Permalänk
Medlem

Bästa TV-köpet just nu?

Hej Sweclockers!

Nu är jag ute efter en TV i 55''-klassen tänkte jag mig, och hade såklart tänkt slå till nu under Black Friday.
Jag har absolut inte stenkoll på tvapparater men efter lite efterforskning samt besök på Elgiganten så har jag
fått mig lite kött på benen åtminstone.

Sist jag kollade runt på TV/köpte TV så fanns det Plasma/LCD/LED och det var 30-40 tum som gällde.
Idag verkar 55'' vara den absolut vanligaste storleken, och Plasma och "det gamla" LCD finns inte ens
längre på marknaden. Nu är det för full rulle LED och OLED. Även 4K upplösningen som jag trodde var
relativt ovanlig, verkar ju vara väldigt standard.

Vad jag söker:
Jag vill ha en TV framförallt för film och vanligt tv-tittande, och även lite för spel (PS4) men lägg ingen större vikt på spelandet. Jag vill även att TVn ska räcka flera år framåt (vill helst inte köpa en ny närmsta 5 åren). Ska man då nöja sig med en LED eller ändå sikta på en OLED, vilket jag egentligen tycker känns lite dyrt. Men om det är värt det, så kanske det inte är för dyrt?

Några punkter att tillägga:

  • Typ av skärm. LED är väl som sagt det vanligaste, men är det då värt med OLED? Eller är de något man ska köpa flera år i framtiden?

  • Operativsystem Är ganska obrydd i vilket "operativsystem" TVn har. Så länge det inte finns några riktigt stora nackdelar/fördelar med något av dom.

  • Bildfrekvens Hur stor roll spelar hz? Det vanligaste verkar ju vara 50-100hz. Vill som sagt ha en tv som räcker ett tag, så kanske 100 hz? Flera modeller har ju detta också.

  • Curved/3D Gillar inte kurvade skärmar så det är uteslutet även om det kan ha sina fördelar i rätt sammanhang. Och vill absolut inte ha nån TV med 3D.

  • Budget 8000-10000. Kan gå upp till max 12000. Det bästa vore om man hittar nån 10-12k+ modell på BF för nån tusenlapp mindre.

  • Något annat? Något annat att tänka på som jag missat?

Om någon vet någon tv dom kan rekommendera till min budet, hojta till!!
Kom gärna med synpunkter och/eller ställ frågor om ni undrar över något.

Tack för er tid och hjälp!

Permalänk
Avstängd

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s340591798&o=produkt_b...
En början iaf, svårt att rekommendera något som är högst personligt. Men vid filmtittande så vill då jag ha mycket svärta och bra färger, har dock en plasma som är en utdöende teknik, eller kanske redan är

Oled är ju bättre än led/lcd men då kostar det.
Du kan fråga på minhembio.com, där har jag fått hjälp med liknande frågor.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled55b7v-55-signatu...
är ett bra erbjudande om du kan klämma in någon tusenlapp
köpte en själv idag + väggfästet

vem vet, kanske kommer upp ännu billigare den 24:e

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Tänker själv byta ut min plasma mot en OLED, funderar på att slå till på en 55" B7 men är lite tveksam till om jag inte kommer bli missnöjd med att jag inte gick på 60"+.

Efter plasma känns det svårt att gå på nåt annat än OLED.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tack för era svar so far!

Har kollat i butik o den där LG B7 som ni nämnde ser riktigt bra ut!
Kanske man pressar sin budget lite till och går för en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robinccc:

Tack för era svar so far!

Har kollat i butik o den där LG B7 som ni nämnde ser riktigt bra ut!
Kanske man pressar sin budget lite till och går för en sådan?

13990 för 55C7V hos Elgiganten just nu, inget svårt val.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW