Permalänk
Medlem

Tycker personligen jag fått till det riktigt bra från PC utan förkunskaper på min LG C9. Rätt magiskt när man kollar scener som dessa YT-komprierade

Mina huvudsakliga - inställningar:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Använder ibland Philip Bloom videor till att fininställa innan jag kollar SDR-videor på YouTube om jag har tid. Som sagt, ingen expert men vill ha det så jag personligen tycker det ser bra ut och passar mig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte en panel-egenskap utan den gloria du observerar kommer av någon form av bildprocessning som är aktiv. Där startar ett detektivarbete att finna vad som ger glorior.

Ofta är det skärpefilter, brusfilter, "smooth gradiation"-filter och liknande finesser, ofta med olika enhancment-namn. Men kan också ligga i själva uppskalningen om du kör ett testmönster i 1080p på en 4K-panel.

Fått anledningen förklarad för mig av optikern. Jag har grå starr och vitt mot svart ger halo effekt inte bara på en TV. Blir kanske operation innan sommaren så jag kan sköta mitt arbete riktigt.

Jag blev lite frågande om min OLED-skärms kraftiga halo effekter i vissa scener och att de försvann när jag reste mig upp och tittade på skärmen aningen ovanför. Japp får tills vidare sitta en meter från min nya TV i mörkt rum utan ljus bakom skärmen för att inte anstränga min hjärna med att försöka se detaljerna bakom den artificiella gardinen framför ögonlinsen. Spela går utmärkt en halvtimma sedan gå ut och titta utomhus utan att fokusera blicken, sedan in och spela igen. Faktiskt rätt skönt att inte orka fastna framför skärmen ett par timmar. <hela filmer går utmärkt att titta på och dark mode till att läsa tex sweclockers.

Så folk, ni kan strunta i vad jag personligen ovanför tyckt är bra inställningar på en OLED! Och

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: Jag har stött på flera som upplevt liknande fenomen pga av ögonen förändrats. Det sker gradvis till den dag man är medveten om att något är fel. Och då är ju reflexen att titta på sin omgivning och prylarna först. Så tack för förklaringen! Det är många som inte vill berätta om liknande orsaker.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Kom äntligen in hos ögonläkare och blir en operation för 55 000 kr men halo effekterna på min LG C9 kommer nog inte försvinna men förhoppningsvist kommer jag se okej. Nu är det väldigt dimmigt och jag är ovanligt ung för grå starr.

Anledningen att man själv får pröjsa fast man har remiss är att jag inte orkade vänta på mitt landsting ända till hösten och ville ha det avklarat fort. Vill kunna börja arbeta igen. Valde också att kunna bli av med glasögon helt och då ökade mina kostnader från 21 000 kr till 55 000 och Landstingets kostnader från 5 000 kr till 10 000 kr. Dyrt, visst, men man har bara en kropp.

Kommer se normalt utan brillor förutom på väldigt långa avstånd eller mycket korta avstånd som tex att försöka pilla med PW_LED, Power_LED, Resert mm på moderkort men de har ju varit svårlästa innan

Tänkte på andra här i forumet som har ont av sin TV:s ljusstyrka att ni kan lida av något liknande. Jag kör bara mörkt läge nu på mobil, platta och dator. Mycket ljusa scener i film som har HDR är plågsamma men utspelar sig scenen i så kallade normalljus (mulen dag) är det okej. Mörka scener är bäst och där gör ju sig också OLED verkligen ifrån sig och bilden blir inte lika suddig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Opererad och klar för några timmar sedan. Oj, vilken skillnad jag nu kan se på OLED vs LCD. Tyvärr ser jag också halos runt varenda ljuskälla eftersom jag passade på att ta bort både när och långsynthet eftersom det är nödvändigt i mitt arbete. Det är en bieffekt man får med detta ingrepp men har man tur fixar hjärnan till slut bort det värsta. Men ser nu vilken fin bild det är på OLED och ser också att jag gjort åt helsike med Color grading i Davinci Resolve videoredigering nu när både färgerna och skärpan är så klara de ska vara i verkligheten.

Någon som har frågan hur det är för en PC-entusiast att göra ett linsbyte som man bara kan göra en gång i livet är det bara att fråga. Men vänta en vecka då hjärnan har anpassat sig.

Japp, då kan man börja spela igen

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: Härligt! Vad var det för ingrepp?
Jag gjorde LASIK för snart 10 år sedan och Halo-effekterna försvann efter ett halvår cirka

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: RLE Multifokala linser. Dvs linser med ringar och det blir hjärnans arbete att ställa in fokus vilket för mig skedde ögonblickligen. Känns bättre med Halo synen nu på morgonen (kan bero på att det är ljus ute) och gårdagens skav nästan helt borta.

Man blir ju helt hänförd av alla klara färger och att kunna se igen på längre avstånd än 2 meter Hoppas mina Halos och också försvinner närmaste halvåret. Mern i alla fall, nu kan man verkligen njuta av sin nya OLED TV, halos eller inte

Har ännu inte kollat skillnaden på LASIK och RLE men RLE Multifokala är jädrans mycket dyrare men det var dit landstinget skickade mig. Betalar själv 55 000 kr och landstinget 10 000 kr. Tänkte att när det gäller ens kropp kan man kosta på sig när man ändå gör det på teknik. Och har svårt med att köra med taktiken "utan glasögon, på med läsglasögon" med mitt arbete.

kastade om LRE och RLE :)
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]