Köpråd ny NAS, backup, Plex, m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Köpråd ny NAS, backup, Plex, m.m.

Hej!

Sitter med en Hp N54L som har fungerat bra som första NAS men nu skulle jag vilja ha en bättre lösning. Har kört Xpenology på den och har varit rätt nöjd, men skulle vilja få uppdateringar tidigare och en del funktioner fungerar inte så bra så funderar att köpa en Synology NAS så man slipper Xpenology.

Har kollat en del på Synology Ds918+ pga. dess hårdvara men även möjligheten att få in 4 diskar och för att jag gillar Synologys mjukvara.

NAS:en kommer främst att användas för streaming av filmer och serier via Plex av den egna Blu-ray samlingen som jag håller på att föra in digitalt (då Hp NAS:en inte riktigt klarar av detta). Men jag kommer även att börja jobba en del utomlands och vill därför även ha bra tillgång till NAS:en på mina resor. Jag vill kunna hämta och för in material på NAS:en när jag är på resa (föra in bilder och dokument, se film m.m.).

Min N54L har jag funderat att flytta till en annan plats och använda som backup på den nya, ni får gärna komma med förslag på bra lösningar på detta.

Kör idag med 3 st 3 TBs diskar i Raid5 i Hp N54L och funderar på en liknande lösning på den nya NAS:en (inte bestämt storlek på hårddiskarna ännu dock).

Har haft en del problem med att nå Plex utanför mitt nätverk med min N54L, tror ni detta har att göra med att jag kör Xpenology eller är det några andra inställningar jag har fel? Kör på Asus AC66U Router och har fiber.

Så mina frågor är:

Tror ni en Synology Ds918+ blir en bra NAS för mig?
Tror ni en renodlad Synology NAS löser mitt problem med att nå Plex utanför mitt nätverk?
Hur ansluter jag säkrast till min nya Synology från utlandet för att föra över dokument och titta på film via Plex?
Hur sätter jag upp min N54L för att göra backup på den nya på bästa sätt?

Mycket tacksam för hjälp med detta!

Mvh,
MacMars

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min VPN visar
Registrerad
Jan 2005

Se min kommentar i annan tråd: