Intel Core i9 för bärbara enheter hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9 för bärbara enheter hittar ut på webben

Intel introducerade HEDT-serien Core i9 i samband med Skylake-X för att särskilja de mest högpresterande modellerna från Core i7. Nu ser mobila processorer ut att få samma behandling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om något känns det som en poänglös PR produkt som kommer riktas mot "extrem gamer laptops" och göra folk missnöjda med dålig prestanda i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Om något känns det som en poänglös PR produkt som kommer riktas mot "extrem gamer laptops" och göra folk missnöjda med dålig prestanda i spel.

Eller för CAD-laptops eller videoproduktion on-the-go.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Eller för CAD-laptops eller videoproduktion on-the-go.

Ja om de inte fått sänka frekvenserna så mycket så att det inte kompenseras av de extra kärnorna. Men det får vi hoppas inte är fallet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Marknadsföringsavdelningen hos Intel klappar varandra på ryggen nu och drar på ett stort leende. Vilket genidrag de har gjort genom att ta en i7-produkt och kalla den en i9. Helt fantastiskt... Rebranding redefined.

</sarkasm>

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Eller för CAD-laptops eller videoproduktion on-the-go.

Alltså, ser hellre Ryzen 7 8-core på 95W TDP än i9orna i laptops.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Eller för CAD-laptops eller videoproduktion on-the-go.

För CAD behöver du ett bra quadro-grafikkort eller dyl. En CPU med bra multitrådsprestanda är mer för beräkning/simulering. Som man iofs, i en del fall, kan göra direkt i ett CAD-verktyg.. ptja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Marknadsföringsavdelningen hos Intel klappar varandra på ryggen nu och drar på ett stort leende. Vilket genidrag de har gjort genom att ta en i7-produkt och kalla den en i9. Helt fantastiskt... Rebranding redefined.

</sarkasm>

Jag håller med dit budskap, det finns dock ett problem.. Hur tillverkar de dessa i9or? Det är ju inte samma wafer som i7orna. Kan det vara så enkelt att det tar HEDT och sänker spänningen till dem? Allt annat ser jag som svindyrt till den lilla försäljningen, det skulle kunna vara en Xeon med korrupta delar.

Sedan även om framtiden går emot att laptops blir klienter så tycker jag 8 kärnor är rimligt på dessa, då många ändå arbetar lite på dem.

Permalänk
Medlem

Ryzen är ju överlägsen i laptops om det kommer till perf/watt.

i9 är ju rena mikrovågsugn

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller med dit budskap, det finns dock ett problem.. Hur tillverkar de dessa i9or? Det är ju inte samma wafer som i7orna. Kan det vara så enkelt att det tar HEDT och sänker spänningen till dem? Allt annat ser jag som svindyrt till den lilla försäljningen, det skulle kunna vara en Xeon med korrupta delar.

Sedan även om framtiden går emot att laptops blir klienter så tycker jag 8 kärnor är rimligt på dessa, då många ändå arbetar lite på dem.

Det här är rena gissningar såklart, men nuvarande HEDT är väl Skylake-X med en helt annorlunda cache-struktur jämfört med de "vanliga" processorerna? Här står det ju uttryckligen i AIDA64-källan att dessa är Coffee Lake H (både i7 och i9 alltså), så jag tycker det låter som att det är exakt samma chip och alltså från exakt samma wafer som i7:orna. Bara att man helt enkelt har valt ut de som klarar högst frekvenser till lägst spänning och kallat dem i9 8950HK. Eftersom det är HK verkar de som sagt också vara upplåsta och därför lätta att överklocka

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickP:

Det här är rena gissningar såklart, men nuvarande HEDT är väl Skylake-X med en helt annorlunda cache-struktur jämfört med de "vanliga" processorerna? Här står det ju uttryckligen i AIDA64-källan att dessa är Coffee Lake H (både i7 och i9 alltså), så jag tycker det låter som att det är exakt samma chip och alltså från exakt samma wafer som i7:orna. Bara att man helt enkelt har valt ut de som klarar högst frekvenser till lägst spänning och kallat dem i9 8950HK. Eftersom det är HK verkar de som sagt också vara upplåsta och därför lätta att överklocka

Fast det är 6 core. De tillverkar väl inte ens drös 6 core där bara en bråkdel har 6 hela cores. Så jag tror det delar Wafer med HEDT just p.g.a. detta. Sedan kan man tycka att de borde döpa den till i7 när det är så få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Alltså, ser hellre Ryzen 7 8-core på 95W TDP än i9orna i laptops.

Håller med. 2Ghz blir för lågt även om det är tonvis med kärnor. Gissar att Intel var tvungna att klocka ner dom rejält annars hade nog laptoppen brunnit upp när dammet börjar leta sig in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast det är 6 core. De tillverkar väl inte ens drös 6 core där bara en bråkdel har 6 hela cores. Så jag tror det delar Wafer med HEDT just p.g.a. detta. Sedan kan man tycka att de borde döpa den till i7 när det är så få.

Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar, kan vara så att jag är lite för trött just nu.
Men ja, Coffee lake är som bekant 6 core processorer, där det lutar åt att i5 till laptops kommer få 6 cores/6 threads medan i7 kommer få 6 cores/12 threads (och i9 alltså precis som i7 får 6 cores/12 threads, men som jag har tolkat det högre frekvenser och överklockningsbara). Det här blir alltså (precis som hos desktops) första gången som 6 cores når mainstream. De processorer med defekta kärnor kommer väl bli i3:or och få 4 cores/4 threads?

Som sagt är jag nog lite för trött just nu för att förstå vad du menade, sorry om jag har missuppfattat dig helt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickP:

Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar, kan vara så att jag är lite för trött just nu.
Men ja, Coffee lake är som bekant 6 core processorer, där det lutar åt att i5 till laptops kommer få 6 cores/6 threads medan i7 kommer få 6 cores/12 threads (och i9 alltså precis som i7 får 6 cores/12 threads, men som jag har tolkat det högre frekvenser och överklockningsbara). Det här blir alltså (precis som hos desktops) första gången som 6 cores når mainstream. De processorer med defekta kärnor kommer väl bli i3:or och få 4 cores/4 threads?

Som sagt är jag nog lite för trött just nu för att förstå vad du menade, sorry om jag har missuppfattat dig helt

Du det var jag som var trött, jag sitter och pillar med annat du har rätt.

Permalänk
Medlem

Hittar ut på webben? Intel behöver väll hitta ut i butik med sina grejer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag tänkte såhär.
Bas frekvens är på 2ghz. Om nu tillverkaren vill få gamers att köpa denna produkt.

Inför en lucka som man kan öppna när gaming mode enablas. På så sätt få ut värmen.

Eller en liten extra tillsatts, som en liten mini fläkt eller en extern vattenpump

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

8950 hästkrafter, nu till den släpbara marknaden.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Olegh:

För CAD behöver du ett bra quadro-grafikkort eller dyl. En CPU med bra multitrådsprestanda är mer för beräkning/simulering. Som man iofs, i en del fall, kan göra direkt i ett CAD-verktyg.. ptja

Kärnor är fortfarande bra för rendering, men jo jag håller med, just CAD är ganska svagt här, men foto- och videoredigering on the fly, o andra sidan.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Om något känns det som en poänglös PR produkt som kommer riktas mot "extrem gamer laptops" och göra folk missnöjda med dålig prestanda i spel.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja om de inte fått sänka frekvenserna så mycket så att det inte kompenseras av de extra kärnorna. Men det får vi hoppas inte är fallet.

Ni säger det, men faktum är att där är saker som talar för motsatsen.

Ta tex 15W 8550U...
https://www.techspot.com/review/1500-intel-8th-gen-core-quad-...
https://www.techspot.com/review/1500-intel-8th-gen-core-quad-...
https://www.techspot.com/review/1500-intel-8th-gen-core-quad-...
1.8Ghz basfrekvens, 4.0 1-2C turbo och 3.7 4C turbo och som sagt, ynka 15W.
Ändå ligger den rätt ofta o sniffar 35W CPUer i prestanda, och sopar golvet med alla tidigare 15W CPUer.
Den summeras som:
"The Largest Boost to Ultraportable's Performance in Quite Some Time"
"Across every workload, on average we saw the i7-8850U outperform the i7-7500U by 49 percent."

Så vi tar samma teknik, samma grund i seriöst bra frekvenshantering och slänger på 45W TDP... och fler kärnor (totalt 6). Men skulle inte förvåna mig om turbo-nivåer blir som de är ändå. Jag tror detta kommer bli ett monster, mao.

Jag tar gärna den spelprestanda... tack, om tom 15W 4-core Coffee-lake CPUer tom går att spela på.