Asus ger moderkort med sockel AMD AM4 stöd för "nya kommande processorer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På något knöligt jävla sätt så tolkade folk det som att Ja, sockeln är samma, men man kommer ändå behöva nytt moderkort, vilket ju är sådant skitsnack så man smäller ju av alltså.

Jag råkar känna till en viss stor tillverkare som precis gjorde detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Jag råkar känna till en viss stor tillverkare som precis gjorde detta

Jo, visst... Intel har ju gjort så ganska ofta, men liksom... Är folk så historielösa så de A: inte känner till att AMD sedan Socket A haft mycket god framtidssäkerhet på sina socklar och antar därför att B: AMD hanterar nya processorgenerationer på samma sätt som Intel gör? Det vore ju... Ja alltså jag vet inte men jag vill inte gå omkring och anta att folk är lata/blåsta men då är det väl så i så fall... Suck?

Då kan jag väl vara vänlig och tevlig och upplysa de ovetande om att såhär är det: AMD har alltid hafr god kompatibilitet till sina socklar och om de säger att en sockel ska leva i 4 år så gör den det också. Det är så det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

10% prestandaökning var på själva noden. Och detta var jämfört med konkurrerande 16nm. Så det kan betyda lite vad som helst. För det första så är det högst troligt att detta är vid bästascenario, vilket då inte behöver vara maxfrekvens, det kan vara vid t.ex. 35W. För det andra så vet vi inte hur dagens 14nm förhåller sig till konkurrerande 16nm på den punkten, 10% bättre än konkurrenten kan vara 25% bättre än 14nm, men det kan också vara 5% bättre. Sedan så kan man ju alltid jämföra lite mer illvilligt när man jämför med konkurrenten än med sin egen tidigare process. Så variablerna pekar åt lite olika håll känner jag.

Men ja, man hoppas på 10% högre frekvens på faktiska produkter. Lär ju inte bli sämre än redan finfina Ryzen iaf.

Snart behöver vi inte spekulera längre. Snart vet vi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

För att det är kul med nytt? Så har jag alltid gjort innan med mina AMD-moderkort. Har suttit 3-4 prollar i varje så de har fått jobba kan jag lova.

Det var ju många som sa i början att kompatibiliteten är skitsnack, fast att AMD sa att AM4 får leva i 4 år.

På något knöligt jävla sätt så tolkade folk det som att Ja, sockeln är samma, men man kommer ändå behöva nytt moderkort, vilket ju är sådant skitsnack så man smäller ju av alltså.

Det har ju varit sagt att AM4 ska hålla i fyra år, så det är nog väldigt få som hävdat att man skulle få köpa nytt moderkort redan till generation två.

Däremot så är det ju så att nya funktioner som kommande PCI-E 4.0 och 5-0 samt andra saker behöver man ju köpa nytt för att få även om CPU'n går att uppdatera. Så för vissa är ju uppgraderingsmöjligheterna för enbart CPU mindre intressanta.

Så det kan ju vara lite misskommunikation mellan vad man syftar på kanske.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med minnes stödet på dessa brädor.
DDR5 är väl inte allt för långt borta..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det har ju varit sagt att AM4 ska hålla i fyra år, så det är nog väldigt få som hävdat att man skulle få köpa nytt moderkort redan till generation två.

Däremot så är det ju så att nya funktioner som kommande PCI-E 4.0 och 5-0 samt andra saker behöver man ju köpa nytt för att få även om CPU'n går att uppdatera. Så för vissa är ju uppgraderingsmöjligheterna för enbart CPU mindre intressanta.

Så det kan ju vara lite misskommunikation mellan vad man syftar på kanske.

Möjligen, men har man gjort läxan så vet man att t. ex Phenom hade minneskontroller för både DDR2 och DDR3, så man kunde då sätta en ny processor i ett gammalt moderkort.

För mig är det värt det. Visst är det "kul" med nytt PCI-E och allt, men jag tycker om känslan av att kunna uppgradera processorn och behålla allt annat. Man spar ju en licens på det sättet med, om man nu inte råkar sitta på retail såklart

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blixt från klar himmel? Detta var ju högst väntat.

Skrivet av Aleshi:

10% prestandaökning var på själva noden. Och detta var jämfört med konkurrerande 16nm. Så det kan betyda lite vad som helst. För det första så är det högst troligt att detta är vid bästascenario, vilket då inte behöver vara maxfrekvens, det kan vara vid t.ex. 35W. För det andra så vet vi inte hur dagens 14nm förhåller sig till konkurrerande 16nm på den punkten, 10% bättre än konkurrenten kan vara 25% bättre än 14nm, men det kan också vara 5% bättre. Sedan så kan man ju alltid jämföra lite mer illvilligt när man jämför med konkurrenten än med sin egen tidigare process. Så variablerna pekar åt lite olika håll känner jag.

Men ja, man hoppas på 10% högre frekvens på faktiska produkter. Lär ju inte bli sämre än redan finfina Ryzen iaf.

Vi kan vara ganska säkra på att "branschstandard" 16nm (TSMC) presterar bättre än 14nm.

Skrivet av fermia:

Hur blir det med minnes stödet på dessa brädor.
DDR5 är väl inte allt för långt borta..

AM4 gäller för DDR4.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vi kan vara ganska säkra på att "branschstandard" 16nm (TSMC) presterar bättre än 14nm.

Ja såklart, objektivt sett. Men nu är det Global Foundries vinkel på det hela som gäller som sagt. Det ger ganska stor osäkerhet i slutändan på vad vi kan förvänta oss över Ryzen på 14nm.

Permalänk
Medlem

Artikeln spekulerar i nya APU eller ny tillverkningsprocess men det kanske bara är stepping B2 som är på gång.
Epyc hade B2 från start och om nu B1 är på väg att ta slut så kommer B2 till Threadripper och Ryzen också.
Just nu verkar kvarvarande B1 reas ut.