Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Esseboy:

Kör hårt,
Finns ingen som hindrar dig

Till vilken nytta kan vi andra fundera på..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Esseboy: Gjorde en google sökning
Första resultatet
Andra resultatet

Citat:

"You shouldn't crank the pump speed too fast or the water won't have time to pick up the heat from the waterblock as well."

The latter statement you quoted is frankly speaking pseudo-scientific poppycock.

Maintaining high rates of cooling water always promotes cooling: heat energy carried off per unit of time is increased.

High cooling water flow rates increase heat transfer coefficients (by promoting turbulence), as well as keeping the cooling water at lower temperature, which further promotes cooling, as the heat carried off per unit of time is directly proportional to the temperature difference between the cooling water and the object to be cooled (see Newton's law of cooling).

Of course there may be other, practical limitations to cooling water rates, such as pump rating and pressure build up. But within these margins, the faster the flow of cooling water, the better the cooling.

Wikipedia Newtons law of cooling

Dold text
Citat:

*Heat transfer works best with the biggest temp differential: ideal would be cold water to cpu and hot water in the radiator. We cannot achieve this because a closed loop will achieve equilibrium at some point. The principle holds true however- the most efficient transfer happens at the greatest temperature differential, therefore higher flow rates will always help with all other variables remaining the same.
* It is the Heat Transfer that we want to maintain as efficiently as possible, and that is best done with a higher flow rate. Rather than thinking that there won't be enough time for heat to move towards the cool water, and therefore compromising heat loss, it is better to think that there is more fresh water moving onto the CPU and therefore, there is increased cooling.

The reason higher flow rates work better in computer water cooling is this:
There is more water with a larger temperature differential moving through the water block- this removes more heat.
There is more water with a larger temperature differential moving through the radiator- again removing more heat.

This is true even though a system with a lower flow rate will have more time to heat the water in the block and also more time in the radiator to cool the water: since the heat exchange works best with the greatest temperature differential, longer “stay time” is counter-productive.

Dold text

Fastnade i tråden och var tvungen att söka. Nu kan jag inte förstå ekvationen alls i Newtons lag, men som jag ser det har du rätt.

Hur det funkar i praktiken låter jag vara osagt, ingen bra koll på detta utan vad jag fick fram på google.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Vi som Kan ha ha ha ha

Om man kör vattenpumpen på Låg RPM så får vattnet längre tid på sig att gå igenom systemet.
Om vi skriver så en normal person fattar.

Vattnet ligger på radiatorns inre väggar längre och snappar upp kylan från kopparn som kyler bättre än om man kör en pump på mycket hög hastighet.
Sen när det kommer till CPU så hinner vattnet bli varmare och transportera ut mer värme. På ett effektivt sätt.
Så gångar man det med hur många gånger vattnet kommer på dessa ytter per minut. Så kyler det bättre med låga hastigheter än höga.

Sen när man kommer till just vatten system.
Vi som kör rätt.

Vi har det inte bara för att det ska kyla. Vi har det för att få en tystare dator.

När man kör spel. Då ligger Watten på runt 380W till 410W.
Watt räknar man i värme på samma sätt.
En dator på 380W (Värme) och då helt tyst är underbart och roligt att äga.

Jag kan sitta med spel i timmar utan att tempen går över 50 grader. Medel ligger på 45 Grader. PÅ Grafikkortet.
Så när det gäller fläktar och pump. Jag kan stå bredvid min dator jag hör inget alls. Typ 5-15 dB om man lägger örat till.
I ett sovrum du sover ligger dB på ca 20-25dB.

Jag kan stå med handen 10 CM från Dator och då är det inte ens varmt från utblåset. lite lite lite bara.
När man känner detta. Då har man ett bra system som funkar mycket bra.
HELT TYST DATOR.

Sen till det där snacket om 2 grader eller 10 grader mer eller mindre. Vem bryr sig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alltså Delta hit och delta ditt. o.m.g

En personer som skriver i denna tråd är så här som person.

Vi säger så här.

Vi har 10 personer som kör vatten.

De ligger på 50 grader varmt på grafik alla 10.

Sen kommer här en person som verkar inte veta något alls. Inger ren fakta.

Han säger... AAAAAAAA jag har bara 45 grader till de andra personerna. Så säger han. Jag vet mycket om vatten. Jag är så bra. Bäst.
Inte bara det. Han upprepar detta i en hel vecka. OM och om och om igen.
De andra personerna bara sitter och tittar på han. Har han inget liv eller!!!!.

Sen nästa vecka när de ska träffas och ha roligt och prata datorer som de alltid gör sedan många år.
Men här fattas en person. Han är inte bjuden på träffen längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Vattnet ligger på radiatorns inre väggar längre och snappar upp kylan från kopparn som kyler bättre än om man kör en pump på mycket hög hastighet.
Sen när det kommer till CPU så hinner vattnet bli varmare och transportera ut mer värme. På ett effektivt sätt.
Så gångar man det med hur många gånger vattnet kommer på dessa ytter per minut. Så kyler det bättre med låga hastigheter än höga.

Jag håller med de flesta här inne att det är sannolikt ganska meningslöst med flera pumpar och kan till och med ge högre temperaturer (om värmen som pumpen tillför inte kan föras bort) MEN ovanstående är bara helt felaktigt.

Det kyler inte bättre med låga flöden än med högre det är fysikaliskt omöjligt. Däremot brukar inte flödeshastigheten med en bra pump vara den begränsande faktorn för värmeöverföring i en vattenkylningsloop.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blubben:

Jag håller med de flesta här inne att det är sannolikt ganska meningslöst med flera pumpar och kan till och med ge högre temperaturer (om värmen som pumpen tillför inte kan föras bort) MEN ovanstående är bara helt felaktigt.

Det kyler inte bättre med låga flöden än med högre det är fysikaliskt omöjligt. Däremot brukar inte flödeshastigheten med en bra pump vara den begränsande faktorn för värmeöverföring i en vattenkylningsloop.

Igen mot dig men. Svara en person bara på en fråga han ställde. Prata inte ens om pumpar. Framförallt om att köra flera. Sa inget om att pumpar alls om just värme från dem. Men sen är här in person som börja med detta med pumpar. Plus massa påhopp. jag har bara en pump och som jag alltid har hat.

Sen kan man tyda eller lästa det som man själv vill.
Men mina tester visar lägre temp vid låg RPM. Men som jag säger igen. Vem bryr sig.

Var värmen kommer ifrån är inte så mycket att diskutera om. Det är i slut ändan vilket resultat man får.
Man kanske har en dålig datorlåda eller har misslyckat att få bra resultat när du sätter kylpasta på CPU eller GPU.
Sen den många gör med rad. värmen som kommer från mosfet som sitter vid CPU går ju rätt upp i rad och för in varm luft. Riktigt illa på visa byggen. Sen i dessa tider med M2 som alstrar jätte mycket värme som då går ut genom rad. Man kan hålla på.

Men vi som älskar vatten system.
Kyla och tyst datalåda. Jag har båda.

Permalänk
Medlem

@Esseboy: När du nått en grad från rums temperatur med ditt system, vad händer sedan? Vad är syftet med att nå dit?
De flesta som vatten kyler, har ett nåbart mål.
Du kommer ha en dator som kräver hörselskydd, har du den igång efter tio på kvällen, kommer grannarna klaga tills du stänger av, eller blir vräkt. Din elräkning kommer att gå i taket.
För vad då? Vad är meningen?

Jag hade målet att med en tyst dator, nå 5,0GHz. Temperatur gränsen hade jag satt på moderata 60 grader. Jag landade på 5,2GHz med 58 grader på processorn. Jag skulle kunnat komma lägre med flera fläktar. (Jag har bara två totalt för båda radiatorerna.) Men målet var uppnått.

Din envishet över dina teorier har dock fått mig att fundera på en gammal plan jag hade, att komplettera loopen med ett Peltier element som går på under hög belastning. Det blir som ett rent experiment, för jag tror inte att jag kan kräma ur mera ur min CPU, inte som en 24/7 dator. Men avstängd blir den bara ett extra block som vattnet måste gå igenom, det klarar en D5 utan problem.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@Esseboy: När du nått en grad från rums temperatur med ditt system, vad händer sedan? Vad är syftet med att nå dit?
De flesta som vatten kyler, har ett nåbart mål.
Du kommer ha en dator som kräver hörselskydd, har du den igång efter tio på kvällen, kommer grannarna klaga tills du stänger av, eller blir vräkt. Din elräkning kommer att gå i taket.
För vad då? Vad är meningen?

Jag hade målet att med en tyst dator, nå 5,0GHz. Temperatur gränsen hade jag satt på moderata 60 grader. Jag landade på 5,2GHz med 58 grader på processorn. Jag skulle kunnat komma lägre med flera fläktar. (Jag har bara två totalt för båda radiatorerna.) Men målet var uppnått.

Din envishet över dina teorier har dock fått mig att fundera på en gammal plan jag hade, att komplettera loopen med ett Peltier element som går på under hög belastning. Det blir som ett rent experiment, för jag tror inte att jag kan kräma ur mera ur min CPU, inte som en 24/7 dator. Men avstängd blir den bara ett extra block som vattnet måste gå igenom, det klarar en D5 utan problem.

Pumparna kommer att isoleras med dämpmaterial, gummi, butyl bitumen och dämpfilt. Fläktarna kommer att gå enligt vatten temp. Elen kostar 40-60 öre cent/Kwh, 70 watt extra för pumpar per år är 60-90 kr vid en 6hr per dag

Kallar projektet för den slutgiltliga lösningen av en anledning. Börjar inte med kompressorkylning, där snackar vi extra förbruknig haha!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Pumparna kommer att isoleras med dämpmaterial, gummi, butyl bitumen och dämpfilt. Fläktarna kommer att gå enligt vatten temp. Elen kostar 40-60 öre cent/Kwh, 70 watt extra för pumpar per år är 60-90 kr vid en 6hr per dag

Kallar projektet för den slutgiltliga lösningen av en anledning. Börjar inte med kompressorkylning, där snackar vi extra förbruknig haha!

Struntprat! Skall du ner till så nära rums temperatur, kommer dina fläktar få gå max, hela tiden och det blir inga 900 varvare heller, de måste vara värsta sorten. det kommer att låta!

Du svarade inte på frågan om syftet att komma så lågt i temp?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Struntprat! Skall du ner till så nära rums temperatur, kommer dina fläktar få gå max, hela tiden och det blir inga 900 varvare heller, de måste vara värsta sorten. det kommer att låta!

Du svarade inte på frågan om syftet att komma så lågt i temp?

Alla mina fläktar (10 st) klarar 2000 rpm, är van att det låter vid stress test och vid spel lär vattnet hållas kallt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Väntar fortfarande på svar!
Vad är syftet med att komma så lågt i temp?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@Esseboy: Väntar fortfarande på svar!
Vad är syftet med att komma så lågt i temp?

Stabilitet och överklockning. Min CPU toppar 95 grader i Prime95 med 1,39 volt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Inte just vattenkylning, men här har vi nog lösningen för dig...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Inte just vattenkylning, men här har vi nog lösningen för dig...
https://www.youtube.com/watch?v=UtXM71tw5fk

HAHA, tja, tror inte 100 liter räcker speciellt länge, blir dyrt att anställ 3 pers för att sköta kylningen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Jag satte idag BIOS på default settings, dvs ingen OC, bara för att stilla min egen nyfikenhet. Allt på auto. Man skulle säkert kunna tjäna något litet på att manuellt under volta, men lägre än såhär kommer jag aldrig gå.
Som du ser har jag maxat fläktarna för max kylning av vattnet. (Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM får jobba hårt, de klarar inte sitt max varv på 2000rpm, när de är inklämda mellan två 80mm tjocka radiatorer.) BeQuiet fläktarna har det destu lättare i fronten på chassit, de är båda över sina 1600rpm.

Rumstemperaturen är 25c vid tillfället.
Vattnet blir 27c, ett delta på två grader för att få bort 95W. (97,2W enligt bilden.)
Delta över CPU ligger på 13c. Kan säkert förbättras med ett bättre kylblock? (Jag har ingen aning om hur bra ett Barrows block är?)
Men om du får ner det mer än ett par grader? Det vette tusan?

Vill också göra dig uppmärksam på att en singel D5-pump cirkulerar vattnet så fort, att temperaturen inte skiljer ens en tiondel på in och ut loppet från radiatorerna. Lycka till med att förbättra det, utan att sänka över €1000/grad.
(Det enklaste här och nu, vore att kasta ut radiatorerna utanför fönstret, blir dock problem när det kryper under nollan, och på sommaren hjälper det inte ett skit.)

Som du kan se på bilden i Prime95 fönstret, har testet pågått drygt en timma och en kvart. (Vatten loopen stabiliseras inom en halv timma.)
Så detta är stabila siffror.
Länkarna är till de faktiska inköp jag gjort, inte bara till liknande produkter, utan till precis vad jag beställt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@Esseboy: Jag satte idag BIOS på default settings, dvs ingen OC, bara för att stilla min egen nyfikenhet. Allt på auto. Man skulle säkert kunna tjäna något litet på att manuellt under volta, men lägre än såhär kommer jag aldrig gå.
Som du ser har jag maxat fläktarna för max kylning av vattnet. (Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM får jobba hårt, de klarar inte sitt max varv på 2000rpm, när de är inklämda mellan två 80mm tjocka radiatorer.) BeQuiet fläktarna har det destu lättare i fronten på chassit, de är båda över sina 1600rpm.

Rumstemperaturen är 25c vid tillfället.
Vattnet blir 27c, ett delta på två grader för att få bort 95W. (97,2W enligt bilden.)
Delta över CPU ligger på 13c. Kan säkert förbättras med ett bättre kylblock? (Jag har ingen aning om hur bra ett Barrows block är?)
Men om du får ner det mer än ett par grader? Det vette tusan?

Vill också göra dig uppmärksam på att en singel D5-pump cirkulerar vattnet så fort, att temperaturen inte skiljer ens en tiondel på in och ut loppet från radiatorerna. Lycka till med att förbättra det, utan att sänka över €1000/grad.
(Det enklaste här och nu, vore att kasta ut radiatorerna utanför fönstret, blir dock problem när det kryper under nollan, och på sommaren hjälper det inte ett skit.)

https://drive.google.com/uc?export=download&id=1zQj419S6_jECPxskLDfmEGZ1t2gRrhQV

Som du kan se på bilden i Prime95 fönstret, har testet pågått drygt en timma och en kvart. (Vatten loopen stabiliseras inom en halv timma.)
Så detta är stabila siffror.
Länkarna är till de faktiska inköp jag gjort, inte bara till liknande produkter, utan till precis vad jag beställt.

Jepp, därför jag planerar att nyttja just en D5a för radiatorerna. Sen två DDC för CPU blocket. Har under senare tid börjat överväga delid och köra direkt på kislet.Ju Tunnare barriär mella kislet och vattnet destu bättre.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jepp, därför jag planerar att nyttja just en D5a för radiatorerna. Sen två DDC för CPU blocket. Har under senare tid börjat överväga delid och köra direkt på kislet.Ju Tunnare barriär mella kislet och vattnet destu bättre.

Skall du köra 2xDDC parallellt, eller i serie?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Skall du köra 2xDDC parallellt, eller i serie?

Serie, eftersom högt pumptryck är önskat.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Serie, eftersom högt pumptryck är önskat.

Högt tryck kyler inte!
Högt FLÖDE KYLER. Två D5or parallellkopplade skulle uppnå vad du tror du är ute efter.

2xDDC i serie, ger dig 1000L/h. (med 10,4m vattenpelare, eller lite drygt 1 bar.)
2xD5 parallellt, ger dig istället 2x1500L/h=3000L/h. (med 3,9m vattenpelare, eller ca 1/3bar.)

3 kubik vatten i timman, kyler bra mycket bättre än 1 kubik.

Inte för att någon siffra stämmer, då de är max siffror. Max trycket uppnås vid noll flöde, vilket inte kyler alls.
Max flöde kommer inte uppnås då CPU blocket ändå bromsar... Men en slinga från reservoar till CPU och tillbaka har ingen nytta av två pumpar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Högt tryck kyler inte!
Högt FLÖDE KYLER. Två D5or parallellkopplade skulle uppnå vad du tror du är ute efter.

2xDDC i serie, ger dig 1000L/h. (med 10,4m vattenpelare, eller lite drygt 1 bar.)
2xD5 parallellt, ger dig istället 2x1500L/h=3000L/h. (med 3,9m vattenpelare, eller ca 1/3bar.)

3 kubik vatten i timman, kyler bra mycket bättre än 1 kubik.

Inte för att någon siffra stämmer, då de är max siffror. Max trycket uppnås vid noll flöde, vilket inte kyler alls.
Max flöde kommer inte uppnås då CPU blocket ändå bromsar... Men en slinga från reservoar till CPU och tillbaka har ingen nytta av två pumpar.

Om blocket tillät det flödet, vilket det inte gör. 3000 l/hr är max vid 0 bar....först ska vattnet genom ett 8 mm hål, sen förbi en massa flänsar och tillsist genom ytterligare ett 8mm hål..

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Om blocket tillät det flödet, vilket det inte gör. 3000 l/hr är max vid 0 bar....först ska vattnet genom ett 8 mm hål, sen förbi en massa flänsar och tillsist genom ytterligare ett 8mm hål..

Lite grövre, i alla fall de anslutningar jag har och har haft. Närmare 9mm. Flänsarna i blocket är helt klart den största restriktionen. Tvivlar på att du kan trycka igenom en kubik i timman där.

Det +10 personer försökt förklara för dig, är att det inte kräver så stort flöde.
Därför jag påpekade att två Monsta radiatorer inte hinner ändra tempen ens en tiondels grad.

Newsflash! Likväl som radiatorerna inte hinner kyla ett delta på två grader, hinner inte CPU värma ett delta på 13 grader!
CPU blocket hinner inte värma upp vattnet tillräckligt för att det skall ge utslag på en tiondels grad. Att driva runt vattnet ännu snabbare ger mao inte så mycket.
Med OC på 5,2GHz och 18 grader varmare CPU, flimrar den sista tiondelen på vattentempen till ibland, så man kan se en decimals skillnad, ibland.

Skall bli intressant att se dina siffror. När drar du igång?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt syftet med att göra en tråd och be om råd när man vägrar lyssna på precis allt som folk säger. Hur som helst va det trevlig läsning

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Lite grövre, i alla fall de anslutningar jag har och har haft. Närmare 9mm. Flänsarna i blocket är helt klart den största restriktionen. Tvivlar på att du kan trycka igenom en kubik i timman där.

Det +10 personer försökt förklara för dig, är att det inte kräver så stort flöde.
Därför jag påpekade att två Monsta radiatorer inte hinner ändra tempen ens en tiondels grad.

Newsflash! Likväl som radiatorerna inte hinner kyla ett delta på två grader, hinner inte CPU värma ett delta på 13 grader!
CPU blocket hinner inte värma upp vattnet tillräckligt för att det skall ge utslag på en tiondels grad. Att driva runt vattnet ännu snabbare ger mao inte så mycket.
Med OC på 5,2GHz och 18 grader varmare CPU, flimrar den sista tiondelen på vattentempen till ibland, så man kan se en decimals skillnad, ibland.

Skall bli intressant att se dina siffror. När drar du igång?

Just nu ser det ut som nångång sommaren 2019

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det här måste vara en av dom längre trolltrådarna på sweclockers.
Fyller 1 år i slutet av månaden

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Förstår inte riktigt syftet med att göra en tråd och be om råd när man vägrar lyssna på precis allt som folk säger. Hur som helst va det trevlig läsning

Skrivet av Citrona:

Det här måste vara en av dom längre trolltrådarna på sweclockers.
Fyller 1 år i slutet av månaden

JA! Det har varit mycket snack o lite verkstad!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maLakai:

Förstår inte riktigt syftet med att göra en tråd och be om råd när man vägrar lyssna på precis allt som folk säger. Hur som helst va det trevlig läsning

Tanken var att jag skulle få råd om de bästa komponenterna till mitt planerade bygge men folk tyckte tydligen att jag var galen. Ingen verkar syssla med extrem kylning längre. Allt är bara för show.

Skrivet av Citrona:

Det här måste vara en av dom längre trolltrådarna på sweclockers.
Fyller 1 år i slutet av månaden

Ingen troll tråd, men finns nog bra med troll här.

Behöver fortfarande tips på:
Slang (byter troligen till rostfritt eller koppar i framtiden)
DDC pumpar
D5 pump
30 mm 420 radd
Bästa 320 radden oavsett tjocklek
45 mm 140 radd.

Har nån erfarenhet med olika färgämnen? Vill ha en genomskinlig svag aqua blå färg på vattnet. Och helst ska det hålla nått år.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om de är mest effektiva, men de kylare jag personligen gillar bäst (av de jag känner till) är: (Dock är Euron rätt hög just nu, men det kanske inte gör något om du handlar från Finland...)

Watercool. de
Aquacomputer.de
samt EK

Edit, om någon av dessa intresserar dig så görs åtminstone Watercool och jag har för mig även aquacumputers, modeller i två olika utförande, ett av dessa är flatbyggda, minns inte vilken dock, den andra (som jag använder) är mycket tjockare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Helt otroligt

Alltså vem vill sitta med 3 till 6 stycken fläktar som går på 2000 Varv. Sen köra 3 Stycken pumpar som låter som bara den. Sen sitta och ta upp att pumpar alstrar varme och bry sig om det och på det så ska han isolera pumpen med massa kladd och då blir ju pumpen varmare.
Denna dator vill jag inte sitta bredvid.

Permalänk
Avstängd

Men jag vill se den...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananen12:

Alltså vem vill sitta med 3 till 6 stycken fläktar som går på 2000 Varv. Sen köra 3 Stycken pumpar som låter som bara den. Sen sitta och ta upp att pumpar alstrar varme och bry sig om det och på det så ska han isolera pumpen med massa kladd och då blir ju pumpen varmare.
Denna dator vill jag inte sitta bredvid.

Pumparna ska styras enligt vatten temp via sensorer ut från CPU blocket, samt reservoar. Siktar på 0,1 grader från blocket och en halv grad över rumstemp i reservoaren. Fläktarna går med reservoar tempen.

Pumparna isoleras endast från chassit, annars kan de gå varma

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Men jag vill se den...

Funderar på att bygga chassit från scratch, gillar inte dde tunna plåtarna i köpta chassin, kan bli en ihopsvetsad skapelse.

Enda problemet är att jag då måste lära mig att svetsa i aluminium För stål blir tungt. speciellt i 2-3mm.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...