Byta OS på NAS utan att förlora data?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Aug 2010

Byta OS på NAS utan att förlora data?

Hej!

Jag kör för närvarande 5 x 4TB på Xpenology, och jag känner att systemet blir segare och segare och orkar inte med..
Vet att jag ahr läst någonstans att Xpenology inte är det bästa i längden.. (Synpunkter på det?), så håller på o lära mig FreeNas genom virtuell PC för att senare kunna använda det till min NAS istället..

Så min fråga:

Går det att byta OS utan att förlora sin data? Nu har jag Xpenology på en usbsticka.

Tänkte om det är så smidigt att jag stoppar in en sticka med Freenas installerat istället, sen thats it?

Har ej kommit så långt att jag fixat backup, därdör jag undrar om detta fungerar!

tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av Rickykling:

Hej!

Jag kör för närvarande 5 x 4TB på Xpenology, och jag känner att systemet blir segare och segare och orkar inte med..
Vet att jag ahr läst någonstans att Xpenology inte är det bästa i längden.. (Synpunkter på det?), så håller på o lära mig FreeNas genom virtuell PC för att senare kunna använda det till min NAS istället..

Så min fråga:

Går det att byta OS utan att förlora sin data? Nu har jag Xpenology på en usbsticka.

Tänkte om det är så smidigt att jag stoppar in en sticka med Freenas installerat istället, sen thats it?

Har ej kommit så långt att jag fixat backup, därdör jag undrar om detta fungerar!

tack

Kör du någon typ av Raid?

FreeNAS kan läsa in visa typer av filsystem om du tex kör med NTFS så kan den läsa in diskar men om du skulle köra någon typ av Raid då tror jag inte det går.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017

Nej, det kan du inte. FreeNAS kan läsa andra filsystem (men antagligen inte din raid array) men jobbar inte själv med annat än ZFS. Du kommer behöva formatera diskarna. Alternativt köper du ett chassi för 12+ diskar och minst 5 nya diskar (6 vore bättre) och flyttar över data från gamla NASen. Sen tar du dina gamla diskar å lägger till dom till poolen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Rickykling:

Hej!

Så min fråga:

tack

Som sagts tidigare i tråden kör du nån form av raid?

Dock vad har du för hårdvara? tex byta CPU och mer RAM kanske är en väg att få bättre prestanda på ett enklare sätt utan risk att tappa allt du har lagrat..

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Aug 2010

Jag skapade RAID 5, och då blev det per automatik filsystemet btrfs i xpenology.

Hårdvara jag har:
Processor: https://www.dustinhome.se/product/5011004419/pentium-dual-cor...

Sen har jag 4GB RAM. Har aldrig sett på Serverns resursskärm att all RAM har används, inte ens hälften. Och är väldigt sällan Processorn är på max. Ibland kan servern vara seg även om CPU arbetar på 10%..

Upplever även att nätet är väldigt segt med jämna mellanrum, medan det inte alls är segt på andra enheter hemma..

Har detta moderkort om det skulle ha någon betydelse:
https://www.komplett.se/product/866701/datorutrustning/pc-kom...

Använder mest servern som mediaserver!

Ibland är det så segt att man inte ens kan använda plex då det bara buffrar