Permalänk

Tv på datorn till Tvn?

Bor just nu i en lägenhet utan möjlighet att ta emot TV-sändningar. Har provat med en av "de bästa" inomhusantenner som finns men det är på sin höjd halvrisigt. Vill inte dra sladdar och antennkabel till någon utomhusantenn.

Det pratas om att det ska dras in fiber i början på nästa år, så då öppnar sig andra möjligheter.

Jag har två Tv-apparater, det viktigaste är "de fria" kanalerna (men går det att köpa något litet abonnemang med lite fler kanaler är det ett plus för den lösningen såklart). Har inget behov av att betala dyra abonnemang och sen tvillingkort på det, så att köra TV via fibern på två Tv skulle kosta betydligt mer än det smakar.

Finns det vettiga lösningar? TV-kort till laptopen och casta bilden via chromecast till tvn, skulle det funka? Eller är mottagningen likvärdig de inomhusantenner som finns?

Har någon här inne erfarenhet av liknande upplägg eller förslag på lösningar?

Permalänk
Medlem

Om det inte funkar bra med bra antenn till TV så lär det inte gå bättre med ett tvkort till datorn.

Dock om du senare kan få TV via fiber så finns ofta möjligheten att även se TV via att logga in på leverantörens sidor och på det sättet se via datorn till den andra TV du har.

Om du inte vill vänta på eventuell fiber så finns det TV via satellit, tex canal digital.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad händer om du har en aktiv innomhusantenn? (50-100kr typ) Lite motsvarande man kan ha i stugan / husvagnen, dom brukar vara väldigt bra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om det inte funkar bra med bra antenn till TV så lär det inte gå bättre med ett tvkort till datorn.

Dock om du senare kan få TV via fiber så finns ofta möjligheten att även se TV via att logga in på leverantörens sidor och på det sättet se via datorn till den andra TV du har.

Om du inte vill vänta på eventuell fiber så finns det TV via satellit, tex canal digital.

Tv via satellit? Är det inte samma bekymmer med antenner där? Eller vad är det?

Skrivet av Gurk:

Vad händer om du har en aktiv innomhusantenn? (50-100kr typ) Lite motsvarande man kan ha i stugan / husvagnen, dom brukar vara väldigt bra.

Jo jag köpte vad som skulle vara "bland det bästa på marknaden", tror den ska vara aktiv men är osäker nu, men det är ett gäng år sedan nu så det finns säkert bättre produkter på marknaden. Bor har 3 mil till 4 olika sändare så det behövs något vettigt tydligen.

Har du något att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Du kan ju casta SVTs kanaler via SVT play. Vill du ha 4:an och alla deras kanaler så finns C More för 99kr/mån så får man lite fler kanaler. Funkar med Chromecast/Apple TV/Samsung smart TV. Du får dock ej 6:an om den är viktig för dig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av framtand48:

Tv via satellit? Är det inte samma bekymmer med antenner där? Eller vad är det?

Jo jag köpte vad som skulle vara "bland det bästa på marknaden", tror den ska vara aktiv men är osäker nu, men det är ett gäng år sedan nu så det finns säkert bättre produkter på marknaden. Bor har 3 mil till 4 olika sändare så det behövs något vettigt tydligen.

Har du något att rekommendera?

Nja, mer än att du ska nog bege dig till motsvarande Mediamarkt, Kjell & Company gå fram och be dom om en aktiv bordsantenn (som är svinbra).

Om du kollar denna länken (ett exempel bara) så i nedankant under liknande produkter så ser du att det finns massor.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/ant...

Jag tror grejerna rör sig mellan "bra" och "svinbra", alla dom här är bättre än passiva antenner.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av framtand48:

Tv via satellit? Är det inte samma bekymmer med antenner där? Eller vad är det?

Nej inte samma bekymmer då det inte är marksändningar det är frågan om, dock man behöver parabol och passande box.
kanske är lite dyrare skulle jag tro då man måste skaffa parabolen, installationskostnader mm

Dock tror att leverantörer har sånt som ett i allt paket, om man skaffar abonnemang.

Se https://www.canaldigital.se/ detta är vad man får skaffa om inget annat fungerar, dock inte säkert man får sätta upp parabol om det är vanlig lägenhet, TV via satellit är vanligast när man har villa och liknade.
Viasat har också har jag för mig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300