OLED55B7 vs QE55Q7F - Förvånad över OLED färgbandningsproblem

Permalänk
Medlem

OLED55B7 vs QE55Q7F - Förvånad över OLED färgbandningsproblem

Ämnet nedan kanske har diskuterats i en annan tråd. I så fall, är jag tacksam för hänvisning till tråden.

Jag hade bestämt i helgen att äntligen köpa OLED 55B7 på mediamarkt. Har provat köpa deras äldre OLED modell förra året men då upptäckte jag problem med ojämna färger som jag haft ett inlägg om.

Slutsatsen där var (baserad på samtal med LG) att LGs OLED det året har problem med ojämna färger (mest synlig när man visar en ljus färg över hela skärmen). @Laxpudding som är en expert, har jag för mig, kategoriserade problemet som "typiskt uniformitetsproblem där vitbalansen skiftar". I alla fall så fick jag lämna tillbaka i väntan på bättre modell, vilket jag trodde skulle OLED55B7 vara. I inlägget fick jag även länk till testbilder som jag tog med mig till mediamarkt i helgen för att testa.

Besviken blev jag minst sagt av följande anledningar:

1. Hel vit, hel gul färg på skärmen såg inte jämn ut. Såg blåa toner lite vänster och höger om skärmen. Nästan som missfärgningar.
2. När jag satte på hel röd färg, och bara hel röd färg, såg jag även LG logga runt mitten på skärmen. Såg ut som pixelfärbränning men det ska väl hända med så dyra modeller, eller? Försäljaren var helt förvänad också.
3. Samma färger såg helt enkelt relativt jämnare och ljusare på QE55Q7F. Det enda som vara bättre mellan dessa 2 typer var att bilden på OLED såg mycket bättre från sidan.

Är det någon som känner mer om detta eller just om OLED55B7 modellen? Kan det vara att TV:n inte var rätt kalibrerat?

Permalänk
Bildexpert 📺

@aamukh:

(1): Det är en vitbalansskiftning mot turkos på OLED. I själva verket mindre rött ljus, men hjärnan tolkar det som mer turkos.

(2): Det är inbränningsproblem med OLED vilket ligger i teknikens natur. En TV som stått i en butik och kört en demoslinga i flera månader är antagligen rätt illa åtgången ur den synvinkeln. Priset på produkten har inte med detta att göra.

(3): En LCD likt Samsung Q7 är ljusstarkare vilket syns i en butik. Men dessa nivåer är sällan relevanta för ett vardagsrum, såvida du inte sitter med panoramafönster och tittar på ishockey mitt på ljusa sommaren. En VA-LCD skiftar också betydligt mer i färg, ljus och tonkurva i vinkel jämfört med OLED.

Kalibrering har heller inget med detta att göra, utan det är olika förutsättningar för olika tekniker. Där måste du välja vilka nackdelar du kan acceptera. Försök sätta det i relation till hur du ska använda TV:n. Välj sedan det fel som stör dig minst.

Permalänk
Medlem

Tack @Laxpudding. Man kan alltid lita på tekniskt bra svar från dig, som är lätt att förstå också.

Citat:

Det är en vitbalansskiftning mot turkos på OLED. I själva verket mindre rött ljus, men hjärnan tolkar det som mer turkos.

Menar du OLED använder sig av mindre rött ljus för vit balans vilket gör att ljusa färger ser lite fläckade med turkos? Kan inte man kalibrera det? Det kan väl knappast vara min hjärna som missuppfattar och antar att det stör andra petiga köpare också, speciellt när man ser på vinter natur filmer. Då känns det lite konstigt att LG inte skulle ha en lösning för det.

Citat:

En TV som stått i en butik och kört en demoslinga i flera månader är antagligen rätt illa åtgången

Borde ju i så fall inte vara problem med ny TV som man kör hemma. Men om det mot förmodan skulle ske inbränning. Det går väl "nollställa" det på något sätt eller?

För mig syftet med TV:n är att titta på vanligt digital/satellit TV, streamad filmer och youtube klipp från datorn via chromecast. Jag försöker alltid hitta bra kvalite på det jag ska titta på men det är inte alltid möjligt. Det viktiga för mig är att
1. TV:n är bra på visa mörka scener
2. Ljud kvalite är bra nog.
3. användargränsnittet är lätt hanterlig.
4. Och man kan njuta av detaljer i HD kanaler när det behövs t.ex. när man ser på naturfilmer.

Då jag nästan aldrig tittar på 4k, så kanske man inte kommer märka ngn skillnad mellan OLED och QLED. OLED var klar bättre om man ska titta från vinklar och jag gillade användargränsnittet hos LG också bättre. Gillar inte att Samsung inte har en rörelsedetektor och pekare som man kan styra med fjärren.

Så om jag kan lösa ojämnfärg (vitbalansskiftning) med OLED, så är det end som stör mig på nya modeller är att detaljer blir suddiga vid snabba rörelser t.ex. ansiktsdetaljer i en closeup scene på en person. Ansikts detaljer förvinner under korttid när ansiktet rör sig, och sedan hamnar detaljer i fokus igen. Kan vara problem i källan istället? Men vet inte vem som är bättre OLED eller QLED.

Permalänk
Bildexpert 📺

@aamukh: I vinkel på en OLED minskar mängden ljus i röda våglängder. Det ger en vitbalansskiftning som våra hjärnor tolkar som turkos/cyan eftersom blå och gröna våglängder blir de dominanta. Alla OLED:s har någon from av färgskiftning i vinkel och den hos OLED-TV:s är ändå ganska mild jämfört med exempelvis OLED-skärmen på Iphone X och liknande.

QLED = Samsungs marknadsföringspåhitt. Det är alltså en vanlig (om än påkostad) LCD med VA-panel och kvantprickar. Inget fel i sig, men det är inte i praktiken så värst annorlunda eller speciellt jämfört mot alla andra LCD:er med motsvarande teknik från exempelvis Sony, Philips med flera. Det är bara Samsung som vill verka märkvärdiga med "QLED".

Suddiga detaljer i snabba rörelser beror på de brusfilter och den interpolering som är påslaget med apparaterna i butiksläge. Det har inget eller väldigt lite med tekniken som sådan att göra. Sådan finesser kan man stänga av. Återgivning av skuggnyanser när svart är heller inga stora problem med dagens apparater. I slutändan kan man ordna sådant med kalibrering.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Citat:

I vinkel på en OLED minskar mängden ljus i röda våglängder. Det ger en vitbalansskiftning som våra hjärnor tolkar som turkos/cyan eftersom blå och gröna våglängder blir de dominanta.

Tack för djupare förklaring. Nu var det så att jag såg blåa/turkosa färgtoner inte bara från sidan. Jag satt framför själva området där det fanns misfärgningar. I vilket fall som helst, så låter det från din förklaring att problemet är kanske inte så stor.

Så nu blev jag nyfiken om du själv har eller känner någon tråd där man pratar om hur stark dessa missfärgningar är på B7 modellen i verkligheten? Kanske finns skärmdumpar så man sker det inte är så illa.

Permalänk
Bildexpert 📺

@aamukh: Tänker du på att ytan inte är uniform, utan sedd rakt framifrån hade du synliga färgskiftningar på en helvit eller helgrå testbild?

Det är väldigt vanligt på konsumentprodukter och är en del av exemplarlotteriet. Snarare undantag än regel till att jag ser bildytor som inte avviker. Då ser jag ändå rätt många produkter som antagligen är handplockade för att jag faktiskt ska testa eller recensera dem.

Sådana här skiftningar blir inte alls lika synligt i praktiken när man ser på film och är sällan ett stort problem i praktiken. Det förekommer förstås exemplar som egentligen inte borde ha lämnat fabriken, men då talar vi om reklamationsnivåer på problemen.

Rensade styltig mening
Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Citat:

Tänker du på att ytan inte är uniform, utan sedd rakt framifrån hade du synliga färgskiftningar på en helvit eller helgrå testbild?

Jag menar helt enkelt att jag försökte med testbilderna jag lagt länken till. När jag valde att visa helt vit och helt gul bild, då såg jag färgskiftningar lite till vänster om mitten. Det var mer synlig på vita bakgrunden än på gula.

Permalänk
Bildexpert 📺

@aamukh: Då är det precis det jag skriver om i inlägget ovanför ditt. Dålig uniformitet där vitbalansen skiftar över ytan. Syns tydligast på vitt eftersom där är alla (RGB) färger inblandade. Tillhör exemplarvariationerna. Skulle väl säga att LG verka sortera de bättre panelerna till de dyrare modellerna. De två G7 jag har sett har varit felfria med detta. Men 2 är förstås inget statistiskt underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aamukh:

Ämnet nedan kanske har diskuterats i en annan tråd. I så fall, är jag tacksam för hänvisning till tråden.

Jag hade bestämt i helgen att äntligen köpa OLED 55B7 på mediamarkt. Har provat köpa deras äldre OLED modell förra året men då upptäckte jag problem med ojämna färger som jag haft ett inlägg om.

Slutsatsen där var (baserad på samtal med LG) att LGs OLED det året har problem med ojämna färger (mest synlig när man visar en ljus färg över hela skärmen). @Laxpudding som är en expert, har jag för mig, kategoriserade problemet som "typiskt uniformitetsproblem där vitbalansen skiftar". I alla fall så fick jag lämna tillbaka i väntan på bättre modell, vilket jag trodde skulle OLED55B7 vara. I inlägget fick jag även länk till testbilder som jag tog med mig till mediamarkt i helgen för att testa.

Besviken blev jag minst sagt av följande anledningar:

1. Hel vit, hel gul färg på skärmen såg inte jämn ut. Såg blåa toner lite vänster och höger om skärmen. Nästan som missfärgningar.
2. När jag satte på hel röd färg, och bara hel röd färg, såg jag även LG logga runt mitten på skärmen. Såg ut som pixelfärbränning men det ska väl hända med så dyra modeller, eller? Försäljaren var helt förvänad också.
3. Samma färger såg helt enkelt relativt jämnare och ljusare på QE55Q7F. Det enda som vara bättre mellan dessa 2 typer var att bilden på OLED såg mycket bättre från sidan.

Är det någon som känner mer om detta eller just om OLED55B7 modellen? Kan det vara att TV:n inte var rätt kalibrerat?

kan inte hitta test bilderna i länken du skickade?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

En annan tanke är väl att testa på en Ny eller inte förstörd TV av butiksanvändning om man ska använda de som referens... Jag har en 65E6 och förutom near blacks tycker jag den är fantastisk!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark:
Postar länken igen för säkerhetsskull

https://drive.google.com/file/d/0B9FgjTtNzSy0dTZwZ3p1eGVnTG8/

Det är till en google drive and jag provade den precis, och verkar funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@aamukh: .... Skulle väl säga att LG verka sortera de bättre panelerna till de dyrare modellerna. De två G7 jag har sett har varit felfria med detta. Men 2 är förstås inget statistiskt underlag.

G7 modeller verkar ju ligga runt 50k. Det har inte vanliga dödliga som mig råd med. Känns tok för mycket pengar för att titta på vanligt TV men å andra sidan om man är så petig och kräsen som mig så får man acceptera läget. Det är ju synd att LG inte anser 20K som premium nog att ha samma kontroll vid produktion som G7 modeller.

Min slutsats från ditt svar i alla fall är att man får antingen köpa och testa hemma och utnyttja underbara återköpsregler eller så får jag be personalen på mediamarkt testa examplaret i butiken först. Kanske har jag bättre lyckas med tekniskkunnig personal på HiFi klubben än på mediamarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

En annan tanke är väl att testa på en Ny eller inte förstörd TV av butiksanvändning om man ska använda de som referens... Jag har en 65E6 och förutom near blacks tycker jag den är fantastisk!

Ja, precis. verkar ju inte finnas ngt annat alternativ än att chansa. E6 modeller verkar ligga på 30k, det är alldeles för dyr att motivera hemma. Ska uppenbarligen ha budget även för en robotdammsugare innan jul, så där röker all extra inkomst

Permalänk
Bildexpert 📺

@aamukh: Kunnandet på Media Markt lär vara ofantligt mycket högre jämfört med Hifi-Klubben eftersom MM har personal som faktiskt kalibrerar och hinner lära känna och syna hur kanske hundratals exemplar beter sig och fungerar i praktiken. Men MM har också många fler som jobbar där så chansen att du får tag på rätt person är mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aamukh:

@Mega-Dark:
Postar länken igen för säkerhetsskull

https://drive.google.com/file/d/0B9FgjTtNzSy0dTZwZ3p1eGVnTG8/

Det är till en google drive and jag provade den precis, och verkar funka.

Jo den funkar, Men jag vet inte i vilken av alla undermappar jag ska kolla i

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aamukh:

Ja, precis. verkar ju inte finnas ngt annat alternativ än att chansa. E6 modeller verkar ligga på 30k, det är alldeles för dyr att motivera hemma. Ska uppenbarligen ha budget även för en robotdammsugare innan jul, så där röker all extra inkomst

C7 då? i skrivande stund är den just nu billigare än B7 på komplett

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark: Hittade inte C7 i billigare pris. Däremot såg jag att B7 gick ner till 15K på medimarkt i blackfriday sale.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag kom att tänka på att mitt fokus i tråden blev just LG OLED modeller. Egentligen så skulle jag vara nöjd med en OLED "display" 55 tum med rätt bra kvalite utan några smart TV funktioner. Då kanske man slipper betala för alla smart TV feature. Finns det sådana? Ville passa på att fråga då du verkar ha koll på vad som finns. Jag inser dock att det kanske inte säljs bara "rena" TV apparater på marknader med fokus på bara bild och ljud kvalite.

Skulle du rekommendera någon annan modell/märke om man ska hålla inom 20K budget och OLED?

För annars tänkte jag gå till MM under helgen och hitta ett bra exemplar av B7 nu när priset är nedsänkt ordentligt pga black friday.

Tack för hjälpen på förhand.

Permalänk
Medlem

@aamukh: Finns på elgiganten för 14000 kr bara i deras varuhus

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55C7V/lg-5...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Bildexpert 📺

@aamukh: Det finns inga "fria" OLED utan smart-stuff. Men se det så här

Philips OLED: Ambilight (yeah?)
Panasonic OLED: Färgmässig precision
Sony A1: Nästan samma precision som Panasonic, men istället lite lugnare bild
LG: Lägst latenser i spelläget, kontinuerliga uppdateringar likt stöd för nya HDR-format

Alla fyra är väldigt bra val, så man misslyckas egentligen inte med någon av dem. Men man kanske hittar någon som passar lite bättre.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack igen. Det blev ett snabbt köp på mm på lunch då det höll på ta slut pga stor rabatt (de kanske överdrev men jag såg faktiskt 2 som köpte den medans jag var där). Har inte dock hämtat TV:n än utan sa åt dem att jag kommer sedan när jag har mer tid och testar den först. De lyckades övertala mig att köpa kalibreringstjänsten.

Vet inte vilken kalibreringspaket de kör på Calman men hoppas nu att den är värt det. Men det kanske du vet något om också ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aamukh:

Vet inte vilken kalibreringspaket de kör på Calman men hoppas nu att den är värt det. Men det kanske du vet något om också ?

Köpte via MM? Då är det kalibrering enligt konstens regler som gäller. Spar på rapporten med alla inställningar.

Permalänk
Medlem

TV:n är nu hämtad från MM, efter kalibrering (13999 + 1000 SEK). Jag ville testa TV:n före och efter de kalibrerat med tesbilderna men de sa redan från början att de inte kommer prova flera exemplar, utan om jag inte är nöjd med ett exemplar, så får det räcka.

I alla fall, gick dit, testade med gul och vit efter kalibreringen och @Laxpudding, du har rätt som vanligt (dvs. om jag förstod dina tidigare svar). Jag kan fortfarande se turkos färgband fast horisontella längre upp på skärmen denna gång. Då de påstod att kalibrering kommer fixa alla sådana problem så blev de lite ställde och försökte (bort)förklara det genom att säga att kalibrering sker på ett litet området i taget och inte på hela panelen vilket gör att vissa ojämnhet kommer alltid finnas.

Jag passade på att testa Sony A1, men gav upp direkt då menyn på den TV:n var oerhört inte anvandarvänlig alls och det var sjukt slö. Kanske ngt med den ex.

I alla fall, då jag inte skulle få pengar för kalibreringen tillbaks, bestämde att åka hem med TV:n Än så länge är jag rätt nöjd. Testar fram lite olika inställningar då ibland känns det för "svart" med mörka scener. Kommer skriva lite mer om det efter några dagar.

@Laxpudding: Vet inte om jag har en fråga här men något som förvånade mig var att kalibrering görs per input. För då var det väl dumt att köra mina testbilder via USB ingågen, då de kalibrerat bara HDMI2?

Permalänk
Medlem

@aamukh:
Kolla igenom den gedigna tråden på minhembio, finns säkerligen ett och annat tips & tricks att snappa upp:
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=332054

Sen gäller ju som alltid: skit in, skit ut. Dvs, se till att bildkällan är av god kvalitet. Själv ser jag inte på traditionell tv sen några år, men filmer och serier på bluray konsumeras friskt på min b6.

Sen är det fantastiskt att slösurfa i soffan på 65" oled

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Bildexpert 📺

@aamukh: USB-sticka med testbilder tar en annan signalväg genom elektroniken och kan processas på annat sätt än från källor som går via HDMI.

Du kan själv dubbelkolla med testbilder/mp4:or från AVSHD 709 (googla) men alla inställningar du gör där gäller bara för USB-ingången. Dock brukar vitbalanskalibreringen (RGB gain/low) du får gälla universellt.

Med AVSHD709 kan du också kontrollera sådant som hur nyanser nära svart hanteras. Dock är det som skrivet tidigare en fälla med dator och video-nivåer på dynamiken. USB-minnesläsaren på TV:n kan vara godtycklig där.

En kalibrering kan inte ta bort ojämnheter i panelen. Däremot kan beskrivningen "turkosa färgband" också appliceras på en gråskala vilket är något som en kalibrering åtgärdar. Därav att du antagligen fick det svar du fick.