Permalänk
Medlem

Tycker du att det blir normalt om du sätter skärmens uppdatering till 30hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tycker du att det blir normalt om du sätter skärmens uppdatering till 30hz?

Jag har bara alternativen 40 och 60 och jag märker ingen skillnad mellan dessa.

Permalänk
Skrivet av Gangrel:

Jag har bara alternativen 40 och 60 och jag märker ingen skillnad mellan dessa.

Brukar gå att ställa lägre i grafikkortsdrivrutinen.

Vad kör du för internet? fiber,adsl eller 3g? Är det stabil ping? (i för sig om du även provade offline, så ska det ju inte påverka).

Vad för mediaspelare har du provat och vilken webbläsare kör du?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Brukar gå att ställa lägre i grafikkortsdrivrutinen.

Vad kör du för internet? fiber,adsl eller 3g? Är det stabil ping? (i för sig om du även provade offline, så ska det ju inte påverka).

Vad för mediaspelare har du provat och vilken webbläsare kör du?

Aha, är inte så haj på just grafikkortsdrivrutin och var den finns men jag ska kolla.

Adsl, men ganska stabilt, och det är som sagt skumt eftersom det sker offline,

Alla sorters mediaspelare och webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Det kan nog vara så att de börjat strömma i 60 FPS istället för 30 eller kanske 24 FPS och det känns ovant för dig. Fast ryckigt ska det ju inte vara då är det något annat problem.

Vi kan ta The Hobbit-filmen som exempel där många störde sig direkt på den högre FPSen som användes. Det var den första filmen som filmats och visats på bio i 48 FPS istället för den vanliga 24 FPS. Jag såg den på bio och tyckte de första 10 minuterna att det såg overkligt och konstigt ut på nåt vis men när jag vande mig tyckte jag att det var bättre.
Läs stycket "Criticism" här:
https://en.wikipedia.org/wiki/High_frame_rate

Jag tänkte direkt på Soap opera effect när du beskrev ditt problem men det är mer ett TV-problem:
https://www.cnet.com/news/what-is-the-soap-opera-effect/

Som PC-spelare som alltid strävar högre FPS har jag välkomnat den här utvecklingen och gillar den. Speciellt när man kollar på Twitch eller youtube där det är 60 FPS. Känns för min del mycket bättre. Lite synd att du tycker att det är jobbigt.

Sorry, missade detta inlägget tidigare. Jag tror dock som sagt inte att det har med detta att göra eftersom att även ljudet går snabbare vilket medför att låtar exempelvis spelas snabbare än originalet och det kan väl knappast vara tanken? Dessutom är väl inte tanken när man ser på exempelvis fotboll för att ta ett mer allmänt exempel än wrestling att spelarna rör sig snabbare än om man varit på plats på matchen och tittat? Dessutom verkar det skumt att det är "som vanligt" första kvarten för att sedan övergå i det mer ryckiga flödet.

Tack för svaret dock! Det uppskattas.

Permalänk
Skrivet av Gangrel:

Aha, är inte så haj på just grafikkortsdrivrutin och var den finns men jag ska kolla.

Adsl, men ganska stabilt, och det är som sagt skumt eftersom det sker offline,

Alla sorters mediaspelare och webbläsare.

Testat https://mpc-hc.org/ ?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ska testa, tack för tipset!

Kan ju ställa frågan här också angående ljudet. Är tanken att ljudet skall påverkas såsom bilden dvs. att ljudet också spelas upp "snabbare"?

Permalänk
Medlem

@Gangrel: Nej, ljudet borde inte påverkas av filmens uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Du får gärna spela in detta fenomen och lägga upp en video så att vi kan se vad det rör sig om. För att säkerställa att det verkligen spelas upp snabbare än det ska skulle du även kunna ta ett problematiskt klipp som du vet är t.ex. en minut långt och sedan använda tidtagaruret på telefonen för att se hur lång tid det tar för dig att spela upp det.

Jag tror att det är en kombination av högre bildfrekvens än du är van vid och en viss placeboeffekt

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangrel:

Sorry, missade detta inlägget tidigare. Jag tror dock som sagt inte att det har med detta att göra eftersom att även ljudet går snabbare vilket medför att låtar exempelvis spelas snabbare än originalet och det kan väl knappast vara tanken? Dessutom är väl inte tanken när man ser på exempelvis fotboll för att ta ett mer allmänt exempel än wrestling att spelarna rör sig snabbare än om man varit på plats på matchen och tittat? Dessutom verkar det skumt att det är "som vanligt" första kvarten för att sedan övergå i det mer ryckiga flödet.

Tack för svaret dock! Det uppskattas.

Ok, missade att även ljudet går snabbare. Ja det är ju en annan femma då, konstigt. Prova annan webbläsare? Fast du skrev du har samma problem på surfplattan, använder du samma webbläsare där kanske? Och även i youtube...

Hmm extremt märkligt fenomen att du får samma problem på flera olika enheter och mot olika streamsiter

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gangrel:

Alla sorters mediaspelare och webbläsare.

Vad du beskriver i tråden är inte tekniskt rimligt.

Såvida du inte inte har någon specifik länk, säg mot youtube, där vi kan observera samma effekt som du (vilket du inte har gett oss) skulle jag säga att det du beskriver handlar om förändrad varseblivning. Något förändrar din perception.

Och jag menar det inte på något nedsättande sätt. Det kan vara allt från stress till mediciner och allmäntillstånd till något som vanligt som en mild infektion, vilket då påverkar hur du upplever tid. Men jag tror inte du finner svaret i själva tekniken i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gangrel:

När jag tittar på en streamingtjänst kan direkt på datorn kan bilden vara normal i ungefär 15-20 minuter, sedan börjar den bli ryckig och konstig. Det laggar alltså inte utan det känns som något frekvensfel. Jag testade i min desperation att ladda ner samma fil som streamingtjänsten visade och också då uppstod samma problem dvs. det fungerar normalt i ungefär 20 minuter och sedan blir bilden ryckig och "snabb". Det har alltid funkat perfekt tidigare, men från ingenstans är det nu samma sak med både mina datorer och min ipad. Jag blir tokig på det. Jag hittar ju ingen annan som upplevt samma problem heller. Bara folk som haft problem då de stremat från dator till tv:n men mitt problem uppkommer alltså direkt på datorn, oavsett mediaspelare, oavsett webbläsare och oavsett flashspelare. Det förstör min upplevelse såpass att jag nu sagt upp mina streamingtjänster. jag vet inte vad jag ska göra. Det verkar ju konstigt om det skulle ha med min uppkoppling att göra. Eller?

Förr fanns det ju en effekt där inläsningen/buffringen laggade efter och sedan "jobbade ikapp" i realtid istället för att pausa buffring som numera sker. Då blev det synliga att det blev korta ryck där filmen gick för fort mellan dessa ryck. Det var dock inte en jämn snabbhet över en längre period.

I och med att du har samma effekt på flera av dina enheter så skulle jag leta efter vad som är den gemensamma nämnaren mellan dessa enheter. Är det källan det streamas ifrån, är det någon enhet du har som buffrar streamen, och så vidare. Sedan skulle jag försöka testa utan dessa. Till exempel din iPad, kan du streama från mobilt eller annat nät än ditt eget på den och blir det samma sak då?

Annars kanske det helt enkelt är så att du blivit gammal och tycker allt går fort numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad du beskriver i tråden är inte tekniskt rimligt.

Såvida du inte inte har någon specifik länk, säg mot youtube, där vi kan observera samma effekt som du (vilket du inte har gett oss) skulle jag säga att det du beskriver handlar om förändrad varseblivning. Något förändrar din perception.

Och jag menar det inte på något nedsättande sätt. Det kan vara allt från stress till mediciner och allmäntillstånd till något som vanligt som en mild infektion, vilket då påverkar hur du upplever tid. Men jag tror inte du finner svaret i själva tekniken i alla fall.

Nej, det är precis det som är det jävliga, att det inte är tekniskt rimligt. Jag börjar själv tvivla på min egen perception i och med detta, på allvar. Och jag är inte tillräckligt kunnig för att lägga upp en nedladdad fil till youtube, annars hade jag gjort detta. Dock förekommer inte problemet när jag tittar på just youtube.

Jaja, jag förstår att det låter som att jag hittar på alternativt fått fel på perceptionen men jag är hur som helst allvarlig med detta. Tack för tipsen dock.

Permalänk
Medlem

@Gangrel har du länk eller bara namn till något av klippen du upplever problem med? Kanske är nån mer här med samma streamingtjänst som kan prova.

Om du tycker Youtube fungerar normalt för övrigt så skulle jag tro problemet ligger hos streamingtjänsterna.

Permalänk
Medlem

Problemet är din TV.

Eller rättare sagt din TV har nån form av Game mode, där den visar 60FPS (interpolerar video som är 24 eller annan FPS), om du slår av detta så kommer streaming bli bra igen. Ofta kan du välja cinema mode eller motsvarande.

Om jag sätter på sport mode på min tv så får jag denna "såpoperaeffekt", morsans philipsTV har detta som standard på apparaten och jag var tvungen att sätta på "cinema" eller "movie mode" på alla inputs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

@Gangrel har du länk eller bara namn till något av klippen du upplever problem med? Kanske är nån mer här med samma streamingtjänst som kan prova.

Om du tycker Youtube fungerar normalt för övrigt så skulle jag tro problemet ligger hos streamingtjänsterna.

Nja, det handlar om WWE.com/network främst. Men jag har inte hört om någon annan som upplevt samma problem med tjänsten.

Permalänk
Medlem

Den gemensamma nämnaren är vad jag kan utläsa ur tråden wrestlingsiterna. Om du har testat flertalet datorer, surfplattor, webbläsare och alla får samma effekt så har ju wrestlingsiterna ändrat något på serversidan som du inte kan påverka. Jag kan tyvärr inte komma på något mer.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

@milky81:

Tyvärr är problemet det att det fungerar på alla andra ställen jag testat. På jobbet och hos bekanta, men hemma hos mig blir det fel på alla enheter jag provat på. Riktigt skumt.