Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Feb 2013

Fallout 4 VR

Har förköpt det på Steam i förhoppningen att det ska bli buggfritt och smooth. Kommer jag få käka upp det mån tro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jun 2004

Hahaha antagligen! Men du är i gott sällskap, jag köpte precis nytt grafikkort bara för Fallout 4 VR😆

Skickades från m.sweclockers.com

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Back in the box
Registrerad
Sep 2005

Sitter också och väntar på VR-utgåvan. Jag nöjer mig om direkt spelförstörande buggar lyser med sin frånvaro.

Samtidigt skall det bli "kul" att se vilka nya buggar Bethesda klarar av att implementera i VR.

"Neeeein! Inte stjäla dyrbart krigsmaterial från Guderian." -Weeblie lever sig in i MaLos HOI3 spelande...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

@chksix: Hur går det?

Har bara oculus, så tvekar ganska mycket på att köpa det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av MiniPC:

@chksix: Hur går det?

Har bara oculus, så tvekar ganska mycket på att köpa det...

Vänta typ 24 timmar, efter det bör det vara någon som listat ut hur man ska fixa det på oculus om de inte funkar OOtB

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Har lirat en del nu sen releasen. Måste säga att det är en bit under förväntan. Man måste såklart ha i åtanke att spelet inte var byggt för VR i grunden, så en del knas var ju att väntas. Men implementeringen känns verkligen väldigt amatörmässig, och känns mer som en hemmagjord mod. Just med tanke på att dom säljer detta som ett nytt spel för fullpris, så tycker jag att dom borde ha lagt betydligt mer jobb på det. Förhoppningsvis så fortsätter dom patcha spelet ett bra tag framöver!

Men men, i vilket fall så är jag ändå glad över att vi äntligen har fått ett stort evighetsspel för VR. Det funkar, och är stundvis väldigt intensivt. Just med tanke på att det är ett så mångsidigt spel, och erbjuder flera sätt att spela på rent gameplaymässigt, så tror jag att de flesta kommer finna mycket kul i det. Personligen så har jag haft jävligt kul med att röja vågor av ghouls, rensa byggnader med roomscale, samt veva runt med diverse tillhyggen. Det är riktigt häftigt att i ett rollspel kunna leva sig in i sin karaktär rent fysiskt, jämfört med att sitta still framför tangentbordet. Tillslut står man där mitt i rummet och beter sig som något taget från Mad Max, gapar och vevar runt i luften

Jag har inte upplevt spelet som särskilt buggigt heller. Det är lite mindre grafiska knasigheter, men inget gamebreaking, och inga krasher så här långt (spelar ca 3h i taget). Det flyter på mycket bättre än jag förväntade mig, men å andra sidan så har dom sänkt grafiken en hel del, och tyvärr inte lämnat mycket möjligheter för oss att justera det efter eget tycke. Mitt 1080ti har mycket mer att ge, så det blir till att fippla med ini-filerna sen.

Det ska även gå att modda spelet med FO4-moddar. Har inte hunnit prova så mycket själv än, men har läst en del på Reddit och Nexus om möjligheterna. Självklart funkar inte allt, men simplare grejer som justerar texturer, modeller, och spelvärlden funkar fint. Än sålänge har vi inget officiellt stöd i mod-managers, men det finns lite work-arounds tills vidare.

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2010

@Mr. Bravo:
Kul med intryck
Är det något vapen som gör sig speciellt bra eller känns extra roligt att använda i vr?
Är det något moment som är överraskande roligt, typ hoppa över en sten eller likande?
Samt, är det något som är onödigt krångligt?

Gammal gubbe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Näbbdjuret:

@Mr. Bravo:
Kul med intryck
Är det något vapen som gör sig speciellt bra eller känns extra roligt att använda i vr?
Är det något moment som är överraskande roligt, typ hoppa över en sten eller likande?
Samt, är det något som är onödigt krångligt?

Nu har jag bara spelat runt 7 timmar, så har inte hunnit prova mycket än.

Men vapen jag har kul med rent generellt är pistoler och typ allt melee. Just för att man bara använder en hand för vapen så känns det helt enkelt mest naturligt. Med pistol så är det häftigt att tillfälligt släppa vänstra kontrollen för att få ett mer relistiskt och stabilt pistolgrepp med den högra, särskilt när man möter en våg av ghouls då man vill kunna göra snabba målbyten och träffa bättre. Tyvärr kan det vara lite svårt att se kornen när man siktar med vissa vapen, men ju mer du spelar desto säkrare blir instinktivskyttet, och du kan sen även så klart uppgradera siktena. Med melee-vapen så är det alltid kul att veva runt, vad man än håller i, även om det kanske är lite tråkig respons från fienden när dom blir "träffade". I vilket fall ofta väldigt tillfredsställande med tanke på spelets köttiga natur.

Överraskande moment vet jag inte riktigt. Som sagt så gillar jag att dom lämnat flertal möjligheter vad gäller rörelse i spelet. Du kan teleportera, flytta dig i alla riktningar på traditionellt vis (locomotion), enkelt rotera ~40 grader åt sidorna med knapptryck, samt nyttja roomscale för att röra dig till fots inom din play-area. Personligen så kombinerar jag locomotion och roomscale, vilket blir en riktigt häftig upplevelse när man rensar byggnader med rum och tajta korridorer, samt att man lätt kan gömma sig bakom objekt. Locomotion funkar dessutom på analogt vis med touch-plattan, så ju närmare mitten du håller tummen desto långsammare röra man på sig. Att kunna rotera med knapptryck är ofta väldigt händigt för att undvika att trassla in sig i sladden till headsetet, samt för att nolla sin utgångsposition i spelet.

Onödigt krångliga grejer skulle nog vara kontroll-schemat i helhet. Vissa funktioner krockar lätt med varandra, då knappar skiftar funktion när man tex står nära något interaktivt objekt eller en NPC. Jag har även en tendens att lätt lägga en handgranat på fötterna när jag egentligen försöker byta vapen. Antagligen en aning värre på Vive då deras touch-plattor kan vara riktigt frustrerande att hantera. Jag hade dessutom hellre velat kunna förflytta mig med plattan på högra kontrollern, vilket hade tillåtit mig att röra mig i spelet samtidigt som jag har pistolgrepp med båda händerna.
UI't är också lite halvkrångligt, men det är ju enligt Bethesda-standard Man kan iaf skifta i settings så att din pipboy blir fullscreen istället för den vimsiga ingame-vyn, om man tycker det blir enklare.

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Feb 2013

@MiniPC: Hej, Ursäkta sent svar! Her ej full koll på hur citatnotifieringen funkar på Sweclockers

Oculus stöds inte officiellt så jag kan nog inte rekommendera ett köp innan en patch kommit ut. Tror det finns nån mod för att göra det körbart men med en hel del buggar.

Annars så är spelet suveränt. Som en helt ny plats jämfört med gamla FO4 på xboxen. Kräver massiv dator för att få låg reprojection dock. Mitt 1080 kort orkar inte hålla 90 Hz utan kör 45 med 100% reproj. Snyggt flow ändå, man märker det bara när man tittar runt snabbt.