Permalänk
Medlem

Com Hem för TV: Tivo eller inte?

Jag har precis köpt Com Hem guldpaket med Tivo box till min LG TV under black friday rean men är nyfiken på hur ni andra gör för att få en familjevänlig setup?

Använder ni Tivo boxen/Com Hem menyn till TV tittandet eller kör ni med kort in i TVn och låter den hantera allt istället (dvs använder ej Tivon alls)? Alla kanske inte är intresserade av den inspelningsfunktionalitet som Tivon erbjuder?

Tycker väl Tivo boxen fungerar ok hittills men det blir kanske något sämre användarvänlighet för familjen eftersom vi nu behöver två fjärrkontroller och man kan uppleva det som två separata menysystem? Tivons fjärr kan styra det mesta som behövs men jag lyckas tex inte få upp LG TVns menysystem från Tivo fjärren vilken behövs för tex apparna i TVn.

En annan nackdel med Tivo är att den inte är tyst, har man ljudet avstängt på TVn är ljudet överraskande störande.

Permalänk
Medlem

Tivo går bort. Kör med kort i TV:n och spelar in på USB-pinne på TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Tivo går bort. Kör med kort i TV:n och spelar in på USB-pinne på TV:n.

Aha, de flesta moderna TV (tex LG Oled) har funktionalitet för att spela in direkt på USB minne och det fungerar ok?

Permalänk
Medlem

Jag kör TiVon hemma och använder boxen. Fjärren till boxen kan styra allt jag behöver på min Samsung TV, så det är inga problem för mig. Min box är tyst (eller så hör jag den inte av andra anledningar) så det är inget problem för mig heller.

Jag har ingen smart TV, så därav tycker jag det är lite trevligt med diverse play-tjänster och sånt i boxen, men det används inte överdrivet mycket. Samma med att kunna starta om filmer/serier som går på TV, det är smidigt och fungerar bra men jag använder det inte så mycket.

Överlag är jag nöjd med boxen, ända tills man startar om den. Fy fasen så lång tid den tar på sig att starta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Jag kör TiVon hemma och använder boxen. Fjärren till boxen kan styra allt jag behöver på min Samsung TV, så det är inga problem för mig. Min box är tyst (eller så hör jag den inte av andra anledningar) så det är inget problem för mig heller.

Jag har ingen smart TV, så därav tycker jag det är lite trevligt med diverse play-tjänster och sånt i boxen, men det används inte överdrivet mycket. Samma med att kunna starta om filmer/serier som går på TV, det är smidigt och fungerar bra men jag använder det inte så mycket.

Överlag är jag nöjd med boxen, ända tills man startar om den. Fy fasen så lång tid den tar på sig att starta...

Mycket underligt att din är helt tyst, då kanske jag fått ett dåligt ex. Man hör en del ljud från min vilket jag antar är från hårddisken (ungefär som en ganska högljudd hårddisk) vet ej om den har inbyggd fläkt också. Ljudet är inget som bekymrar när man har ljud på TV, enbart när ljudet är av, tex vid tv tittande tidigt på morgonen. Men ändå såpass störande att det skulle kunna få mig att skippa TIvon, vi får se.

Permalänk
Medlem

Vi kör Tivo och tycker att det fungerar bra (vi har 2 små barn). Vi kör även en multifjärr med touchskärm från Logitech, så det fungerar väldigt smidigt, ställer för 4 olika.

Bra att man t.ex. kan spela in flera saker samtidigt, serieinspelning etc (vet inte hur det fungerar på smart tv) och även deras app är ok. Det jag gillar med appen är att man kan skapa nya inspelningar med den. Dvs är man inte hemma så kan man browsa eller söka efter en kommande film/serie och sätta den på inspelning.

Permalänk
Medlem

Jag ska se, jag kanske ger Tivo en chans. Visst fungerar den, ljudet (från hårddisken?) stör lite när man har helt tyst i TV rummet men i övrigt, ja den fungerar.

En liten nackdel dock att man nu kan uppleva det som två totalt skiljda meny system, Tivons och LGns. Egentligen behöver vi väl dock enbart gå på LGn för att köra vissa av apparna (om ens det).

Kör Com Hem via "tre hål i väggen" just nu, koaxial medan jag har bredbandet helt seperat via fiber genom Bahnhof. En orsak till att jag började så här och inte tog allting via ip var att jag inte orkade med sladdragning, borrning etc, skulle nog t.om. behövt anlita någon för att få det tillräckligt vettigt. Lite osäker på om appar just nu fungerar bättre via LGn (5GHz Wifi) eller via Tivon (koaxial).

Vet att ICA har kampanjpris på Logitech Harmony Companion och är lite nyfiken på den. Men det skulle å andra sidan vara sjukt störande att köpa den och sedan märka att man ändå inte bara klarar sig på en st fjärr, men den borde väl kunna greja allt? LG TV, Tivo och receiver/förstärkare?

Permalänk
Medlem

@makatech: Vi har Logitech Harmony Ultimate One. Rätt bra setup interface där man kopplar in den i datorn och fixar menyer, tv favoriter etc. Tv favoriterna syns då som ikoner som man kan trycka på iställer för att bläddra i tivo menyn.
T.ex. "Watch tv" sätter på tv, receiver och tivo när vi ska se på tv medan "Listen to chromecast" sätter på receiver på rätt inställning och om tv och tivo är på så stänger den av dem.

Min 4 åring kan då sätta igång allt och byta till barnkanalen medan vi ligger kvar i sängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag ska se, jag kanske ger Tivo en chans. Visst fungerar den, ljudet (från hårddisken?) stör lite när man har helt tyst i TV rummet men i övrigt, ja den fungerar.

Jag upplevde också att jag störde mig som fan på hårddisken då den skapade resonans mot min tv bänk. Detta löste jag genom att lägga 4 vibrationsdämpande kuddar under fötterna på tivon. Efter detta är boxen helt tyst. Så att vissa säger att de upplever den är tyst kan i enkelhet bero på vilken typ av underlag de ställt den på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

@makatech: Vi har Logitech Harmony Ultimate One. Rätt bra setup interface där man kopplar in den i datorn och fixar menyer, tv favoriter etc. Tv favoriterna syns då som ikoner som man kan trycka på iställer för att bläddra i tivo menyn.
T.ex. "Watch tv" sätter på tv, receiver och tivo när vi ska se på tv medan "Listen to chromecast" sätter på receiver på rätt inställning och om tv och tivo är på så stänger den av dem.

Min 4 åring kan då sätta igång allt och byta till barnkanalen medan vi ligger kvar i sängen

Ok, tackar för tips, har urdålig koll på dessa olika Harmony varianter.

Är Logitech Harmony Ultimate One att föredra framför Logitec Harmony Companion eller båda har dess fördelar och nackdelar?

Undrar också om ni nyttjar Tivon's optical out in till er förstärkare eller TVns opical out, kör själv TVn just nu, fördelen är ju att det då också fungerar med tex Chromecast.

Permalänk
Medlem

@makatech: Jag inte koll på Companion, men den enklare versionen verkar inte ha touch på fjärrkontrollen, men pro varianten har det. Companion, med hubben verkar kunna användas för mer hemautomation, men vi har ingen hemautomation.

Jag kopplar chromecast, Tivo och ps3 till receivern med HDMI så att jag bara har en hdmi och en powerkabel till tvn. Stängde sedan av funktionen där en apparat kan stänga av eller sätta på en annan, då jag inte tycker att det fungerar så bra. Plus är också att man då kan köra musik från chromecast utan att behöva ha TVn igång. Kanske fungerar om man har ARC på TVn, men det har inte jag.