Klona både SSD till HD och HD till SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hjälsta Vettesta 6 749 62 Örsundsbro
Registrerad
Dec 2005

Klona både SSD till HD och HD till SSD

Jag har en PC med Windows 10 pro 64 installerad på en SSD 500 GB.
Mina arbetsfiler ligger på en 80 GB HD, som jag backar upp en gång i veckan.
Det här med att min dator kan bli krypterad, är otäckt.
Jag har ett par 320 GB HD liggande som jag skulle kunna använda till att spara ner Windows systemdisken på så att man kan återställa systemet till SSD:n så att man kan fortsätta utan att göra ominstallation av alla program och inställningar.
Finns det något bra kloningsprogram som man kan köpa som är bra som klarar av att man klona både SSD till HD och HD till SSD, jag är inte så haj på engelska så det bår vara ganska enkelt att använda, helst en svensk manual.

MVH innrosl

Henry..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av innrosl:

Det här med att min dator kan bli krypterad, är otäckt.

Med andra ord frågar du om en lösning för att ta en backup på din Windows-installation som du kan återställa vid behov om du någonsin drabbas av crypto-ransomware?

Jag har tidigare använt Acronis för kloning men det kostar pengar (finns dock en begränsad gratisversion om man har en Western Digital-hårddisk). Windows inbyggda verktyg för ändamålet verkar fortfarande fungera i Windows 10. Du hittar det i Kontrollpanelen med namnet "Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7)". I äldre versioner heter det förmodligen samma sak men utan "(Windows 7)"-biten.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung 840 Pro 256GB | Sound Blaster Z | QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hjälsta Vettesta 6 749 62 Örsundsbro
Registrerad
Dec 2005

Efter lång tid

Hejsan blunden.

Det tog lång tid innan fortsättning på mitt svar.
Jag undrar om man använder Acronis och gör en ny systemdisk.
När jag byter till den nya systemdisken måste jag aktivera systemet, för man har ju gjort en del förändringar (bytt disk) eller kommer det att fungera med den nya disken direkt?

MVH innrosl

Henry..