EA stänger av mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront II temporärt

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

EA stänger av mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront II temporärt

Efter den hårda kritiken mot mikrotransaktionerna i Star Wars: Battlefront II avaktiverar nu DICE dessa temporärt. Anledningen är att de ska omarbeta systemet och göra det mer rättvist.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Go Disney! Nobody messes with the Mouse!

Disney äger rättigheterna till Star Wars och detta snabba beslut av EA/DICE kommer förmodligen p.g.a. påtryckningar från Disney mot EA/DICE då Disney är väldigt måna om sina produkter och sitt rykte.

förklaring

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Är det egentligen någon skillnad då? Man ska fortfarande kunna köpa ingamevaluta för riktiga pengar vilket inte ändrats men för att lugna folk och generera lite bra PR stängs denna funktion tillfälligt av. Vad är egentligen vunnet?

🖥 → i5 4670K • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR3 • Asus Gryphon z87
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2007

Vet inte vad jag ska tycka. Mig köper dem inte så lätt. Jag kan inte bortse från att de faktiskt försökte göra det dem gjorde. Att de nu backar är ju knappast något de VILL utan något de tvingas göra, säkert efter påtryckningar från Disney och andra parter.

EA är fortfarande företaget som hade som avsikt att blåsa spelarna på pengar. Att det misslyckades förändrar ju inte så mycket. Nu kommer de säkert gå tillbaka till ritbordet och plocka fram den "näst bästa" strategin för att blåsa oss på pengar som kanske inte skapar fullt lika stora rubriker. De försöker ju tänja på gränserna och med ett stort övertramp som det här så kanske de ändå lyckas flytta fram positionerna i slutändan för nästa gång tänker folk "ah men detta är ju bättre än tidigare"..

[Chassi] Fractal Define XL svart [MB] Gigabyte GA-Z97X-UD5H Black Edition [CPU] Intel Core i7 4790K @4.4GHz [Kylare] Noctua NH-D15 [RAM] Corsair 16GB 1866MHz VENGEANCE LP [GFX] GeForce GTX 690 [PSU] Corsair RM 850W 80+ Gold [HDD] OCZ Vertex 460 240GB + Corsair Force Series GT 120GB [Ljudkort] Soundblaster Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

De kommer tillbaka i annan etikett.

i7 4770k@4,5GHZ||GTX970@1,53/2GHZ||Asus Z97-A||
SSD 512GB||24GB RAM@2,4GHZ||RM750W||Win10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Nov 2007

EA/DICE har redan sabbat spelets framgång å ryckte. Jag var rikrigt taggad på spelet innan man visste att det skulle innehålla lootboxes. Nu skiter jag fullständigt i spelet å visst är det bra att dom ändrar på det men inget som kommer få mig att köpa det. Hoppas dom lär sig den hårda vägen att dom inte kan köra över oss konsumenter å tro vi går med på vilken jävla skit som helst.

Ett spel för 599kr med lootboxes som dessutom är pay to win, svårt å hitta drygare skit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Inte en chans att jag köper spelet när microtransaktionerna är så usla som dom är, jag vill ha klara besked av EA hur dom tänker hantera detta, bästa vore om det plockades bort helt och hållet, och inte tillfälligt.

Dessutom borde EA ha stoppat lanseringen tills alla aspekter med spelet är färdiga, microtransaktioner med loot crates är tyvärr en stor del av spelet. P2W kommer aldrig bli en hit.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Själv är man inte nöjd förrän dice är nedstängt. Få företag är så girig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2003
Citat:

The ability to purchase crystals in-game will become available at a later date

"Hej alla, vi har det lite hett om öronen just nu så vi tar bort detta så att alla blir nöjda och vi slipper få mer skit. Sen direkt efter julen när alla köpt vårat spel och hela denna debatten (förhoppningsvis) har svalnat så lägger vi in det igen."

Bitch please!

P280 | Ryzen 1600X | GTX 980Ti | 850 EVO | DDR4 3200MHz
BlackWidow Chroma V2 | DeathAdder | ROG Sheath
G933 | PG279Q 27" | UltraSharp 27" | Rift + Touch

Skribent för SvenskaDiablo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Apr 2007

[Chassi] Fractal Define XL svart [MB] Gigabyte GA-Z97X-UD5H Black Edition [CPU] Intel Core i7 4790K @4.4GHz [Kylare] Noctua NH-D15 [RAM] Corsair 16GB 1866MHz VENGEANCE LP [GFX] GeForce GTX 690 [PSU] Corsair RM 850W 80+ Gold [HDD] OCZ Vertex 460 240GB + Corsair Force Series GT 120GB [Ljudkort] Soundblaster Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Hrolfr:

Själv är man inte nöjd förrän dice är nedstängt. Få företag är så girig.

Är väl snarare EA som är giriga. DICE var inte så här innan uppköpet. Tycker synd om DICE.

Skickades från m.sweclockers.com

MB: Asus Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.330V | CPU-Cooler: Noctua NH-D14 | Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz | GFX: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB @ GPU: 1451MHz/Mem: 3758MHz | PSU: Corsair AX 850W | Disk1: Samsung 840 PRO 256GB | Disk2: Samsung 840 EVO 500GB | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R5 | OS: Win 10 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Samsung 2443BW | Corsair K70 Rapidfire RGB | Corsair Scimitar RGB | Glorious Extended Mouse Pad | Kingston HyperX Cloud Alpha | DXRacer Drifting

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Hrolfr:

Själv är man inte nöjd förrän dice är nedstängt. Få företag är så girig[a].

Naivt trams. Nu är det EA som dikterar den finansiellt inriktningen men det finns inget självändamål med ett företag som inte försöker tjäna pengar. Konsumenter visar med plånboken vad som fungerar eller inte.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Beta:

Är väl snarare EA som är giriga. DICE var inte så här innan uppköpet. Tycker synd om DICE.

Läs vad utvecklare från DICE har sagt gällande mikrotransanktioner. Finns inga skäl att tycka synd om dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Vi som arbetar heltid och bara har tid att spela lite nån helg ibland måste ju ha nån sorts "pay to win" funktion för att ha en chans mot alla småungar som kan träna flera timmar om dagen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jun 2005

We did it boys and girls! 😊

Core 2 Duo E6300 1.86 @ 2.21 Ghz - ATi Radeon HD5670 512MB - Corsair Value S. PC5300 4048MB

Hjälp mig bygga min första dator på 11 år 😊
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1478602-hjalp-mig-bygga-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Gropenator:

Läs vad utvecklare från DICE har sagt gällande mikrotransanktioner. Finns inga skäl att tycka synd om dem.

OK, det har missat. Har du något exempel?

MB: Asus Z170-A | CPU: Intel Core i7 6700K @ 4.60GHz/VCORE: 1.330V | CPU-Cooler: Noctua NH-D14 | Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 2666MHz | GFX: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB @ GPU: 1451MHz/Mem: 3758MHz | PSU: Corsair AX 850W | Disk1: Samsung 840 PRO 256GB | Disk2: Samsung 840 EVO 500GB | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R5 | OS: Win 10 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Samsung 2443BW | Corsair K70 Rapidfire RGB | Corsair Scimitar RGB | Glorious Extended Mouse Pad | Kingston HyperX Cloud Alpha | DXRacer Drifting

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Klubba:

Vi som arbetar heltid och bara har tid att spela lite nån helg ibland måste ju ha nån sorts "pay to win" funktion för att ha en chans mot alla småungar som kan träna flera timmar om dagen

Fast nä det är fel sorts mentalitet. Typ som att bara för att man bara hinner träna något sport ett par gånger i veckan så ska man kunna köpa något pay2win och bli lika bra som proffsen som tränar heltid.

Core 2 Duo E6300 1.86 @ 2.21 Ghz - ATi Radeon HD5670 512MB - Corsair Value S. PC5300 4048MB

Hjälp mig bygga min första dator på 11 år 😊
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1478602-hjalp-mig-bygga-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Mirialia:

We did it boys and girls! 😊

Nej, kommer vara avstängt en månad tills allt lugna sig lite. Dem kommer hova in sina pengar ändå. KÖP INTE!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Klubba:

Det var ju inget problem förr då man inte behövde spendera veckor för att låsa upp saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Beta:

Skrivet av Dr.Mabuse:

Naivt trams. Nu är det EA som dikterar den finansiellt inriktningen men det finns inget självändamål med ett företag som inte försöker tjäna pengar. Konsumenter visar med plånboken vad som fungerar eller inte.

Jasså? Har ni t.ex. läst vad utvecklarna själva hadde att säga om lootboxar i deras AMA de hade för 2 dagar sedan?

https://www.reddit.com/r/StarWarsBattlefront/comments/7d4qft/...

Nej, det är inte enbart EA.

Edit: https://www.reddit.com/r/Games/comments/7d601i/star_wars_batt... Bättre overview på ett antal frågor.

Speldator: i7-8700k, 16GB DDR4, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Klubba:

Nej absolut inte! Då är det bättre med en vettig matchmaking så man möter folk som har ungefär samma skills.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Denna respons kan beskrivas ed två ord. Damage control(skadekontroll).

Spelet är uppbyggd på mikrotransaktioner. Att dessa stängs av rättar inte till det stora problemet och dessutom är avstängningen trmporär för att minska skadan och inte tappa så många kunder på lanseringsdagen. Hån efter hån mot konsumenterna från EA/Dice...

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Tenerezza:

Jasså? Har ni t.ex. läst vad utvecklarna själva hadde att säga om lootboxar i deras AMA de hade för 2 dagar sedan?

https://www.reddit.com/r/StarWarsBattlefront/comments/7d4qft/...

Nej, det är inte enbart EA.

Edit: https://www.reddit.com/r/Games/comments/7d601i/star_wars_batt... Bättre overview på ett antal frågor.

Tack för länken, hade missat att DICE gått över till den onda sidan. Synd. Skönt att man inte köpt något DICE/EA spel sen detta började spåra ur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Har inte kört spelet själv än utöver betan, men hur stor fördel ger dessa uppgraderingar? Är det verkligen så att har du inte dessa uppgraderingar så är du betydligt sämre, vilket gör det mycket svårare att vinna?

Jag tycker inte att man ska kunna köpa speciella fördelar för pengar, men om dessa fördelar är minimala och som man med tiden själv har möjlighet att få tillgång till, så ser jag inte riktigt hur detta är så pay2win som vissa får det att låta som.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Så löjligt allt de här är... från båda sidor. Blir drama av allt nu för tiden.

I5 -6600k 4.4ghz MSI 980ti 6gb gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Zerpej:

Har inte kört spelet själv än utöver betan, men hur stor fördel ger dessa uppgraderingar? Är det verkligen så att har du inte dessa uppgraderingar så är du betydligt sämre, vilket gör det mycket svårare att vinna?

Jag tycker inte att man ska kunna köpa speciella fördelar för pengar, men om dessa fördelar är minimala och som man med tiden själv har möjlighet att få tillgång till, så ser jag inte riktigt hur detta är så pay2win som vissa får det att låta som.

Jag har spelat några timmar och har inte märkt av någon större skillnad i uppgraderingarna. Man kan även enkelt låsa upp basnivån av prylar man vill ha (exempelvis gasgranat istället för spräng). Uppgraderingar till högre nivåer minskar cooldown och annat (det finns inget +100% skada på något vapen eller så) och verkar ta lite tid att spela sig till.

Uppgraderingar till vapen måste man spela sig till (50, 200, 500 kills etc).

Även utan uppgraderingar aktiverade kan jag utan problem placera mig i topp 3 på laget om jag ansträger mig lite.

Däremot tycker jag det är dumt att blada saker man kan låsa upp med att även kunna köpa dem för pengar (något som även fanns i både BF4 och BF1). Personligen tycker jag att det är mycket bättre att man kan köpa roliga skins och så, det hade jag gärna gjort. Kommer aldrig köpa en lootåda i Battlefront 2 (jag lär nog inte heller spela mer är 50 - 100 timmar totalt, så jag lär nog inte låsa upp högsta nivån av alla kort för de klasser jag gillar)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Beta:

OK, det har missat. Har du något exempel?

Titta på den här videon:

Och för den som inte har 12 minuter att spara, hoppa till tex 0:04:30 och 0:06:15.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Hur kunde det bli sådär? Företag vill tjäna pengar... så är det. Felet ligger i "skallen på folk" som betalar för onödigt skräp i spel. Köper ingen så kommer det tas bort (arkadhallar är jue nästintill borttagna), och företagen får tävla om att göra bättre spel än sina konkurrenter med handling, ögongodis o.s.v. , så är det. Barnen säger köp "den" kostar bara 20 kr annars köper jag det med mina veckopengar... snälla köp köp KÖÖÖP... Sedan detta med DLC och season pass oj oj oj oj... Sedan World of warcraft kom ut med månadskort på 1800-talet så har det bara visat att folk ÄR tyvärr villiga att betala. Tacka vet jag förr då man köpte ett spel så var det klart... ville man betala i spel så kunde man det också men då ute på en arkadhall med riktig social kontakt ihop med kompisar, grabbar, brudar, man flippra och spelade annat kul, biljard, bowling, lyssnade på musik o.s.v.. då faaan tävlade man på riktigt.

Ha det gött, gott folk.

"In My Defens God Me Defend"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Zerpej:

Högre hälsa. Lättare att träffa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Okt 2013

@Killbom:
Du missar dock att många är i samma situation som dig då spelet är nytt.
Nya spelare som hoppar på lite senare kommer att möta folk som är fullt uppgraderade samt har mer kunskap om spelet.