Permalänk
Medlem

DVD för kalibrering av tv.

Har precis köpt ny tv och funderar på det här med en enklare kalibrering.
Hur står sig skivor likt dessa?
https://www.hifiklubben.se/tillbehor/tv-tillbehor/diverse-hi-...
https://www.hifiklubben.se/tillbehor/tv-tillbehor/dvd-dve-hd-...

Brukar alltid stänga tramsfunktionerna som heter typ "optiflow free bearnaisesås sync 2000" och allt vad tillverkarna hittar på, men jag tänker en sån där kalibreringsskiva kan vara god hjälp till kontrast, ljusstyrka osv. Vad tycker ni?

Har inte råd att optimera tv'n utan behöver bara något enklare som piffar upp fabriksinställningarna.

Permalänk
Medlem

@Locnox: Har själv Digital Video Essentials skivan hemma och jag upplever att det blev viss positiv skillnad på min Panasonic VT30. Har dock en B7V från LG på ingång och utifrån det jag sett i reviews lär jag inte med blotta ögat kunna åstadkomma mycket bättre än det redan är från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@Locnox: Har själv Digital Video Essentials skivan hemma och jag upplever att det blev viss positiv skillnad på min Panasonic VT30. Har dock en B7V från LG på ingång och utifrån det jag sett i reviews lär jag inte med blotta ögat kunna åstadkomma mycket bättre än det redan är från fabrik.

Ja det blir ju lite skillnad på teknik och kan tänka mig att det spelar roll om en kalibreringsskiva ger positiv effekt?
Glömde skriva att jag köpte en LG 65SJ810V, det kanske räcker med cinema inställningen på tv'n för en vanlig titta-på-tv-och-film-svensson?

Permalänk

Kan väl va bra att ha speciellt när tv borjar bli inkörd ordentligt och färgerna osv börjar avvika som det gör med tiden när panelen blir sliten.

Ha nått att kompensera med iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

@Locnox: Du kommer väldigt långt på Bio och Expert-lägena. Inställningsskivor och testmönster är bra för att säkerställa att källan gör rätt så att du inte klipper nivåer. När man greppar en del testmönster kan man också i högre grad avgöra vilka bildlägen som tillför mer eller mindre fel till bilden. Och för LG är det Bio och Expert-lägena som skapar minst fel.

Gratis och väl beprövade testmönster är bland annat AVSHD 709 (googla) som finns såväl som mp4:or som redo att brännas på skiva för BD-spelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan väl va bra att ha speciellt när tv borjar bli inkörd ordentligt och färgerna osv börjar avvika som det gör med tiden när panelen blir sliten.

Ha nått att kompensera med iaf.

Ja, det låter klokt att stämma av ibland så det stämmer från källan. Ska fixa AVSHD 709 som @Laxpudding tipsade om.

Skrivet av Laxpudding:

@Locnox: Du kommer väldigt långt på Bio och Expert-lägena. Inställningsskivor och testmönster är bra för att säkerställa att källan gör rätt så att du inte klipper nivåer. När man greppar en del testmönster kan man också i högre grad avgöra vilka bildlägen som tillför mer eller mindre fel till bilden. Och för LG är det Bio och Expert-lägena som skapar minst fel.

Gratis och väl beprövade testmönster är bland annat AVSHD 709 (googla) som finns såväl som mp4:or som redo att brännas på skiva för BD-spelaren.

Tack för svar! Visste inte att det fanns gratis. Ska fixa AVSHD 709 och kolla av källorna, mest för att jag blir lite nyfiken. Nytt område för mig.