EVGAs garantivillkor sämre än övriga tillverkares?

Permalänk
Medlem

EVGAs garantivillkor sämre än övriga tillverkares?

Det uppstod en diskussion kring detta i en tråd och jag skulle vilja att ni förtydligar vad som gäller vid eventuella garantiärenden. I det aktuella fallet diskuterades nätaggregat och jag noterade att det på EVGAs produkter, t.ex. Supernova G3 750W, står följande:

Citat:

Garanti 10 år, 3 års garanti via Inet, resterande tid direkt med EVGA

När det gäller övriga tillverkares produkter, t.ex. Corsair RM750x eller Seasonic FOCUS Plus 750W, står det enbart tio års garanti. Varför skiljer sig detta åt mellan olika fabrikat, eller rättare sagt, varför är EVGAs villkor sämre än alla andra tillverkares?

Har det att göra med hur de insisterar på att man som slutkund ska sköta RMA-ärenden direkt mot dem istället för att gå via ÅF? Jag gissar att övriga tillverkare istället låter er sköta hanteringen och krediterar ev. kostnader men det vore trevligt att få lite klarhet i varför villkoren ser ut som de gör.

Skrivet av Inet:

Respektive tillverkares garantivillkor gäller, minimum 1 år samt upp till tillverkares angivna garantiperiod beroende på produkt. För Inet AB:s eget datorfabrikat, Inet, lämnar vi 2 års garanti från och med leveransdatum (Taurus köpt from februari 2013 lämnas 3 år), datorn skall vara oss tillhanda senast 2 veckor innan garantitiden löper ut. Förbrukningsartiklar, bläckpatroner, tonerkassetter, batterier, datamedia samt andra artiklar av förbrukningsart är undantagna från normal garanti, på dessa varor lämnas 60 dagars uppackninsgaranti. Alla garantier som specificeras på är giltiga i Sverige och i de fall där produkten behöver skickas till tillverkare utanför Sverige åtar sig Inet AB att bekosta frakt och utföra eventuellt administrativt arbete.
Ingen garanti lämnas normalt på mjukvara eller följdfel, som orsakats av felaktig eller defekt mjukvara och/eller datamedia, såsom CD-, DVD-skivor eller disketter. Garanti lämnas heller ej på produkter som hanterats felaktigt eller på annat sätt ej används på anvisat sätt.
Vid återsändandet skall kund för en enklare hantering göra en felanmälan på /service . Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt garantiärende. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad och tydligt uppmärkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av Posten godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Garantiärenden som inkommer till Inet AB utan godkänt ytteremballage (t ex i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för garantiåtgärd.
Garanti ges först när Inet AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med ovanstående villkor.

https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Har svårt o tro att man får 10 års garanti direkt med Inet om man kör med Corsair eller Seasonic jämfört med EVGA.
Skulle nog gissa på att man får 2-3 års garanti med återförsäljaren, och sedan den resterande tiden med tillverkaren.

Men jag kan ju ha fel..

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Har svårt att tro att man får 10 års garanti direkt hos Inet om man kör med Corsair eller Seasonic jämfört med EVGA.
Skulle nog gissa på att man får 2-3 års garanti hos återförsäljaren, och sedan den resterande tiden hos tillverkaren.

Men jag kan ju ha fel..

Frågan är ju varför detta undantag från villkoren i så fall endast specificeras på EVGAs produkter.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Frågan är ju varför detta undantag från villkoren i så fall endast specificeras på EVGAs produkter.

Vet inte, de kanske bara skrev in fel info? Tror nog att Inets representant på forumet får förtydliga om vad som gäller ang. detta.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

@ågren: En anledning kan vara att man måste registrera sin EVGA produkt på deras sida vid inköp, annars får man inte dom extra åren.
Men sen vad jag vet så lär EVGA vara bland dom bästa att ha att göra med vid fel på en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Har svårt o tro att man får 10 års garanti direkt med Inet om man kör med Corsair eller Seasonic jämfört med EVGA.
Skulle nog gissa på att man får 2-3 års garanti med återförsäljaren, och sedan den resterande tiden med tillverkaren.

Men jag kan ju ha fel..

Enligt konsumentköplagen så måste en säljare leva upp till det medföljande garantiavtalet. Finns det ingen klausul som friskriver Inet från ansvar måste de också ombesörja garantiärendet. Annars får de plocka bort varan från hyllan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@ågren: En anledning kan vara att man måste registrera sin EVGA produkt på deras sida vid inköp, annars får man inte dom extra åren.

Det är möjligt men det är i så fall väldigt konstigt formulerat och förvirrande. Jag har svårt att tolka det på annat sätt än att man från år tre och framåt måste kontakta EVGA direkt.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Enligt konsumentköplagen så måste en säljare leva upp till det medföljande garantiavtalet. Finns det ingen klausul som friskriver Inet från ansvar måste de också ombesörja garantiärendet. Annars får de plocka bort varan från hyllan.

Det står ju som sagt klart och tydligt i försäljningsvillkoren att Inet åtar sig eventuella fraktkostnader och administrativt arbete som kan uppkomma i samband med garantiärenden, EVGA undantaget då särskilda villkor specificeras för deras produkter.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det står ju som sagt klart och tydligt i försäljningsvillkoren att Inet åtar sig eventuella fraktkostnader och administrativt arbete som kan uppkomma i samband med garantiärenden, EVGA undantaget då särskilda villkor specificeras för deras produkter.

Poängen är att Inet kan inte friskriva sig själva från ansvar - det måste stå i EVGAs garantivillkor i så fall. Det intressanta är alltså vad som står i EVGAs garantivillkor som gör att Inet väljer att skriva som dom gör.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

poängen är att Inet kan inte friskriva sig själva från ansvar - det måste stå i EVGAs garantivillkor i så fall.

Det var precis det jag fiskade efter. EVGA brukar trycka hårt på att man i största möjliga mån ska undvika att gå via ÅF vid garantiärenden och jag gissar att det är därför som de kräver att man registrerar sig på deras hemsida osv. för att få ta del av den fulla garantin.

Garantin blir i praktiken rätt värdelös då en stor del av värdet äts upp av bl.a. fraktkostnader och i vissa fall blir det billigare att bara slänga produkten i soporna och köpa nytt istället för att åberopa den egna garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inet

@ågren:

Hej,
Ursäktar sent svar, ville dubbelkolla ett par detaljer innan svar.

EVGA är lite av en specialare, de vill sköta mycket själva och ser gärna att alla registrerar sina produkter hos dem. Egentligen vill de att vi överlämnar garantiansvar redan efter ett år, men vi kör på med tre år då vi har möjlighet till det. EVGA är dock kända för sin support, så vi litar på att de sköter det på ett bra sätt om vi skickar vidare ett ärende till dem.

Efter de tre åren har vi ingen möjlighet till att ta beslut i ärenden, villkoren mellan generalagenturen i Europa och EVGA själva begränsar oss där och vi får hänvisa direkt till EVGA istället. Skulle det uppstå någon komplikation efter de första tre åren går det självklart bra att höra av sig till oss också, så att vi kan försöka hjälpa till med garantiprocessen mot EVGA.

Vi har uppdaterat våra produktsidor för att förtydliga, och vi hoppas det är tydligt nog med: "10 år, 3 års garanti via Inet, resterande tid direkt med EVGA".

Mvh

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram