Är 14"1920x1080 tillräckligt stor för dagligt arbete?

Permalänk
Medlem

Är 14"1920x1080 tillräckligt stor för dagligt arbete?

Har haft 15,6"-skärmar på laptops och ska köpa in en ny. Den jag hittat med rätt specar övrigt har 14" matt IPS-skärm 1920x1080. Är 14" ok att jobba vid dagligen som enda skärm?

Permalänk
Medlem

Beror på vad du har för jobb. Bara mail? Sure.
Excel och annat, då skulle jag säga skaffa externa skärmar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
99:e percentilen

Beror ju såklart helt på vad man gör med datorn. Min laptop är en ThinkPad X1 Carbon med just 14 tum 1920 × 1080 och den använder jag till programmering. Funkar utmärkt (även om en extra skärm hade varit väldigt välkommen). Men det är inte min enda dator; hemma kör jag tre skärmar à 2560 × 1440.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Har haft 15,6"-skärmar på laptops och ska köpa in en ny. Den jag hittat med rätt specar övrigt har 14" matt IPS-skärm 1920x1080. Är 14" ok att jobba vid dagligen som enda skärm?

Allting funkar när man är vad vid det.
Jag var nöjd med mina 22" skärmar tills jag skaffad en 24" bara för att den 144Hz. Nu vill jag inte sitta med något mindre.

Större är oftast bättre.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Beror på vad du har för jobb. Bara mail? Sure.
Excel och annat, då skulle jag säga skaffa externa skärmar.

"Excel och annat" stämmer rätt bra. Problemet är att jag inte kommer sitta på en arbetsplats större delen av tiden, utan är på olika ställen. Jobbigt att släpa runt på en extern skärm också.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig sätta mig med något under 20" och 1080p, men det har väl med personliga preferenser att göra.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Skulle aldrig sätta mig med något under 20" och 1080p, men det har väl med personliga preferenser att göra.

Hur många laptops (till acceptabla priser) finns det på 20+"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

"Excel och annat" stämmer rätt bra. Problemet är att jag inte kommer sitta på en arbetsplats större delen av tiden, utan är på olika ställen. Jobbigt att släpa runt på en extern skärm också.

Isf skulle jag säga Surface book 2. 15" säljs bara i USA och är dyra utav satan, men underlättar excelarbete en hel del kontra vanliga laptops.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Många arbetes platser brukar alltid ha en extra skärm att låna ut. Fast man ska nog inte utgå ifrån det
Beror väl på vart Man jobbar

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

för arbete å dylikt så välj en maskin med en 16:10/4:3 eller dylikt över en 16:9, mitt tips iaf.
Om du går 16:9 vägen så måste du kompensera med en "stor" skärm för att inte känna dig lite klaustrofobisk. Är så för mig iaf

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

14" funkar fint. Körade en 13" macbook när jag var student och det gick utmärkt.

Extern skärm är alltid att föredra men man ska ju orka släpa med sig datorn också. 14" är lite sweet spot på skärmstorleken om man ska bära runt den massa.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecke:

Har haft 15,6"-skärmar på laptops och ska köpa in en ny. Den jag hittat med rätt specar övrigt har 14" matt IPS-skärm 1920x1080. Är 14" ok att jobba vid dagligen som enda skärm?

Om du ska bära omkring den ganska mycket så ja det kommer gå bra, den minskande storleken och vikten är då välkommet + de laptops med längst batteritid är också just dessa 14" eller mindre laptops.

Ska du inte kånka så mycket så är en 15,6" bättre, ska du inte kånka alls så är det inte en laptop du vill ha.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

14" funkar fint. Körade en 13" macbook när jag var student och det gick utmärkt.

Extern skärm är alltid att föredra men man ska ju orka släpa med sig datorn också. 14" är lite sweet spot på skärmstorleken om man ska bära runt den massa.

en macbook e la inte 16:9 vad jag vet. E ju det som räddar den från att kännas "liten".

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag har en 12.5" 1366*768 skärm på min laptop som jag använder till studier. Fungerar fint även om jag har fullHD på önskelistan. Tror absolut att 14" fungerar för dig i farten!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frecke:

"Excel och annat" stämmer rätt bra. Problemet är att jag inte kommer sitta på en arbetsplats större delen av tiden, utan är på olika ställen. Jobbigt att släpa runt på en extern skärm också.

Vet inte hur bra det skulle funka för dig, men tycker du iallafall ska känna till att Asus MB169C+ existerar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet inte hur bra det skulle funka för dig, men tycker du iallafall ska känna till att Asus MB169C+ existerar.

Tack för tipset, kände inte till den. Dock känns det lite krystat att välja en 14 tummare och sedan en separat bärbar skärm för att få en tum till

Permalänk
Lego Master

Kan inte ge några exakta svar på modeller här, men jag har en 14" från jobb som jag blir vansinnig på.
1. Skärmen är för liten
2. Formfaktorn tillåter inga numkeys, så sifferinmatning utan extern USB-utrustning är a pain in the a-hole

17" är sweetspot för mig, har en privat, men den är ju såklart ganska stor om man ska lufsa runt med den ofta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Man kan köra iPad som extern monitor till en 14- eller 15-tummare också. Då har man en dual screen setup som är hyfsat portabel. Kan vara ett tips.

Permalänk
Medlem

Beror på ju givetvis på.

Jag har en 14" laptop 1366x768 (En elitebook 8460p, dom gör inte pansarvagnar som denna längre tyvärr) och enligt mig duger en 14" skärm enbart för mail och snabbt internetsurfande. Inget mer.

Sitter jag på ett konsultkontor där jag arbetar en hel del har jag en extern skärm 24" och använder den interna 14" som sekundär. Fortfarande värdelöst, är väldigt oeffektivt att arbeta med en 24" och en gimpad liten 14". Har iofs två 25" skärmar på datorn som tillhör företaget jag konsultar åt och sitter med en KVM switch för sammanlagt 4 skärmar. Det blir dock så osmidigt att röra sig mellan datorerna på en KVM switch att det fortfarande markant segar ner mitt arbete.

På vårt kontor har jag 3x22 och det går hyffsat. Inte optimalt men fungerar.

Hemma har jag 3x27 1440P och 3x24 1080p och det är väl egentligen ungefär vad som krävs för att inte vara i brist på skärmyta i yrket som IT tekniker.

Min personliga åsikt är att 14" för någon som helst vettigt arbete är ungefär lika användbart som en slangbella i en krigszon. Ta i beräkningen att jag har 6 skärmar och fortfarande får brist på skärmyta titt som tätt.

För en laptop är dock 14" ungefär vad som erbjuds för en vettigt portabel maskin. Sikta på HP Elitebook, Dell XPS eller Lenovo Thinkpad X eller T serien och skaffa en docka med vettig mängd skärmar där du arbetar mest. Som roadwarrior får man dock vänja sig vid att arbeta långt under normalt tempo ute i fält.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge:

Har du sett dom här? https://www.yourslide.com/#

Förbeställning på dom tydligen men verkar intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@mini-ryttge:

Har du sett dom här? https://www.yourslide.com/#

Förbeställning på dom tydligen men verkar intressant.

Definitivt intressant, jag bugar och bockar å det ödmukaste.

Går lite OT här

Jag har svårt att se ett jättestort användingsområde för dem dock. Dom gånger jag är ute i fält så använder jag mest min laptop för att läsa information från eller för att skriva en grov kladd för dokumentation. Jobbet utförs på det system jag sitter vid.
All sorts vettigt kontorsarbete sker vid en vettig arbetsplats med flera skärmar mus och tangenbord. Jag har svårt att se mig i ett serverrum vid en crashcart med ett behov av en laptop med 3 skärmar eller att jag sitter med 2+ VNC/RDP/SSH/Serial sessioner och faktiskt har behov av skärmutrymmet den förser över batteritiden den konsumerar.

Teknikern i mig är dock i eld och lågor över ett sådant här framsteg och jag känner nästan för ett spontanköp enbart för att stödja projektet.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frecke:

Tack för tipset, kände inte till den. Dock känns det lite krystat att välja en 14 tummare och sedan en separat bärbar skärm för att få en tum till

Syftet är ju att kunna ha två skärmar på laptopen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers