Apple och Intel samarbetar kring 5G-modem för Iphone

Permalänk
Melding Plague

Apple och Intel samarbetar kring 5G-modem för Iphone

Tekniken kring 5G är fortfarande i sin linda, men redan nu uppges Apple och Intel arbeta på nya modem som ska ge kommande Iphone-modeller stöd för denna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Hur ser mottagningen ut för 5G? Med tanke på den högra frekvensen? Innanför betong är det ju svårt med 4G ibland. (Yes, även mitt i city, sthlm)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

"Anledningen är att Qualcomm slutat förse telefontillverkaren med mjukvara för att testa modemen."
Så det har absolut inget att göra med patent och avgifter som de nu bråkar i domstol med?

Det jag också undrar... om detta ovan nu stämmer, hur påverkar detta andra tillverkare? Kommer de få problem med nästa gen telefoner pga otillräckligt testade modem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

"Anledningen är att Qualcomm slutat förse telefontillverkaren med mjukvara för att testa modemen."
Så det har absolut inget att göra med patent och avgifter som de nu bråkar i domstol med?

Det jag också undrar... om detta ovan nu stämmer, hur påverkar detta andra tillverkare? Kommer de få problem med nästa gen telefoner pga otillräckligt testade modem?

Min misstanke är att Qualcomm försöker straffa Apple genom att vara mindre tillmötesgående, men denna misstanke finns det inga som helst belägg till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Hur ser mottagningen ut för 5G? Med tanke på den högra frekvensen? Innanför betong är det ju svårt med 4G ibland. (Yes, även mitt i city, sthlm)

Ju högre frekvens ju sämre mottagning! Blir nog närmast line of sight med 5G

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Esseboy:

Ju högre frekvens ju sämre mottagning! Blir nog närmast line of sight med 5G

Jo, de e precis det jag menar! Känns lite sådär...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av XHI:

Jo, de e precis det jag menar! Känns lite sådär...

Det kommer sitta antenner i princip överallt, så det är inga problem. 5G är byggt för städer.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min misstanke är att Qualcomm försöker straffa Apple genom att vara mindre tillmötesgående, men denna misstanke finns det inga som helst belägg till.

Att tjivas för man är sur på varandra ligger lite i människans natur, så skulle inte förvåna mig

Permalänk
Avstängd

Wow trodde inte mina ögon när jag läste vad skoj att dom samarbetar, Apple är inte kända för att vilja samarbetar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

”intel inside” logga på nallen... skulle inte tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det kommer sitta antenner i princip överallt, så det är inga problem. 5G är byggt för städer.

Haha. Hörde något liknande om 4G. Tog standarden ändå flera år att få täckning i sagda städer. Finns områden i Sverige där det inte ens fungerar med 3G.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xinpei:

Haha. Hörde något liknande om 4G. Tog standarden ändå flera år att få täckning i sagda städer. Finns områden i Sverige där det inte ens fungerar med 3G.

4G har inte samma möjlighet till det. Nu har man master med mängder av små antenner och utnyttjar så kallad beamforming för att få mycket bättre täckning och bandbredd.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

4G har inte samma möjlighet till det. Nu har man master med mängder av små antenner och utnyttjar så kallad beamforming för att få mycket bättre täckning och bandbredd.

Som sagt. På pappret och i verkligheten är en enorm skillnad. T.ex. ska dessa master ha underhåll och elektronik måste bytas ut för att hantera ökad last och signalförstärkning. Det blir inte billigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xinpei:

Som sagt. På pappret och i verkligheten är en enorm skillnad. T.ex. ska dessa master ha underhåll och elektronik måste bytas ut för att hantera ökad last och signalförstärkning. Det blir inte billigt.

Jo, det är klart det är dyrt, precis som med alla andra omställningar. Det är dock en annan diskussion

Här kan man läsa lite mer om just beamforming:
https://www.ericsson.com/research-blog/massive-beamforming-in...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Min misstanke är att Qualcomm försöker straffa Apple genom att vara mindre tillmötesgående, men denna misstanke finns det inga som helst belägg till.

Det är Apple som fulspelat. De har på heder och samvete lovat att inte sprida exakt hur Qualcomms chip funkar till Qualcomms konkurrenter, men de har samtidigt slussat vidare all information de kommit över, till Intel, som nu har "utvecklat" ett 5G-chip.

Qualcomm har märkt det bl.a. på att Intel-ingenjörer blivit CCade på email om detaljfrågor kring Qualcomms chip.

Qualcomm har därför vid upprepade tillfällen bett Apple om att få komma på revision (vilket de har rätt till enligt avtalet). Apple har nekat, och Qualcomm har därför stängt åtkomsten till viss programvara.

Detta och mer därtill härifrån.
https://semiaccurate.com/2017/11/06/qualcomm-opens-apple-lega...
Notera att artikeln utgår från vad som står i stämningsansökan, och inte lika mycket från hörsägen/inre källor, som annars är vanligt på den sajten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal och gnällig