Permalänk
Avstängd

Lite bygghjälp, ventilation

Jag vet att sweclockers inte är det säkraste forumet för byggfrågor men då detta är det enda ordentliga forum jag är aktiv på så testar jag iallafall.

I vår yttervägg till köket så sitter där en ventil för att släppa in luft. Kanske har det varit ett skafferi där tidigare innan någon innan oss gjorde om köket. Problemet är att det drar in kalluft genom denna ventil som gör att det blir pisskallt i skåp och på golv.

Huset är i vitt mexitegel och har tyvärr inga stenar över så jag behöver tips på vad jag kan fylla denna ventil med. Det är precis storlek som en tegelsten. Det sitter nu ventilgaller och innanför lite nät för att stoppa smådjur. Den sitter fast med någon form av massa så vill helst slippa ta bort den med risk att mer går sönder.

1 - Fylla med någon typ av isoleringsskum, kom gärna med förslag på vilken typ.
2 - Försöka få tag på en liknande sten och byta ut ventilen mot en sten, risken är att det kommer se konstigt ut om jag inte hittar en exakt lika dan sten.
3 - Andra bra förslag, öppen för allt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ventilen sitter där av en anledning. Klassiskt problem, bytta till nya, fina och täta fönster. Sätta igen ventiler i huset för att det "drar". Wolla du är jätteglad över att du har ett hus som drar super lite energi men som ej kan andas. Har du otur har du om ett par år mögel.

Att den drar in kallluft är inget problem, det är precis det den skall göra. Super!

Sätt in en radiator i rummet om det är kallt och behåll ventilen.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QviW:

Ventilen sitter där av en anledning. Klassiskt problem, bytta till nya, fina och täta fönster. Sätta igen ventiler i huset för att det "drar". Wolla du är jätteglad över att du har ett hus som drar super lite energi men som ej kan andas. Har du otur har du om ett par år mögel.

Att den drar in kallluft är inget problem, det är precis det den skall göra. Super!

Sätt in en radiator i rummet om det är kallt och behåll ventilen.

Jag tror inte ventilen är ditsatt från början då den ser ut att ha kommit dit senare i bygget. Det blir också väldigt kallt i både skåp och golv.
Jag förstår din tanke med att ha ventilen kvar då huset är byggt för självdrag och tankar går i att byta fönster om ett antal år. Problemet är det hemska kalldraget som blir.
Kan tyvärr inte sätta något element i köket men är just nu golvvärme där men blir lite att elda för kråkorna att ha detta igång. Har inte kallt i resten av huset ska sägas utan ligger runt 21,5-22 grader inne.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Vad jag vet kör man väl frånluft i kök/bad/wc/tvätt och tilluft i övriga bostadsutrymmen.
Så är det i alla fall hemma hos oss.
Där emot om den sätts igen vill man se till att det inte kan läcka UT luft genom lagningen då man kan få problem med fuktskador/mögel då varm inomhusluft tar sig ut i yttervägg, kyls av, blir till kondens och kan bidra till mögel osv.
Jag hade nog försökt hitta en sten som är så lik som möjligt. Troligtvis det som kommer synas minst.
Vill man kan man alltid sätta en utomhusarmatur över som fasadbelysning eller liknande för att täcka den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 900-Mange:

Vad jag vet kör man väl frånluft i kök/bad/wc/tvätt och tilluft i övriga bostadsutrymmen.
Så är det i alla fall hemma hos oss.
Där emot om den sätts igen vill man se till att det inte kan läcka UT luft genom lagningen då man kan få problem med fuktskador/mögel då varm inomhusluft tar sig ut i yttervägg, kyls av, blir till kondens och kan bidra till mögel osv.
Jag hade nog försökt hitta en sten som är så lik som möjligt. Troligtvis det som kommer synas minst.
Vill man kan man alltid sätta en utomhusarmatur över som fasadbelysning eller liknande för att täcka den

Låter logiskt som du säger.
Har nu hittat ett ställe i Örebro som tillverkar Mexitegel så ska åka förbi där i veckan och köpa mig ett par stenar för att sätta igen detta hål. Hoppas jag kan få tag på en sten som legat ute ett tag så den inte lyser upp då en ny sten förmodligen är väldigt mycket vitare än mina från -68.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som du borde ta dit en firma som kan se till att ventilationen fungerar som den ska ifall ventilen sätts igen. Drar det ingenting från övriga tillluftsventiler i huset?

Permalänk
Medlem

ventilation i skafferi hade man främst för att ha det kallt i skafferiet för smör etc.
Jag hade det i en lägenhet jag bodde i för många år sedan.

Om man läser här har ju företaget planer på att täta och ta bort skafferi ventilen för att minska enegiåtgång och fuktsäkra.
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/PDF-filer...

Så jag skulle definitivt täta och sätta igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Låter som du borde ta dit en firma som kan se till att ventilationen fungerar som den ska ifall ventilen sätts igen. Drar det ingenting från övriga tillluftsventiler i huset?

All tilluft sker via självdrag, är nog standard på äldre hus.
Kommer, när jag väl byter fönster sätta dit ventiler på dessa för att inte täta för mycket och få andra spännande problem med fukt och skit.
Detta sitter som jag skrev bakom skåpen i köket. Gissningsvis så var det ett skafferi där för länge sen.

En annan fråga
Kan det vara så att om man har en garderobsvägg i huset, har man då minskat på isolering i ytterväggen bakom denna. Kan det vara så eller är det bara jag som känner i syne? Vi har en i sovrummet som vi tänkt ta bort då vi istället gjort en walking Closet där allt får plats. Nu när det är mer eller mindre tomt på kläder så känns det lite dragit från denna vägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

All tilluft sker via självdrag, är nog standard på äldre hus.
Kommer, när jag väl byter fönster sätta dit ventiler på dessa för att inte täta för mycket och få andra spännande problem med fukt och skit.
Detta sitter som jag skrev bakom skåpen i köket. Gissningsvis så var det ett skafferi där för länge sen.

En annan fråga
Kan det vara så att om man har en garderobsvägg i huset, har man då minskat på isolering i ytterväggen bakom denna. Kan det vara så eller är det bara jag som känner i syne? Vi har en i sovrummet som vi tänkt ta bort då vi istället gjort en walking Closet där allt får plats. Nu när det är mer eller mindre tomt på kläder så känns det lite dragit från denna vägg.

Det jag tänker på är att det verkar ju komma in väldigt mycket luft via den ventilen, täpper du igen den är det mycket möjligt att du stoppar upp flödet en hel del då det inte är säkert att springor vid fönster osv kan kompensera upp fullt ifall du inte har andra ventiler. Det viktigaste är ju att du har tillräckligt luftflöde (för fukt och luftkvalitén) och blir det kallt får man helt enkelt brassa på värmen mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det jag tänker på är att det verkar ju komma in väldigt mycket luft via den ventilen, täpper du igen den är det mycket möjligt att du stoppar upp flödet en hel del då det inte är säkert att springor vid fönster osv kan kompensera upp fullt ifall du inte har andra ventiler. Det viktigaste är ju att du har tillräckligt luftflöde (för fukt och luftkvalitén) och blir det kallt får man helt enkelt brassa på värmen mer.

Läste lite på byggahus forumet och där tycks det mest vara inne på att stänga igen dessa ventiler om man nu inte har ett skafferi kvar där. Kollade också gammal ritning jag har på huset och där står det SK i det hörnet som måste betyda skafferi. Det är nu ett hörnskåp där det sår koppar och annat i. Blir svinkallt i skåpet men också hela vägen i de andra skåpen också.
Ska satsa på att bygga igen detta hål iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bästa är ringa en vent firma i närheten eller om du ser dessa som kör rundor o lovar massor "att vi är i området för tillfället så du får bra pris vilket du oftast inte får!" bara be dem kolla hur ni har det även om de kotar en 500ing eller ngt så får du iallafall veta hur det ser ut.

Täpper du igen dylig vent så kan det som ovan skriver resultera i dålig luft som vidare kan leda till mögel

Och som ovan skriver frånluft -> toaletter kök Tilluft-> vardagsrum sovrum hall Garderober kan ha både till/från beror på hur venten är Ritad/fördelad , äldre hus har oftast självdrag.

Många har oxå bara frånluft -> toalet/badrum/kök sen ventiler vid fönster/element (ibland ser ni en plåt bakom/under element/ ibland ngt sorts galler i golvet.

Vilket gör att toa bad kök suger ut luft och de ventiler Ni har vid fönster/element automatiskt drar in "frisk" luft. därav blir luften som kommer in "uppvärmd" av element

Kanske inte riktigt svar på din fråga men lite svårt då man inte vet hur resterande ser ut?
Är det ända ställe luft tillförs kanske dumt täppa igen ^^

Notis till alla! Täpp aldrig till vent med papper,lim,trosor,kalsonger,handukar eller dyligt.... ändra heller inte ventiler om ni inte har koll för det injusteras vid färdigt bygge så där är rätt flöden in och ut!
Har hört många historier det drar.... barnen blir sjuka etc etc... man blir sjuk pga ett virus inte lite luft

//Alen

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING - Socket 1200 - Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB - Gigabyte RTX 3080 Aorus XTREME WATERFORCE - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - Seasonic FOCUS PX-850 80PLUS Platinum 850 Watt -
Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2 - Samsung SSD 860 EVO 2TB (MZ-76E2T0B/EU) - Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Svart - Custom loop CPU & GPU 3x 360 Element - ULTITUBE D5 150 PRO with D5 NEXT pump - 6x Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm PWM - 3x Noctua NF-A14 iPPC-3000 140mm PWM.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
MSI X299 SLI Plus, Socket-2066 - Intel Core i7 7820X - MSI Seahawk EK 1080 Ti - Samsung 750 EVO 500Gb SSD -
Corsair dominator platinum 32GB 3200MHz - Corsair RM 1000, 1000w 80+ Guld - Thermaltake Core X5 - Tempered Glass Snow Edition - Custom loop CPU & GPU.

Permalänk
Medlem

Är det inne i ett skåp är det inte ventilation till huset det är avsett för. Har du andra ventiler I huset så sätt igen denna. Täta ordentligt utifrån. Packa isolering inifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Avstängd

Jag skulle fyllt den med stenull, eventuellt byggskum.

Sitter ett par i köket hos mig också, men de fyller inte längre någon funktion, det har varit till ett system med kallskafferier som förre ägaren tyvärr tagit bort.
Tätade de med stenull.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Men, generellt är det u annars som ni säger viktigt att man först noga kartlägger funktionen av ventiler och annat.
Just den här är inte kritisk, men tex hål och spalter på vindar vid våtrum, mm kan vara det även om det ser ut som värmeläckage så har de ofta funktion att förhindra mögel i stommen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Men, generellt är det u annars som ni säger viktigt att man först noga kartlägger funktionen av ventiler och annat.
Just den här är inte kritisk, men tex hål och spalter på vindar vid våtrum, mm kan vara det även om det ser ut som värmeläckage så har de ofta funktion att förhindra mögel i stommen.

Jag pratade med arkitekten till huset, nu är han över 90 år och kom inte ihåg vad han ritade exakt - 67 av förklarliga skäl men han sa att det absolut inte skulle vara någon fara att sätta igen då det endast var för att kyla skafferiet. Hade inget med husventilationen att göra.
Kollade med en lokal firma och då jag fixat en sten så kom de hit och satte dit den. Tog killen 20 minuter att fixa men då var det redan isolerat bakom. Han bjöd dessutom på jobbet så det var riktigt snällt. Han kom dessutom en dag efter att jag kontaktat dem. Många företag som inte ens bryr sig att åka ut även om de tagit på sig jobbet. Många som inte heller skickar offert efter förfrågan.
Lite varmare på golvet har det blivit men fortfarande inte riktigt bra, tyvärr får jag nog leva med detta tills jag bygger om köket.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Jag pratade med arkitekten till huset, nu är han över 90 år och kom inte ihåg vad han ritade exakt - 67 av förklarliga skäl men han sa att det absolut inte skulle vara någon fara att sätta igen då det endast var för att kyla skafferiet. Hade inget med husventilationen att göra.
Kollade med en lokal firma och då jag fixat en sten så kom de hit och satte dit den. Tog killen 20 minuter att fixa men då var det redan isolerat bakom. Han bjöd dessutom på jobbet så det var riktigt snällt. Han kom dessutom en dag efter att jag kontaktat dem. Många företag som inte ens bryr sig att åka ut även om de tagit på sig jobbet. Många som inte heller skickar offert efter förfrågan.
Lite varmare på golvet har det blivit men fortfarande inte riktigt bra, tyvärr får jag nog leva med detta tills jag bygger om köket.

Blir nog perfekt tror jag, jo, det är svårt detdär med golvdrag och kallras, jag har själv brottats med samma problem med kyla och drag i köket hela vintern, måste nog bygga om en stor del av tätningen mellan en vägg ut mot logen och köksgolvet.

Men, brukar vara ok på 60-70 tals villorna, men 60 tals villorna kan ha problem med kallras när man övergått från elvärme till någonting annat. De var byggda då elen nästan var gratis, där jag bor har de till och med värmt hela gamla gårdar från 17-1800 talet med typ 5 cm isolering och elradiatorer... Skulle vara frecht och modernt då.
Idag är det ju dock dessvärre otänkbart med tanke på kostnaderna...

Men, mest detaljförbättringar och vid behov kontrollera isoleringen på vinden samt luftspalterna till den brukar göra stor skillnad.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number