EVGAs garantivillkor sämre än övriga tillverkares?
Det uppstod en diskussion kring detta i en tråd och jag skulle vilja att ni förtydligar vad som gäller vid eventuella garantiärenden. I det aktuella fallet diskuterades nätaggregat och jag noterade att det på EVGAs produkter, t.ex. Supernova G3 750W, står följande:
Garanti 10 år, 3 års garanti via Inet, resterande tid direkt med EVGA
När det gäller övriga tillverkares produkter, t.ex. Corsair RM750x eller Seasonic FOCUS Plus 750W, står det enbart tio års garanti. Varför skiljer sig detta åt mellan olika fabrikat, eller rättare sagt, varför är EVGAs villkor sämre än alla andra tillverkares?
Har det att göra med hur de insisterar på att man som slutkund ska sköta RMA-ärenden direkt mot dem istället för att gå via ÅF? Jag gissar att övriga tillverkare istället låter er sköta hanteringen och krediterar ev. kostnader men det vore trevligt att få lite klarhet i varför villkoren ser ut som de gör.
Respektive tillverkares garantivillkor gäller, minimum 1 år samt upp till tillverkares angivna garantiperiod beroende på produkt. För Inet AB:s eget datorfabrikat, Inet, lämnar vi 2 års garanti från och med leveransdatum (Taurus köpt from februari 2013 lämnas 3 år), datorn skall vara oss tillhanda senast 2 veckor innan garantitiden löper ut. Förbrukningsartiklar, bläckpatroner, tonerkassetter, batterier, datamedia samt andra artiklar av förbrukningsart är undantagna från normal garanti, på dessa varor lämnas 60 dagars uppackninsgaranti. Alla garantier som specificeras på är giltiga i Sverige och i de fall där produkten behöver skickas till tillverkare utanför Sverige åtar sig Inet AB att bekosta frakt och utföra eventuellt administrativt arbete.
Ingen garanti lämnas normalt på mjukvara eller följdfel, som orsakats av felaktig eller defekt mjukvara och/eller datamedia, såsom CD-, DVD-skivor eller disketter. Garanti lämnas heller ej på produkter som hanterats felaktigt eller på annat sätt ej används på anvisat sätt.
Vid återsändandet skall kund för en enklare hantering göra en felanmälan på /service . Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt garantiärende. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad och tydligt uppmärkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Garantiärenden som inkommer till Inet AB utan godkänt ytteremballage (t ex i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för garantiåtgärd.
Garanti ges först när Inet AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med ovanstående villkor.
NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz