Permalänk

Frame drops ny dator

Tjena. Köpte nyss en helt ny dator i delar.

MSI Z270-A PRO
Intel i7 7700k 4.2 ghz Kaby lake
Gigabyte GeForce 1070 8gb G1
Corsair vengance 1x16 GB DDR4 2400 MHz
Noctua NH-U9B kylare

Jag låter GeForce experience optimera mina spel. Kanske dra ner nivån ett snäpp. Men likt förbannat får jag frame drops på allt jag spelar. Ligger på runt 60-70 fps i Call of duty WWII och rätt var det är fryser det i 1-2 sekunder och då får jag en FPS på 20 typ.

Likadant i GTA V

På F1 2017 ligger jag på ganska höga FPS (120) kanske.
Likadant där kan de frysa till i 0,5-1 sekund och får ett drop på 60 fps. Vad kan felet vara? Tycker jag birde kunnna ligga runt max grafik med en dator för 11500 kr.

Permalänk
Medlem

Att låta Geforce Experience optimera spel är värdelöst, testat dra ner skuggor?

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag en RAM expert direkt men kan det inte vara p.g.a. att du har en sticka 16gb istället för 2x8 i dual channel som bottleneckar?

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

@Boman1991: Hade detta problem på min laptop. Det satt en sticka i först, när jag bytte ut den mot två försvann problemet helt och hållet.

(Skiftade ut en SO-DIMM DDR4 2133/CL17 mot två DDR4 2400/cl14)

Permalänk
Skrivet av Lanstroem:

Att låta Geforce Experience optimera spel är värdelöst, testat dra ner skuggor?

Har läst det också att det är kasst. Men är inte så hajk på allt som gäller grafikinställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tommy1986:

@Boman1991: Hade detta problem på min laptop. Det satt en sticka i först, när jag bytte ut den mot två försvann problemet helt och hållet.

(Skiftade ut en SO-DIMM DDR4 2133/CL17 mot två DDR4 2400/cl14)

Funderade på det också om det kunde ligga något i det. Köpte bara ett 16 för att enkelt kunna uppgradera till 32 GB. Istället för att köra 4x8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Boman1991: Våra setups är snarlika. Men jag har 7700HQ, GTX1080, 32GB RAM fördelat på 2st stickor.
När det endast satt 1st DDR4 sticka i så "laggade" även Windows Desktop miljön. Höger-klickade jag så kom det inte upp direkt. Allt hade liksom någon slags fördröjning. GTA V online på ultra i 1920x1080(60Hz) höll över 100fps men kunde hoppa ner i 30-40fps rätt som det var. Som ett kugghjul där 1 kugg av 10 saknades så dippade det liksom konstant.

Sedan efter bytet till 2st RAM stickor så flyter inte bara spel bättre, allt flyter på bättre. Windows Desktop hackar inte osv. Performance tester mellan single channel och dual channel säger inte allt eller ger hela bilden tycker jag. Man får kanske inte mycket mera fps eller så med 2 stickor men tittar man på andra tester så ökar prestandan avsevärt.

Permalänk

Vilken slot du har du minnet i? Kolla så du har den i korrekt då du endast kör med ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av Tommy1986:

@Boman1991: Våra setups är snarlika. Men jag har 7700HQ, GTX1080, 32GB RAM fördelat på 2st stickor.
När det endast satt 1st DDR4 sticka i så "laggade" även Windows Desktop miljön. Höger-klickade jag så kom det inte upp direkt. Allt hade liksom någon slags fördröjning. GTA V online på ultra i 1920x1080(60Hz) höll över 100fps men kunde hoppa ner i 30-40fps rätt som det var. Som ett kugghjul där 1 kugg av 10 saknades så dippade det liksom konstant.

Sedan efter bytet till 2st RAM stickor så flyter inte bara spel bättre, allt flyter på bättre. Windows Desktop hackar inte osv. Performance tester mellan single channel och dual channel säger inte allt eller ger hela bilden tycker jag. Man får kanske inte mycket mera fps eller så med 2 stickor men tittar man på andra tester så ökar prestandan avsevärt.

Då har det nog med ram minnet att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av liquisole:

Vilken slot du har du minnet i? Kolla så du har den i korrekt då du endast kör med ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kollade moderkortet innan jag monterade. Då stod det numrerat 1,2,1,2 och så var det ett sträck draget mellan tvåorna och där stod det DDR4 boost

Permalänk
Inaktiv

Beställ ett likadant minne till och prova, kanske flaskar att köra minnet i singel Chanel.

Finns ställen med fri returfrakt

Permalänk

Hade liknande issues fast min lösning var att köra från en SSD istället för en vanlig mekanisk. Så ifall du kör från en mekanisk så kan du ha stutters för att hårddisken är slö. Om du kör SSD så kan du ignorera det jag sa

Permalänk
Skrivet av Kattsallad:

Hade liknande issues fast min lösning var att köra från en SSD istället för en vanlig mekanisk. Så ifall du kör från en mekanisk så kan du ha stutters för att hårddisken är slö. Om du kör SSD så kan du ignorera det jag sa

Kör från mekanisk. Windows på SSD

Hade inte dessa problem innan uppgradering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minnen ska alltid köras parvis så att man får dual channel annars hinner de inte med att leverera till CPU. Gör helt säkert stor skillnad i många spel. Även andra här på SC har haft lägre prestanda än väntat och då har det t.ex. visat sig att de kört sina minnen i single channel trots att de haft två stickor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Minnen ska alltid köras parvis så att man får dual channel annars hinner de inte med att leverera till CPU. Gör helt säkert stor skillnad i många spel. Även andra här på SC har haft lägre prestanda än väntat och då har det t.ex. visat sig att de kört sina minnen i single channel trots att de haft två stickor.

Har förstått att parvis är mycket bättre sen tidigare. Men inte att det hade sån stor betydelse.

Sänkte skuggor och alla resolutions i nya cod ett steg och nu flyter det bra. Men tycker jag borde kunnat köra högre med min dator. Men ska väl förmodligen kunna maxa då med ett till likadant minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Beställ ett likadant minne till och prova, kanske flaskar att köra minnet i singel Chanel.

Finns ställen med fri returfrakt

Fast det finns ingen butik som tar tillbaka provmonterade/begagnade delar i retur.

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av :

Fast det finns ingen butik som tar tillbaka provmonterade/begagnade delar i retur.

@IcarusAronsson
Alla butiker gör det om du beställer via nätet, öppet köp heter det och brukar variera mellan 14 till 90 dagar.

Tex Netonnet har 90 dagar öppet köp du kan prova varan på om du anmäler dig till Klubbhyllan gratis.
Annars har de standard öppet köp

Permalänk
Skrivet av anon200632:

@IcarusAronsson
Alla butiker gör det om du beställer via nätet, öppet köp heter det och brukar variera mellan 14 till 90 dagar.

Tex Netonnet har 90 dagar öppet köp du kan prova varan på om du anmäler dig till Klubbhyllan gratis.
Annars har de standard öppet köp

Helt säker på att detta gäller elektronik?

Aldrig hört detta innan nämligen att de tar tillbaka begagnade varor.

Mvh

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IcarusAronsson:

Helt säker på att detta gäller elektronik?

Aldrig hört detta innan nämligen att de tar tillbaka begagnade varor.

Mvh

@IcarusAronsson

Det stämmer, du får prova varan och är du inte nöjd så får du skicka tillbaka under dessa dagar öppet köp gäller och få pengarna tillbaka.
Va rätt om original kartonger bara.

Vissa ställen som Inet och komplett, säkert fler har fri returfrakt.
Och ja det gäller elektronik.

Det står ju på alla hemsidor för företagen,

Permalänk
Skrivet av anon200632:

@IcarusAronsson

Det stämmer, du får prova varan och är du inte nöjd så får du skicka tillbaka under dessa dagar öppet köp gäller och få pengarna tillbaka.
Va rätt om original kartonger bara.

Vissa ställen som Inet och komplett, säkert fler har fri returfrakt.
Och ja det gäller elektronik.

Det står ju på alla hemsidor för företagen,

Inet tar inte tillbaka prövade elektronik varor, möjligtvis om de inte vet att produkten är använd.

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IcarusAronsson:

Inet tar inte tillbaka prövade elektronik varor, möjligtvis om de inte vet att produkten är använd.

@IcarusAronsson
De tar tillbaka, lämnade en ssd disk åter och fick pengarna tillbaka.

Permalänk
Inaktiv

@IcarusAronsson

Trollar du nu?

Alla svenska nätbutiker måste erbjuda minst 14 dagars öppet köp på allt förutom egenbeställda datorer där du väljer komponenter/ kosmetika och div hygien artiklar.

Lösa komponenter får du testa och lämna tillbaka och få pengarna tillbaka från ALLA butiker på nätet.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

@IcarusAronsson
De tar tillbaka, lämnade en ssd disk åter och fick pengarna tillbaka.

Då hade du nog tur, saxar ur deras egna villkor som de allra flesta butiker har:
"Varor där originalförpackningen förstörts eller försvunnit, komponenter saknas eller när varan är använd återköpes ej."

Öppet köp är en helt annan sak, varor som använts tas till 99.9% inte tillbaka.

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Skrivet av anon200632:

@IcarusAronsson

Trollar du nu?

Alla svenska nätbutiker måste erbjuda minst 14 dagars öppet köp på allt förutom egenbeställda datorer där du väljer komponenter/ kosmetika och div hygien artiklar.

Lösa komponenter får du testa och lämna tillbaka och få pengarna tillbaka från ALLA butiker på nätet.

Varför skulle jag trolla?

Läs på vad öppet köp innebär, gäller inte använda produkter.

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IcarusAronsson:

Varför skulle jag trolla?

Läs på vad öppet köp innebär, gäller inte använda produkter.

@IcarusAronsson

Du Trollar, du saxade text från disketter och bläckpatroner

Jag och många fler här på forumet provar och lämnar tillbaka komponenter.

Från Inet

Återköp
För vara ur det ordinarie sortimentet vars originalförpackning och i förekommande fall diskett/cd-konvolut, toner/bläckpatron eller annat förbrukningsmaterial, ej brutits eller på annat sätt skadats eller använts, accepterar Inet AB återköp under 30 dagar från fakturadatum vid överenskommelse med ansvarig säljare. Varor där originalförpackningen förstörts eller försvunnit, komponenter saknas eller när varan är använd återköpes ej. Återköp accepteras ej heller för programvaror vars plombering eller försegling (med försegling avses även t ex serienummer) brutits eller för produkter specialbeställda för kundens räkning.
Ångerrätt (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument 14 dagar (hos Inet 30 dagar) på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning. Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som ex. in-ear hörlurar, datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss. För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en återköpsanmälan. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkännande av ångerrätt. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad och i förekommande fall vara tydligt märkt med returnummer. Varan bör vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t.ex. wellpappkartong) då det åligger kund att produkten inkommer till Inet AB samt att den inte skadas under returtransporten. Du kan även meddela Inet AB om frånträdande av köp genom att fylla i och posta Konsumentverkets blankett till oss. Erhållande av returnummer utgör inte godkännande av ångerrätt utan godkänns först när Inet AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med ovanstående villkor. Vid fullt godkännande av ångerrätt återbetalas hela beloppet kunden betalt för varan inklusive eventuella kostnader som gäller ursprungsleveransen inom 14 dagar.

Permalänk
Inaktiv

Läs ångerrätt: I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument 14 dagar (hos Inet 30 dagar) på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning. Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som ex. in-ear hörlurar, datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

@IcarusAronsson

Du Trollar, du saxade text från disketter och bläckpatroner

Jag och många fler här på forumet provar och lämnar tillbaka komponenter.

Från Inet

Återköp
För vara ur det ordinarie sortimentet vars originalförpackning och i förekommande fall diskett/cd-konvolut, toner/bläckpatron eller annat förbrukningsmaterial, ej brutits eller på annat sätt skadats eller använts, accepterar Inet AB återköp under 30 dagar från fakturadatum vid överenskommelse med ansvarig säljare. Varor där originalförpackningen förstörts eller försvunnit, komponenter saknas eller när varan är använd återköpes ej. Återköp accepteras ej heller för programvaror vars plombering eller försegling (med försegling avses även t ex serienummer) brutits eller för produkter specialbeställda för kundens räkning.
Ångerrätt (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument 14 dagar (hos Inet 30 dagar) på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Inet AB debitera kunden för denna värdeminskning. Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som ex. in-ear hörlurar, datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss. För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en återköpsanmälan. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkännande av ångerrätt. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad och i förekommande fall vara tydligt märkt med returnummer. Varan bör vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t.ex. wellpappkartong) då det åligger kund att produkten inkommer till Inet AB samt att den inte skadas under returtransporten. Du kan även meddela Inet AB om frånträdande av köp genom att fylla i och posta Konsumentverkets blankett till oss. Erhållande av returnummer utgör inte godkännande av ångerrätt utan godkänns först när Inet AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med ovanstående villkor. Vid fullt godkännande av ångerrätt återbetalas hela beloppet kunden betalt för varan inklusive eventuella kostnader som gäller ursprungsleveransen inom 14 dagar.

Nej jag saxade text för återköp, min saxade mening har ingenting med disketter och bläckpatroner att göra.
Men skit samma, jag kan ge dig den ändå.

Trevlig helg!

Mvh

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Inaktiv

Så du kan prova ett till minne och blir det ingen förbättring så skicka tillbaka och få pengarna åter.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Så du kan prova ett till minne och blir det ingen förbättring så skicka tillbaka och få pengarna åter.

Får tro på det har i och för sig sett tex grafikkort både på inet och i netonnet butiker där det stått återlämnat av kund. Antar att det är testade produkter för dom brukar vara sänka i pris ganska skapligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boman1991:

Får tro på det har i och för sig sett tex grafikkort både på inet och i netonnet butiker där det stått återlämnat av kund. Antar att det är testade produkter för dom brukar vara sänka i pris ganska skapligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer
Jag brukar köpa komponenter som kunder lämnat åter.

Hoppas det löser sig med datorn.