Styra flera skärmar från en dator.

Permalänk
Medlem

Styra flera skärmar från en dator.

Frösöker hitta nått sätt att styra flera skärmar från en dator.

Utgående har jag 4 tv skärmar som ska kunnas visa olika saker. (Alla 4 är med HDMI)
Inkommande behöver jag 1-2 HDMI.

Jag vill sen kunna välja vad jag skickar till vilken tv.

Exempel:
Tv1: Stream 1 från SVT.se
Tv2: HDMI in = ( Signalen direkt från dekodern dvs vanliga tv sändingen.)
Tv3. Stream 2

Sitter redan med en 1050 kort och ett 1060 kort liggande för utgående. I7a med 32 gb ram och bra chassi är redan klart.

Frågan är vad man behöver för programvara och vad för tv-kort för inkommande signal och hur man styr det sen.

Nån som har nått förslag ?

/Zappe21

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zappe21: Tror inte det finns någon enkelt tillgänglig datorlösning för detta. Såvida du inte börjar blanda in capture-kort vilka kommer belasta datorn en hel del och i slutändan kanske inte åstadkommer mer än vad man kan lösa med lite planering.

Vad man brukar använda är en matrix-switch för HDMI och dessa kan väldigt ofta fjärrstyras lite som man vill via RS-232. Men då talar vi om kostnader i klass med en helt egen dator:

https://www.digitaltvexperten.se/kategori.php?k=1056

Permalänk
Medlem

Känns som det vore enklare att kolla på "TV" via datorn istället för att trassla med capturekort och annat. För egen del har jag nog inte haft vanliga "kanaler" på 5-10 år eller något sådant, en gång i tiden var det en jäkla kamp men inte nu längre. Tom päronen kör med HTPC numera och talar med förakt om tablå-tv och deras vänner som måste kolla på program när dom sänds