Forumdelen sponsras av

Hur rengöra monitor och skärmen på bärbara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Hur rengöra monitor och skärmen på bärbara?

Asus PB278Q som monitor och skärmen till min bärbara HP. Skulle behöva "putsa" dem och kommer på mig med att inte våga. eller kanske mera .

Försökte söka här innan jag skrev men använder nog fel söktermer.

Har gamla manicker jag köpt på Alina, bl.a spray och någon hållare för duk att putsa med men vet inte om vätskan kanske inte är bra för "nyare" monitorer då just det är urgammalt.

Köpt hem microfiberdukar, Coops egna märke. För glas som det står på förpackningarna. Köpte häromdagen någon sprayflaska av märket Deltaco för att putsa monitor med. Vet inte om jag ska spraya rätt på monitorerna eller på trasan!? Till och med funderat på att ha sprayen på "Selefatrade"kompresser, "nonwowen" som jag har hemma och putsa med dem istället.

Vän föreslår att "väta" microfiberduken med vatten och köra på det sättet istället för kemikalier. Mitt problem är att jag vet inte gränsen för "väta"? Förstår självklart att det inte ska rinna om duken men kanske kramar ur för mycket så trasan i princip blir torr.

Tips och råd?

Slutligen. Ja, jag vet att jag komplicerar detta. Precis som jag gör med allt annat i livet.

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

@Beginner: Gör precis som när du rengör ditt hem med mikrofiberdukar.

1. spraya lämpligt medel på det smutsiga området
2. Torka av med mikrofiberduk, OBS inga polerande rörelser på känsliga ytor, utan bara "upp ner" eller "höger vänster".

R5 1600@3,8ghz, Sapphire Fury Tri-X, 16GB, 750GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Ha två dukar, en torr och en som du har blött ner och sedan vridit ur allt vad du orkar (då blir den bara lätt fuktig). Dutta med den fuktiga duken och torka med den torra. Ibland behöver man inte ens fukt för att göra rent med mikrofiberduken. Har du en som är "luddig" så drar den upp smuts väldigt effektivt.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Albinfiskare:

@Beginner: Gör precis som när du rengör ditt hem med mikrofiberdukar.

1. spraya lämpligt medel på det smutsiga området
2. Torka av med mikrofiberduk, OBS inga polerande rörelser på känsliga ytor, utan bara "upp ner" eller "höger vänster".

Skrivet av Gurk:

Ha två dukar, en torr och en som du har blött ner och sedan vridit ur allt vad du orkar (då blir den bara lätt fuktig). Dutta med den fuktiga duken och torka med den torra. Ibland behöver man inte ens fukt för att göra rent med mikrofiberduken. Har du en som är "luddig" så drar den upp smuts väldigt effektivt.

Tack för svaren! Får köra "krona och klave" för att bestämma vilken jag testar.

Har bara en microfiberduk hemma.

Nästan så jag saknar CRTtiden, hushållspapper och fönsterputs bara..........

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Ok. "Måste" få ur mig denna fråga!

Vad säger ni om kombinationen bommullsrondeller

och

( https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=CK1005 ) ?

Fast Alinaprodukten stämmer inte! Jag köpte "Deltaco Screen Cleaning Spray" på "pumpflaska" a´la bilden ovan.

Nä. Inte putsat någon monitor än! Ska på det snart (speldatorn och bärbara) och får nästan hjärnblödning av alla alternativ jag tagit mig del av, ibland ska man inte googlesöka! Frågat vänner med och fått olika tips av dem. Inte hittat eller fått ett tips som överensstämmer med varandra. Haha.