Öka diskutrymme för ESXi VM

Permalänk

Öka diskutrymme för ESXi VM

Tjena!

Sitter och försöker få ner allt jag har ifrån Onedrive (som är fullt, 1 TB) ner till min server. Denna kör ESXi med en Freenas VM samt en Windows server 2016 VM, där den sistnämnda ska sköta tankandet från Onedrive. Jag har löst problematiken kring att synka saker till en nätverksplats i W2016, men jag har istället problemet att diskutrymmet som krävs för att få ner allting överstiger både det W2016 har fått allokerat och även vad hela datastoren klarar av. Med andra ord kan jag inte tilldela maskinen tillräckligt med utrymme för att den ska börja synka - Onedrive UI:et klagar över att det inte finns tillräckligt med diskutrymme, även om ingenting faktiskt hamnar där i slutändan utan enbart på Freenas-diskarna.

Så till frågan egentligen. Kan man på något sätt "lura" en VM att den har mer utrymme än den faktiskt kan använda? T.ex. genom att overprovision virtual disk space genom ESXi, utan det GUI:t sätter stop för något sådant. Jag vill helt enkelt att min W2016 ska se, typ, 8 TB ledigt utrymme som den aldrig kommer använda. Den använder 10-15GB just nu och jag har inga planer på att lägga in andra saker där.

Ett annat alternativ är om någon vet om man kan sätta upp en sync genom Onedrive som går runt begränsningen med lokala diskutrymmet. Inga större förhoppningar på att just det går dock, men det vore såklart den snyggaste lösningen.

Bonus-fråga: Eftersom Onedrive är fullt och jag behöver en annan backuptjänst, vilken skulle ni rekommendera? Just nu lutar det åt Crashplan, men jag hade gärna sett att den integrerade bättre med Freenas.

Tack på förhand!
Daniel

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Inte jobbat med FreeNAS, men vad händer om du sätter tunna diskar och sedan överprovisionerar den volymen? Går det?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Du menar att du vill få den att synka och att du hela tiden manuellt kopierar till freenas?

Finns det inte selektiv synk i onedrive? Då kan du välja att bara synka några mappar i taget.

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Inte jobbat med FreeNAS, men vad händer om du sätter tunna diskar och sedan överprovisionerar den volymen? Går det?

Om jag förstår dig rätt så menar du att jag bör arbeta med volymerna inuti Freenas? För det är inte däri problemet ligger, utan i att jag hade behövt tilldela W2016-VMn mer hårddiskutrymme ifrån ESXi.

Skrivet av jocke92:

Du menar att du vill få den att synka och att du hela tiden manuellt kopierar till freenas?

Finns det inte selektiv synk i onedrive? Då kan du välja att bara synka några mappar i taget.

Nej, utan diskarna som finns i servern används utav Freenas och är sedan monterade som nätverksdiskar i W2016. Jag har sedan, m.h.a. symlänkar, lyckats få enskilda filer från olika delar av Onedrive att synka ner till servern, men jag kan inte få ner allt eftersom det tar för mycket plats. Och nej, det är inte hållbart att göra det styckvis eftersom jag inte har speciellt mycket faktiskt diskutrymme att allokera till W2016 och mapparna som ska ner är många och stora.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Om jag förstår dig rätt så menar du att jag bör arbeta med volymerna inuti Freenas? För det är inte däri problemet ligger, utan i att jag hade behövt tilldela W2016-VMn mer hårddiskutrymme ifrån ESXi.

Nej, utan diskarna som finns i servern används utav Freenas och är sedan monterade som nätverksdiskar i W2016. Jag har sedan, m.h.a. symlänkar, lyckats få enskilda filer från olika delar av Onedrive att synka ner till servern, men jag kan inte få ner allt eftersom det tar för mycket plats. Och nej, det är inte hållbart att göra det styckvis eftersom jag inte har speciellt mycket faktiskt diskutrymme att allokera till W2016 och mapparna som ska ner är många och stora.

Då förstår jag. Jag tänker som du att man får försöka göra en overprovision med tunna diskar

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Då förstår jag. Jag tänker som du att man får försöka göra en overprovision med tunna diskar

Har du någon aning om hur man kan åstadkomma detta i ESXi 6.0?

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska försöka ifrån en helt annan vinkel, Nämligen att utöka din lagringsyta istället.
Du löser egentligen inget här utan bara flyttar problemet.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna göra en tunn volym i FreeNAS och dela ut den via iSCSI till windows. Hittar detta när jag snabbgooglar FreeNAS och iSCSI: http://thesolving.com/storage/how-to-create-an-iscsi-target-w...

Jag gissar att smidigast är att lösa det mellan FreeNAS och Windows utan att ESXi behöver veta något, men det funkar evt också att dela ut volymen till ESXi som sedan passar den vidare till Windows.

Disclaimer: Jag har inte använt vare sig iSCSI, FreeNAS eller ESXi, men däremot ZFS inkl. tunna volymer under blandade OS. Jag förutsätter här att FreeNAS kan allt som ZFS kan under FreeBSD t.ex.

Edit: Jag kanske missförstår problemet. Du vill hela tiden synca till nätverksvolymen från FreeNAS, men Windows måste se minst en fysisk disk med tillräckligt med utrymme ledigt för att tillåta syncningen i första läget? I så fall är det nog enklare att göra det i ESXi direkt, som du också verkar vara inne på. Jag har 0 erfarenhet av ESXi men när jag googlade för att verifiera att det fanns stöd för tunna volymer så hittade jag detta: https://kb.vmware.com/s/article/1005418 - tydligen viktigt att välja "quick format" när du sen formaterar disken i windows, annars okynnesskriver den till varje sektor och gör slut på ditt diskutrymme.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Har du någon aning om hur man kan åstadkomma detta i ESXi 6.0?

Nej, inte provat i någon esx-version. Men det är bara att prova att skapa en disk större än datastoret. Annars får du väl skapa flera som är så stora som det går och sedan i windows länka ihop dem med storage space eller mjuk raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Tycker att du ska försöka ifrån en helt annan vinkel, Nämligen att utöka din lagringsyta istället.
Du löser egentligen inget här utan bara flyttar problemet.

Instämmer.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

Har haft för dåligt med tid det senaste för att försöka få bukt med detta... men vi gör ett ryck igen.

Skrivet av Danne:

Tycker att du ska försöka ifrån en helt annan vinkel, Nämligen att utöka din lagringsyta istället.
Du löser egentligen inget här utan bara flyttar problemet.

@enoch85:
Jo, det är helt klart en väg framåt. Nackdelen där är att jag då måste införskaffa en ny disk, vilket jag helst undviker just för tillfället. Jag vill faktiskt just precis flytta problemet i detta fall, eftersom "problemet" i detta fall inte egentligen existerar. Ingenting kommer att faktiskt lagras på datastoren, vilket gör att jag i teorin inte borde behöva ha tillgång till så mycket utrymme där.

Skrivet av Oegat:

Du borde kunna göra en tunn volym i FreeNAS och dela ut den via iSCSI till windows. Hittar detta när jag snabbgooglar FreeNAS och iSCSI: http://thesolving.com/storage/how-to-create-an-iscsi-target-w...

Jag gissar att smidigast är att lösa det mellan FreeNAS och Windows utan att ESXi behöver veta något, men det funkar evt också att dela ut volymen till ESXi som sedan passar den vidare till Windows.

Disclaimer: Jag har inte använt vare sig iSCSI, FreeNAS eller ESXi, men däremot ZFS inkl. tunna volymer under blandade OS. Jag förutsätter här att FreeNAS kan allt som ZFS kan under FreeBSD t.ex.

Edit: Jag kanske missförstår problemet. Du vill hela tiden synca till nätverksvolymen från FreeNAS, men Windows måste se minst en fysisk disk med tillräckligt med utrymme ledigt för att tillåta syncningen i första läget? I så fall är det nog enklare att göra det i ESXi direkt, som du också verkar vara inne på. Jag har 0 erfarenhet av ESXi men när jag googlade för att verifiera att det fanns stöd för tunna volymer så hittade jag detta: https://kb.vmware.com/s/article/1005418 - tydligen viktigt att välja "quick format" när du sen formaterar disken i windows, annars okynnesskriver den till varje sektor och gör slut på ditt diskutrymme.

Du missförstod det hela helt rätt!
Precis, jag behöver alltså se till att disken dit Onedrive syncar filer är minst lika stor som mängden data jag vill ta ner. Windows-VMn använder en tunn disk redan (använder det som standard till alla VMs), men jag får ett felmeddelande när jag försöker ändra storleken på den. GUIt varnar mig för att overprovision utrymme, men tycker inte att något värde är felaktigt utan ger bara error först när konfigen ska sparas.

Skrivet av jocke92:

Nej, inte provat i någon esx-version. Men det är bara att prova att skapa en disk större än datastoret. Annars får du väl skapa flera som är så stora som det går och sedan i windows länka ihop dem med storage space eller mjuk raid 0.

Det kanske hade räckt med att skapa en ny disk som är tillräckligt stor? På så sätt skulle inte W2016 kunna ta mer utrymme än det faktiskt finns på min lilla datastore, och den disken som sen "Onedrive lagras på " kommer att förbli tom och oanvänd. Ska testa detta!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

@Danne, @enoch85, @Oegat, @jocke92:

Sådärja! Efter mycket om och men så har jag äntligen fått ner min dryga terabyte data från Onedrive till servern. Det slutade med att jag gjorde lite som jocke92 föreslog och skapade en ny disk på 2TB som sedan anslöts till W2016. Av någon anledning köpte ESXi detta bättre än att expandera vanliga C-disken för mycket.

Allt verkar fungera som det ska nu -- tack för all hjälp!

---------------------------

Om någon, mot alla odds, skulle råka ha samma bekymmer som jag så ska jag kort försöka beskriva hur jag löste mitt problem, från början till slut:

Jag började med att installera Windows Server i en VM, där jag sedan installerade Onedrive-klienten samt la till Freenas sharen jag skapat sedan tidigare som nätverksdisk.

När denna fanns tillgänglig följde jag denna guide för att få ordning på symlänkar som tillät Onedrive-syncning till nätverksplatser.

Eftersom jag hade så mycket data på min Onedrive (> 1TB) och jag dessutom hade en väldigt liten lokal datastore (120 GB), kunde jag inte synca ner allting direkt till C-disken i Windows eftersom Onedrive-klienten kräver att man har tillräckligt med utrymme lokalt för att kunna börja synca. Detta spelade ju mig egentligen ingen roll eftersom jag ändå skulle synca till en nätverksplats, men jag kunde inte övertyga klienten trots hårda ord.

Jag skapade då en ny tunn disk (på 2TB) i ESXi som jag anslöt till Windows Server-VMn. Enligt guiden nämnd ovan så får man ange var man vill att Onedrive ska lagra de nedladdade filerna, och då valde jag denna nya disk. Liten notis är att en nyansluten tunn disk inte dyker upp direkt i Windows, utan den måste först sättas 'Online' och sedan snabbformateras - precis som @Oegat föreslog tidigare.

När jag sedan valt alla mappar som skulle laddas ner från Onedrive började syncningen direkt och fortsatte utan problem. Jag hade ett litet speciellt problem med syncen som berodde på en kombination av nyinstallerat Windows samt ytterst litet kvarvarande utrymme på min datastore: Windows Server-VMn blev suspendad av ESXi då den började lagra mer utrymme än som fanns tillgängligt. Detta tror jag dels berodde på att indexering av alla Onedrive-filer var på, samt att Windows drog igång en rejäl omgång med uppdateringar. Utöver detta så fungerade allting perfekt!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD