Ipad pro VS surface pro 4 vilken är de rätta valet?

Permalänk
Medlem

Ipad pro VS surface pro 4 vilken är de rätta valet?

Hej! jag är en student och är kluven över vilken jag ska välja, efter ha sökt i timmar på google blir jag inte klokare! Jag behöver nåt där jag kan föra anteckningar via keyboard och en viss del använda stylus. Ration mellan skriva med penna och tangenter kanske är 80% tangent 20% pennan. jag har just nu en macbook. Vilken bör jag köpa??

Permalänk
Medlem

@scylla1: Jag tycker inte du ska välja någon av dem. En Microsoft Surface Book tycker jag e bättre pga det e ett riktigt tagentbord och mer en "riktigt Laptop än Surface Pro 4 och iPad Pro

Visa signatur

DESKTOP:
AMD Ryzen 5 2600X @ 4.4 GHz - RX 590 8GB - 16GB DDR4
LAPTOPS:
Razer Blade 14 - i7 4720HQ - GTX 970M - 16GB DDR3L
Macbook Pro Early 2015 - i5, 8GB DDR3L

Permalänk
Inaktiv

Håller med ingen av dem, de är alldeles för dyra för vad man får för de flesta studenter. Visst vissa har mer pengar än andra, men generellt så klarar man sig med billigare saker.
Det är ju inte så att kurvan vad man får och vad det kostar är linjär.

Dessutom tycker jag det är ett knepigt val, då de har olika användningsområden. Jag tycker man först borde välja arbetsområde. därefter diskutera vilken platta som bäst är för denna.

Det finns billigare windowsplattor/hybriddatorer än surface och det finns betydligt billigare enkla surfplattor än iPad.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, ingen av dem. Tror det var MKBHD som sa det ganska bra; att 2 in 1 är antingen en halv dålig platta eller halv dålig laptop. Har flera i klassen som kör surface men som enbart används laptops och då är de ganska dåliga. Kass prestanda, stödet går inte att använda i knäet, dåligt tangentbord osv. Om du har en macbook idag förstår jag inte varför du ska byta.

Har själv haft en 2 in 1, använde nog stylusen 1 gång när jag fick den. Meningslöst att skriva med den, tangentbord är 100x bättre eller bara penna och anteckningsblock för att rita.

Finns ju även latops med touchscreen idag, vad nu det är bra för. Kanske är ett alternativ? Om du ska använda stylus anser jag dock att Wacom panel bara obligatoriskt och då blir det svårare.

Skrivet av anon159643:

Håller med ingen av dem, de är alldeles för dyra för vad man får för de flesta studenter. Visst vissa har mer pengar än andra, men generellt så klarar man sig med billigare saker.
Det är ju inte så att kurvan vad man får och vad det kostar är linjer.

Dessutom tycker jag det är ett knepigt val, då de har olika användningsområden. Jag tycker man först borde välja arbetsområde. därefter diskutera vilken platta som bäst är för denna.

Det finns billigare windowsplattor/hybriddatorer än surface och det finns betydligt billigare enkla surfplattor än iPad.

Japp, jag studerar datavetenskap och har folk i klassen som har 5 år gamla laptops som fortfarande kör Windows 8. Fungerar alldeless utmärkt till det vi gör.

Permalänk
Medlem

okej men om jag ändå ska köpa nån av dom, vilken ska man ta med tanke på att jag redan har en laptop? VIll inte att min laptop ska samla damm och då passar ju en Ipad bra då den endast är en padda. Men samtidigt vill jag inte att ipaden ska samla damm då jag "missar" funktioner

Permalänk
Medlem

Jag har kört ipad, ipad pro och surface. Jag är överlägset mest nöjd med min ipad pro. För att vara en padda så har den "allt". Bra prestanda och bra batteritid, gott om appar etc.

Surface har i mitt tycke för kort batteritid och är mer dator än padda. Inte klockren som padda, saknar appar etc.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Har själv en Surface 3 som jag antecknar med i mina studier.
Räknar matte och skriver anteckningar osv.
Att helt skippa skrivblock var helt underbart skönt. Kommer aldrig gå tillbaka till traditionellt papper.
Ångrar att jag inte köpte en ipad pro faktiskt. Visst, den kostar mer, men det hade varit värt det imo.
Precis som @spawnstah säger så har ipad bättre batteritid osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill anteckna digitalt så kör på en iPP och behåll din Macbook. Hade inte skaffat en 2-1 som din enda dator, du får en halvbra tablet och halvbra laptop som kan lite av varje, men inte mer än så..
Skulle även rekommendera att anteckna för hand istället för att knappa på tangenterna, tycker man tar åt sig mer då.

En iPP skulle ge dig ett digitalt anteckningsblock där du kan anteckna för hand i dokument eller PDF:r likt penna och papper med Apple Pencil. Om du känner att du har råd som student att köpa en så by all means, go for it. Om din mac är lite ledsen så skulle jag rekommendera att du istället lägger dom pengarna på en ny laptop och antecknar som vanligt med penna och papper

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja använda Surface Pro i knät, visst det går men känns inte direkt säkert att sitta med den så, är trots allt dyra grejor och inte är det ergonomiskt heller. Den är dock förvånansvärt stabil trots sitt kickstand och magnetiskt fästa tangentbord, går t.ex. utmärkt att sitta eller halvligga i soffan med raka eller uppdragna ben och få den att stå stadigt. Blev själv överraskad över detta.

Gillar även att den har en musplatta med stöd för gester, har tidigare antecknat med surfplatta och det är ingen höjdare att behöva peka på skärmen för att scrolla, markera eller klicka på något.

Använder min Surface Pro till anteckningar, programutveckling och läsa kurslitteratur med Kindle Gillar hur flexibel den är och för mig personligen ersätter den både bärbar och surfplatta. Den är förmodligen inte mästare på något men med ett brett användningsområde. Ena stunden skriva något, andra sitta och läsa i soffan. Tangentbordet sitter nästan alltid på, enklare att vika det mot baksidan istället för att ta bort det, blir lite mjukare att hålla i också.

I slutändan beror väl valet på vad man har för krav och förväntningar såsom vilka program man vill kunna använda. Klarar man sig med en surfplatta för anteckningar så är det säkert bra men för mig gick det inte enbart med surfplatta eftersom jag många dagar också behövde ha en riktigt bärbar för att kunna lösa dagens uppgifter. I det läget så var Surface Pro perfekt.

Sedan jag köpte min har både Surface Book och Surface Laptop lanserats så utbudet är helt klart annorlunda. Har dock en stationär dator hemma så har inte direkt något behov av en kraftfullare dator när man är på språng. Batteritiden är kanske inte den bästa men för mig räcker 5-7 timmar för att kunna göra dagens anteckningar.Sitter man enbart och läser en eBok går det att få ut ett par timmar till med optimerade inställningar (låg ljusstyrka, avslagen wifi etc). Gör man något processorintensivt dyker istället batteritiden med ett par timmar.

För anteckningar använder jag nästan aldrig pennan, ska jag göra skiss åker den fram eller om jag ska rita upp någon mindmap eller datamodell i en app men annars skriver jag uteslutande med tangentbordet.

Permalänk
99:e percentilen

Tycker inte att någon annan enhet kan mäta sig med iPad Pro 120 Hz som verktyg för anteckningar i dagens läge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vad som får mig att välja Surface är just att de är datorer.
Vanliga usb minnen funkar direkt så man kan dela filer, vanlig w10 i botten så programvaruutbudet är enormt. Vill man ha mer lagring så stoppar man in ett micro-sd kort.

Nackdelen är lite väl kort batteritid.

Jag tar hellre en surface plus tagentbord än en surfacebook då den senare i mina ögon är en kompromiss som inte är riktigt bra på nått. Delad så saknar den usb i "platt" delen tex

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Vad som får mig att välja Surface är just att de är datorer.
Vanliga usb minnen funkar direkt så man kan dela filer, vanlig w10 i botten så programvaruutbudet är enormt. Vill man ha mer lagring så stoppar man in ett micro-sd kort.

Nackdelen är lite väl kort batteritid.

Jag tar hellre en surface plus tagentbord än en surfacebook då den senare i mina ögon är en kompromiss som inte är riktigt bra på nått. Delad så saknar den usb i "platt" delen tex

Är den "Inte bra på nåt" för att den inte har USB-Portar i skärmen?

Permalänk

Lustigt hur många som säger så väldigt mycket dåligt om Surface pro/allmänt om 2 in 1. Har själv kört surface pro 3 sedan den kom ut som studiedator. Skulle som student (pluggar 5e året inom finansiering) aldrig gå tillbaka till en vanlig laptop om det är officepaketet, PDF-läsning och surfande man gör.

Nu har jag trean vilket har ett sämre tangentbord och sämre penna än 4an och jag skriver ändå hellre på min surface än på mitt mekaniska tangentbort vid den stationära datorn och jag antecknar hellre på surfacen än på papper och penna.

Tror min ratio började med cirka 20% penna/80% tangentbord men har nu gått över till mer 50/50 eftersom det är så jäkla smidigt med pennan. Många andra sitter på föreläsningarna och tar anteckningar på datorn och sedan ritar dom i ett separat block. Eller så försöker dom rita graferna i typ paint för att sedan klistra in i anteckningsdokumentet. Eller, ännu vanligare, skiter i att anteckna så fort det är något grafiskt.

Mina anteckningar är sjukt mycket bättre än deras av den enkla anledningen att jag kan enkelt rita och skriva samtidigt.

Sedan är det inte att underskatta värdet av att slippa bära runt på papper, ha all kurslitteratur på ett ställe, kunna snabbt korrigera grafer mm.

Enda negativa är att batteritiden hade kunnat vara lite längre, men jag tror inte att jag en enda gång i verkligheten har lidit av den. Inom dom tiderna som står nedan har jag alltid, utan att behöva stressleta, kommit förbi ett eluttag (antingen i skolan eller hemma)

Här är batteritiden jag på riktigt får ut. Den kan såklart variera lite beroende på om något hänger sig i bakgrunden eller liknande.

Läsa pdf + sporadiska anteckningar = 8-10 timmar
Kolla film = 8 timmar
Skriva i word + surfande = 7 timmar
tyngre multitasking = 5-6 timmar

Huruvida surface är bättre än Ipad pro har jag ingen aning om då jag inte testat den. Dock är konceptet med 2-in-1 underbart för studenter som inte behöver bära med sig den extra kraften.

Vad är det du studerar?