Permalänk
Avstängd

Hur tömma en kondensator?

Man ska akta sig innan man börjar pula i nåt elektriskt som innehåller hög-speccade kondensatorer (capacitors) över 100V, till exempel en förstärkare. De kan ju lagra ström i flera timmar/dar som urladdas i dig om du inte är försiktig.

Kan man på ett säkert sätt tömma sådana kondensatorer så att de inte ger dig en stöt?
Gör det nån skillnad om man drar ur sladden och sen försöker sätta på förstärkaren?

Försöker avgöra om jag ska smårenovera min gamla Marantz förstärkare själv (power switch, caps) eller om jag måste bita ihop och betala nån audiotechie runt 2000 pix för sånt som är kul att pula med själv.

Permalänk
Medlem

Kortslut dem med en skruvmejsel eller nåt bara

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Man ska akta sig innan man börjar pula i nåt elektriskt som innehåller hög-speccade kondensatorer (capacitors) över 100V, till exempel en förstärkare. De kan ju lagra ström i flera timmar/dar som urladdas i dig om du inte är försiktig.

Kan man på ett säkert sätt tömma sådana kondensatorer så att de inte ger dig en stöt?
Gör det nån skillnad om man drar ur sladden och sen försöker sätta på förstärkaren?

Försöker avgöra om jag ska smårenovera min gamla Marantz förstärkare själv (power switch, caps) eller om jag måste bita ihop och betala nån audiotechie runt 2000 pix för sånt som är kul att pula med själv.

Jag brukar göra såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=gUaDI_42iFU

Annat sätt är att använda multimeter, ställ den på volt och mät mellan jord och urladdningspolen som brukar finns på kretskortet..

Annat är att använda ett motstånd på 50-100ohm som klarar 1-2watt.. går även att "bunta" ihop ett par 0.5w så dem klarar av mer watt och inte brinner upp..

Annars, låt den ligga med ström knappen intrycjt en dag eller två..

Permalänk
Medlem

Om du ska fundera så kan du ju låta den ligga i ett par dagar, så att de laddas ur.
Ett annat sätt, beroende på vad det är som inte fungerar, är att dra ur sladden under drift, då töms kondensatorerna.
Som ovan nämner så går det även att kortsluta.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Avstängd

Jag antar att metoden att kortsluta kondensatorn bara funkar när den inte sitter på kretskortet, så att man inte skadar övriga delar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pigge_85:

Jag antar att metoden att kortsluta kondensatorn bara funkar när den inte sitter på kretskortet, så att man inte skadar övriga delar?

Så länge som du bara kortsluter kondingen i sig, och prylen är avstängd och urkopplad (duh!) så bör det vara lugnt. Strömmen kommer ju ändå bara färdas genom skruvmejseln; övriga kretsen påverkas bara genom att spänningen som redan finns sjunker.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Låt apparaten stå med sladden utdragen och strömknappen i "på" läge så bör kondingarna vara rätt tomma efter en stund.

På moduler för div motorer och servos t ex inom industrin så kan det finnas en varning att man skall vänta t ex 5min efter bruten ström innan man börjar skruva med det. Då är det som sagt rätt kraftiga doningar och det kan handla om likspänning på långt över nätspänningen, sådär 500V.

Något som är lurigt på riktigt är just TV / bildskärmar med CRT, då bildröret kan hålla en ruskigt hög spänning under en mycket lång tid.

Även om du tar på dina kondingar när de är uppladdade till 100V direkt efter att du stängt av så går du inte och dör, du kanske bränner dig lite och blir lite skraj. Känner du dig osäker, vänta över natten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Det borde funka så länge spänningen inte är jätte hög och kan skapa ljusbågar vilket jag har svårt o tro kan ske i en förstärkare. Så länge du kortsluter mellan båda anslutningarna går endast strömmen genom kortslutningen och ingen annanstans. Strömmen vandrar alltid den lättaste vägen tillbaka till minuspol vilket i detta fallet är kortslutningen. För att vara på den säkrare sidan kan du använda en resistor på ca 100 ohm för att ladda ur kondensatorn långsammare. Se bara till att precis som tidigare skribent skrev att den kan avleda några watt värme. Finns effektresistorer på kjell & co om du skulle vilja ta den vägen. Detta är troligtvis rätt overkill för syftet men skulle utan tvekan fungera.

Om du kortsluter var bara säker på att du kortsluter mellan kondensatorns anslutningar och inte till någon annan nod för isf kan du definitivt skada något.

Permalänk
Medlem

Alltså i en vettig design så har man urladdnings motstånd mellan polerna. Dom bör inte hålla spänning mera än ett par sekunder (upp till 5-10s) innan de ska vara urladdade.

Att kortsluta dom är en dum idé. Är de kratfulla nog så kan du svetsa fast det du försöker kortsluta med.

Bästa är ett effektmotsånd på 100-1000ohm och mäta urladdningen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Att kortsluta dom är en dum idé. Är de kratfulla nog så kan du svetsa fast det du försöker kortsluta med.

Typ öl-burk size då ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: storleken har mera med villken spänings rating dom har. Större -> högre max volt (generellt).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor:

Syftade mer på att det brukar krävas rätt bra kräm för att faktiskt svetsa fast något

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Karaff: jo och jag överdrev lite kanske med att det kan svetsa fast. Men när man inte vet exakt storlek på kondensatorn och exakt vad du kortsluter med så... oavset såborde man tömma dom lite saktare

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

kondensatorer kan hålla spännigen i månader om de har låg intern läckström och onget i kretsen runtomkring som laddar ur dem så lita inte på att de blir urladdade av att man stänger av apparaten och väntar några timmar.
De flesta konstruktioner laddar ur kondingarna men inte alla !
Ladda ur dem via ett effektmotstånd eller en glödlampa i stället för att kortsluta dem och mät helst att de är spänningsfria efteråt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.