Permalänk
Medlem

ComHem fel vid pairing

Hej!

Något blir fel med parningen mellan min modul och kort.

Det fungerar till en början, och jag kan se alla mina kanaler. Men bara tills jag stänger av TV:n.

När jag slår på TV:n igen börjar den para kort och modul, men fastnar vid 90%. Då får jag göra en ny kanalsökning, när kanalsökningen är gjord, parar den och allt fungerar, tills jag stänger av TV:n.

Nästa gång jag ska se på TV får jag börja om från början igen.

TV:n är uppdaterad med ny firmware och jag har gjort en reset. Ingen skillnad.

ComHem gör inte så mycket eftersom inte TV:n är godkänd av dom, men har erbjudit mig att byta modul. Jag tror inte det kommer hjälpa eftersom modulen fungerar klockrent i min andra TV.

Fungerande TV: Samsung LE46C535

EJ fungerande TV: Samsung T24C350

Någon som har varit med om liknande, eller har förslag på åtgärd?

Mvh

Jonas

Permalänk
Medlem

Du har alltså pratat med supporten och de har gett dig svaret "vi stödjer inte din TV"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nja, svaret var att den inte finns med på deras lista av godkända apparater. Så dom säger egentligen inte att den inte fungerar, men dom ger ingen support.

Mvh

Jonas

Permalänk
Medlem

Comhem testar en massa olika tv-apparater, finns nog en anledning till att den officiellt inte stöds, med tanke på dina problem. Svårt att se lösningar, köp en mindre enkel box? Finns små diskreta idag.

Samsung kanske har en support?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jodå, jag har varit i kontakt med Samsung också. Men garantin har gått ut på TV:n, så ska jag lämna in den blir det nog dyrare än att köa ny.

Har någon koll på hur det fungerar om jag skulle köpa en modul för SD istället för HD, slipper jag parningsförsöken då?

Mvh

Jonas

Permalänk
Medlem

Nej alla kort pairas mot modulen så det är samma förfarande på så vis, däremot kan du väl chansa och se om du får bättre resultat.

jag skulle kört på --> https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/humax-cx...
och sluppit all huvudvärk. Fungerar bra, liten och smidig.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Stöds inte TV'n så finns det bara ett svar: Extern box.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Extern box går tyvärr inte använda för att få den funktionaliteten jag är ute efter.

Så hittar jag ingen annan lösning, får jag antingen leva med att göra en ny kanalsökning varje gång jag sätter på TV:n eller låta bli att stänga av den.

Det fungerar ju trots allt tills TV:n stängs av.

@sleepyoh Med risk för att låta otrevlig, vilket naturligtvis inte är min avsikt. Är du säker på det med pairingen? Någonstans i bakhuvudet har jag nämligen för mig att jag har läst, att det bara är vid HD som det behöver pairas.

Mvh

Jonas

Permalänk
Medlem

Köpte ett SD-kort på Kjell & Company
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenner-tillbehor/parabol/ca-moduler/ca-modul-for-com-hem-p30550

Fungerar perfekt, inga försök till pairing. Något som jag dock inte riktigt förstår är hur även HD-kanalerna kan fungera.

Mvh

Jonas