om jag spelar spelet i borderless mode så funkar det. Men det är ju tråkigt eftersom om man köper en TV som har HDR så vill man ju att det ska funka.

* En annan sak jag märker är att det känns väldigt ospelbart på grund av input lag. Rör jag på musen t.ex så tar det gissningsvis 0.25 sek innan det händer något på TV skärmen. Ser ingenstans på LG's hemsida vad TV:n har för responstid?

* Borde jag använda "visa bara på 2" (TV:n) eller "duplicera dessa bildskärmar"? Förlorar man prestanda genom att duplicera eller gäller det endast om man sätter på "utvidga dessa bildskärmar"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Ingen som har något råd vad man kan göra?

Input lag känns mest jobbigt just nu. Får väl skita i HDR. Hade ju sett fram emot att lira i soffan med flickvännen, men det känns ju som att spela i sirap när det är delay på allt. Riktigt oskön känsla. Undrar om man kan lämna tillbaka TV:n (tvekar dock på att de går med på det), men jag vet ju inte riktigt vad delayen beror på. Det är inte pga att man använder HDMI kabel?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Kiwigalaxy: Problemet med blinkande skärm när du aktiverar UHD color kan bero på en dålig kabel som inte orkar med bandbredden. Se till att du har en ny HDMI-kabel som är Premium High Speed-certifierad.

Att du har hög input lag beror på troligtvis att du kör TV:n i kartongläget där du har hög latens och dessutom interpolering aktivt vilket gör märkligheter med musen. "Responstid" har inget med detta att göra utan det är latens/input lag. Detta minskar rejält i spelläget och det bör även minska om du ställer TV:n i PC-läge vilket brukar vara att byta namn på anslutningen till PC.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@Laxpudding: Tack för svar. Ska kontrollera ifall jag har rätt HDMI kabel. Vet inte riktigt vad du menar med det sistnämnda dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Någon som vet förresten, varför jag får helt konstiga färger när jag "duplicera dessa bildskärmar"? Min datorskärm har en upplösning på 2560x1440 och min TV kör 4K, har det med det att göra?