Dags att göra en ändring i reglerna för tråden Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion ...)?

Permalänk
Inaktiv

Dags att göra en ändring i reglerna för tråden Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion ...)?

Hej!

Det är kanske dags att göra en liten ändring i reglerna för tråden Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion ...)?

I går fick jag ett inlägg, där jag tipsade om att Clas Ohlson skulle ha Cyber Monday och ge 15 % på en hel beställning via webben, borttaget med motiveringen att ingen produktlänk fanns.
Det var tråkigt att se ett bra tips försvinna på grund av en regel som känns stelbent byråkratisk i det här fallet.

Det är kanske dags att ändra reglerna för tråden och göra ett undantag från kravet på produktlänk i de fall då ett företag har en hyfsat stor generell rabatt på hela sitt sortiment? Läsarna kan ju då själva enkelt kontrollera om någon produkt de gärna vill ha finns hos företaget och den som skriver tråden behöver inte ödsla tid på att försöka hitta en viss produkt att använda som exempel.

Att i det här fallet kräva en faktisk produktlänk känns tyvärr nästan som att ni underskattar forumdeltagarna ...

Edit: fixade ett stavfel ...

Permalänk
Medlem

Jag håller med och har för mig att det diskuteras för något år sen. Svaret var i stort sett att man måste länka till specifika exempel för att man ska kunna verifiera erbjudandet vilket är helt omöjligt när butiker erbjuder rabatt på hela sortimentet. Det är ju inte svårare än att man besöker butiken för att verifiera rabatten.

Om jag inte minns fel har någon moderator sagt att denna typ av erbjudanden ska postas i 'övriga fynd' men den tråden är dödare än död och får grävas fram från sida 22 i forumet när någon vill posta ett inlägg...

Edit: En eventuell lösning skulle vara att klistra övriga fynd-tråden under köpråd men det kanske inte är aktuellt, dessutom är det ibland svårt att avgöra om tipsen är teknikrelaterade eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker att reglerna är bra som dom är, bara för att en butik har 15% på hela sitt sortiment betyder det inte nödvändigtvis att det finns fynd där.
Värt att notera är ju också att det inte är ett fynd bara för att en butik är billigast med just den varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Jag tycker att reglerna är bra som dom är, bara för att en butik har 15% på hela sitt sortiment betyder det inte nödvändigtvis att det finns fynd där.
Värt att notera är ju också att det inte är ett fynd bara för att en butik är billigast med just den varan.

Singles Day på Komplett hade upp till 20% på hela sortimentet och anses av många ha varit årets största och bästa rea där åtskilliga tusenlappar sparades. Men du tycker alltså att det var ett onödigt tips som borde tas bort om jag tolkar dig rätt...?

Det är faktiskt så reglerna är utformade (och appliceras) idag. Jag kan personligen tycka att det är rätt fånigt att man måste länka till någon slumpvis utvald elvisp från Bosch för att inlägget inte ska bli bortplockat.

En annan sak jag stör mig mycket på är uppdelningen av tips för spel. Är det digitala spel ska det tipsas i spelforumet men så fort det rör sig om en fysisk utgåva (som ironiskt nog ofta bara är s.k. 'code in a box') ska det tipsas i vanliga fyndtråden.

Varför inte bara samla alla speltips i det dedikerade spelforumet som har en dedikerad tråd för rabatter och erbjudanden? Det känns mest som paragrafrytteri när inlägg plockas bort/flyttas och ingen gynnas av det, snarare tvärtom, att folk går miste om bra deals.

Övriga fynd som nämndes tidigare är också något jag skulle uppskatta feedback från moderatorerna kring. Som det är nu är tråden stendöd och det postas väl i snitt något inlägg eller två per månad så vad fyller den egentligen för funktion?

Varför inte bara ha en stor, klistrad tipstråd där alla tips samlas? Det är rätt märkligt att det som i exemplet ovan med Singles Day innebär att om ett produktexempel länkas ska det ligga i dagens fynd (något missvisande namn för övrigt) men om det inte anges något exempel flyttas inlägget till den döda och begravda övriga fynd, trots att det rör sig om exakt samma kampanj.

Makes sense...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se att det skapades en egen forumdel i övrigt för dagens fynd med underkategorier.
Dagens placering av tråden under stationärt är inte direkt lätt att hitta för nya användare.

DAGENS FYND
Hårdvara
Mjukvara
Kringutrustning
Spel
Ljud & Bild
Övrigt, ej datorrelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Singles Day på Komplett hade upp till 20% på hela sortimentet och anses av många ha varit årets största och bästa rea där åtskilliga tusenlappar sparades. Men du tycker alltså att det var ett onödigt tips som borde tas bort om jag tolkar dig rätt...?

Det är faktiskt så reglerna är utformade (och appliceras) idag. Jag kan personligen tycka att det är rätt fånigt att man måste länka till någon slumpvis utvald elvisp från Bosch för att inlägget inte ska bli bortplockat.

En annan sak jag stör mig mycket på är uppdelningen av tips för spel. Är det digitala spel ska det tipsas i spelforumet men så fort det rör sig om en fysisk utgåva (som ironiskt nog ofta bara är s.k. 'code in a box') ska det tipsas i vanliga fyndtråden.

Varför inte bara samla alla speltips i det dedikerade spelforumet som har en dedikerad tråd för rabatter och erbjudanden? Det känns mest som paragrafrytteri när inlägg plockas bort/flyttas och ingen gynnas av det, snarare tvärtom, att folk går miste om bra deals.

Övriga fynd som nämndes tidigare är också något jag skulle uppskatta feedback från moderatorerna kring. Som det är nu är tråden stendöd och det postas väl i snitt något inlägg eller två per månad så vad fyller den egentligen för funktion?

Varför inte bara ha en stor, klistrad tipstråd där alla tips samlas? Det är rätt märkligt att det som i exemplet ovan med Singles Day innebär att om ett produktexempel länkas ska det ligga i dagens fynd (något missvisande namn för övrigt) men om det inte anges något exempel flyttas inlägget till den döda och begravda övriga fynd, trots att det rör sig om exakt samma kampanj.

Makes sense...?

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast ett onödigt tips men om man tar sig tid till att posta ett inlägg i fyndtråden så tycker jag att man kan försöka göra det lite ordentligt och leta upp en specifik produkt som är ett fynd. För som sagt, bara för att det är 20% rabatt så betyder det inte nödvändigtvis att det finns ett fynd bland produkterna.

Om man börjar tillåta länka till reor utan specifika produkter så kommer vi snart ha tråden överöst med 10%-länkar där produkten blir enstaka kronor billigare än näst billigaste, "för det är ju 10%".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skulle hellre se att det skapades en egen forumdel i övrigt för dagens fynd med underkategorier.
Dagens placering av tråden under stationärt är inte direkt lätt att hitta för nya användare.

DAGENS FYND
Hårdvara
Mjukvara
Kringutrustning
Spel
Ljud & Bild
Övrigt, ej datorrelaterat.

En egen forumdel känns överflödig för ett par trådar men en placering under övrigt känns mer logiskt. En samlad tipstråd med tillhörande diskussionstråd klistrad och en separat tråd i spelforumet för speltips skulle jag föreslå.

Skrivet av Prodigys:

Knappast ett onödigt tips men om man tar sig tid till att posta ett inlägg i fyndtråden så tycker jag att man kan försöka göra det lite ordentligt och leta upp en specifik produkt som är ett fynd. För som sagt, bara för att det är 20% rabatt så betyder det inte nödvändigtvis att det finns ett fynd bland produkterna.

Om man börjar tillåta länka till reor utan specifika produkter så kommer vi snart ha tråden överöst med 10%-länkar där produkten blir enstaka kronor billigare än näst billigaste, "för det är ju 10%".

Jag tror att du hakar upp dig lite väl mycket på ordet 'fynd' och det är en aning missvisande då många verkar förvänta sig brakreor med 50% rabatt på dyra produkter. I realiteten är marginalerna otroligt pressade och det är ovanligt med några större rabatter.

Vad som är en bra deal är upp till var och en att avgöra och man har även olika intressen. Härom veckan fick jag skäll av någon användare för att jag tipsade om 500kr rabatt då denne inte ansåg det vara ett fynd och senast idag tipsade jag om ett grafikkort som jag själv inte alls är intresserad av men som låg runt en tusenlapp lägre än hos konkurrenterna.

Att tvingas länka till en specifik produkt känns bara fånigt då vi som sagt har olika syn på vad som är intressant och värt att tipsa om. Att dessutom ta bort inlägg enbart på grund av det känns oerhört fånigt, de allra flesta har väl koll på vad för typ av produkter Clas Ohlson och Komplett säljer och när det tipsas om generella kampanjer är folk sällan intresserade av det specifika exemplet i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz