Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

1440p skärm med 100+hz - Tips?

Tjenare,

Tänke skaffa mig en riktig skärm och upgradera ifrån min nuvarande 1080p 144hz skärm.
Mina krav:
att det ska vara en 1440p, =>100hz samt att det ska vara över 26tum.

Om skärmen är "delbar" dvs, man skall kunna splitta skärmen så att det ser ut som två skärmar, så är det ett stort plus
Kommer användas mest till gaming

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av PapaBizz:

Tjenare,

Tänke skaffa mig en riktig skärm och upgradera ifrån min nuvarande 1080p 144hz skärm.
Mina krav:
att det ska vara en 1440p, =>100hz samt att det ska vara över 26tum.

Om skärmen är "delbar" dvs, man skall kunna splitta skärmen så att det ser ut som två skärmar, så är det ett stort plus
Kommer användas mest till gaming

Skärmen AG271QG har IPS panel, 1440p, 144hz (Överklockningsbar till 165 via OSD) och G-Sync. Prislappen reflekteras dock av funktionerna, och ligger på runt 6500. Men för vad du får för det priset, så är det inte illa. Den modellen har haft lite varierande nivåer av BLB och IPS-Glow. En del har fått inget alls, och andra har fått en hel del. Köpte den själv för någon månad sedan och är redigt nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Unknown:

Skärmen AG271QG har IPS panel, 1440p, 144hz (Överklockningsbar till 165 via OSD) och G-Sync. Prislappen reflekteras dock av funktionerna, och ligger på runt 6500. Men för vad du får för det priset, så är det inte illa. Den modellen har haft lite varierande nivåer av BLB och IPS-Glow. En del har fått inget alls, och andra har fått en hel del. Köpte den själv för någon månad sedan och är redigt nöjd.

Intressant skärm. Kan man dela skärmen i två, så som jag nämnde tidigare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Jul 2008

Problemet med den skärmen är att den saknar HDR. HDR är något som kommer mer och mer och är nog något som du skulle vilja ha då det tillför en del bildmässigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

Jag har också en AG271QG. Köpte för 5000kr på kompletts fyndhörna i våras. Minimalt med blb och inga döda pixlar. Är mycket nöjd!

Finns det ens några vettiga gamingskärmar med HDR ute än ens?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Faulisto:

Problemet med den skärmen är att den saknar HDR. HDR är något som kommer mer och mer och är nog något som du skulle vilja ha då det tillför en del bildmässigt.

Så vad har du för tips

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosvik
Registrerad
Apr 2002

Just fått hem en Samsung C34f791 som hittills känns väldigt trevlig. Lite ovant med UW men fina färger och inga döda pixlar.

3770k @ 4.5ghz delid (pure rock), GTX 1080@2050MHz, 16gig RAM, 256GB 850 Evo, Fractal Design mini, Samsung C34F791WQU.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av mrgentleman2000:

Finns det ens några vettiga gamingskärmar med HDR ute än ens?

Även om det börjar komma HDR-"kapabla"-skärmar vilka tar emot signalen, är det fortfarande brist på datorskärmar med bra HDR. Man måste till en mer påkostad TV för detta i dagsläget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Laxpudding:

Även om det börjar komma HDR-"kapabla"-skärmar vilka tar emot signalen, är det fortfarande brist på datorskärmar med bra HDR. Man måste till en mer påkostad TV för detta i dagsläget.

Skulle du säga att LGs 2017 OLED serier har bra HDR?

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Chrisj: Japp, de har bra HDR med gott om möjligheter att påverka bilden. En välgjord LCD med högre ljusstyrka och snarlik återgivning av PQ-tonkurvan kommer att vid direkt sida-vid-sida-jämförelser att se bättre ut i HDR. Vad OLED:n vinner på i den jämförelsen är framför allt svärtan och kontrasten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

R5 1600@3,8ghz, Sapphire Fury Tri-X, 16GB, 750GB crucial SSD, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Dell u2515h
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Albinfiskare:

Avvaktar tills efter BlackFriday för att se om jag hittar någon med G-sync, då jag har nvidia kort i.
Tack :)!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017

@PapaBizz: För att dela skärmen.. Finns ju en sådan funktion i Windows genom att trycka på just <windowsknappen> + <pil vänter/höger>, hade tidigare en ultrawideskärm och det fungerar ju helt ok men blir inte helt samma sak som att ha två skärmen om det är det du jämför med.

Sen vet inte jag mer om det finns skärmar som faktiskt har en speciell funktion för att delas upp i två, det får någon annan mer kunnig svara på

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av irryx:

@PapaBizz: För att dela skärmen.. Finns ju en sådan funktion i Windows genom att trycka på just <windowsknappen> + <pil vänter/höger>, hade tidigare en ultrawideskärm och det fungerar ju helt ok men blir inte helt samma sak som att ha två skärmen om det är det du jämför med.

Sen vet inte jag mer om det finns skärmar som faktiskt har en speciell funktion för att delas upp i två, det får någon annan mer kunnig svara på

Tack, kännde inte igen kommandot, men känner till funktionaliteten som kommandot levererar.
Har hör snack om det sista du nämner, att det finns någon speciell funktion som simulerar 2 skärmar på en skärm, det är det jag söker