Seasonic Focus Plus Gold 750 W

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Seasonic Focus Plus Gold 750 W

Välrenommerade Seasonic har siktet inställt på Corsair och EVGA med nätaggregatsserien Focus Plus, där en pressad prislapp, välpolerad prestanda och tyst drift ska ge företaget en fördel.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

Att fläkten startar först vid 35% är jävligt nice.
Var startar corsair RMX och evga G2/G3?

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Christley:

På EVGA G3 så är det 20% tror jag, enligt deras hemsida är det "0dBA" upp till 20% belastning så antar att fläkten står still tills dess.

Personligen tycker jag inte att RMx är ett alternativ till Focus/G3, 180mm långt helt utan anledning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Seasonic fortsätter att leverera. Trevligt att se! Och priset går ju inte klaga på heller. Spänningsregleringen på 12V-linan var ju galet bra också.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Hade varit intressant att se om den faktiskt klarade att leverera mer än 750W

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Wow vilken fullträff av Seasonic! I princip 80+ Platinum-effektivitet, minimalt rippel, stabila spänningar, kompakta mått och låg ljudnivå, och så kvalitetskondingar på det, till ett ytterst konkurrenskraftigt pris. Vad mer kan man vilja ha?

Edit: och helt modulärt är det så klart också!

Intel i7 2600K @4,8GHz - EVGA Geforce GTX 970 - Samsung S34E790C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Christley:

Runt 260 Watt va? Så fläkten står endast stilla i "IDLE" i stort sett, om man kollar på en speldator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2008

Kunde ni inte släppt det här innan BF? Gick ju för 899 :- på Inet

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core I5-4670K @ 4,0 GHz (OC)| MSI Z87-G45 GAMING | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB GDDR5 | Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | Corsair CX 750W 80+ | 1TB Western Digital Caviar Blue | Samsung 840 EVO Series 250GB SSD | Fractal Design Define XL R2 | Cooler Master HYPER 212 EVO |

https://www.twitch.tv/unixo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Fegro:

De kanske inte hade vetskap om vilka artiklar som skulle reas ut.

Crucial Ballistix Tactical 16GB 2750Mhz ■ Asus Z170-A ■ MSI GTX 1070 Gaming X ■ Intel i5 6600k 4.5Ghz
be quiet! Pure Rock ■ Samsung EVO 850 250GB
FD Define S ■ EVGA Supernova G2 650W
Seagate 7200RPM 1TB ■ CM Storm Quickfire, Cherry Blue ■ Logitech G403
BenQ 24" XL2430T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Fegro:

Håll tummarna till mellandagsrean!

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis (fläkt-mod) / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Christley:

Fläkten i min RM750X nätdel startar vid 40% belastning.

i7 4770k@4,5GHZ||GTX970@1,53/2GHZ||Asus Z97-A||
SSD 512GB||24GB RAM@2,4GHZ||RM750W||Win10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstan
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Christley:

Det komiska är att datorn kan blir varmare av ett effektivt nätagg då den inte behöver lika mycket kylning som i sin tur suger ut mindre luft ur chassit. (beroende på hur man monterat den såklart). Ökade chassifläkten några 100rpm (custom curva) så var det lungt men lite oanad effekt som fick en att klia sig i huvet en liten stund hehe.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Dreijer:

Nää så är det ju så klart, var mest en taskig timing

Skrivet av heffaklumpmamma:

Håll tummarna till mellandagsrean!

Får gör det, verkar ju vara ett galet prisvärt nättagg!

Intel Core I5-4670K @ 4,0 GHz (OC)| MSI Z87-G45 GAMING | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB GDDR5 | Corsair 8GB 1600MHz XMS3 | Corsair CX 750W 80+ | 1TB Western Digital Caviar Blue | Samsung 840 EVO Series 250GB SSD | Fractal Design Define XL R2 | Cooler Master HYPER 212 EVO |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Fegro:

Fast om du trodde att Seasonic tillverkade ett dåligt aggregat så får du skylla dig själv...

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•G Pro•G433•G840XL•
•+X•

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Det här nätagget är ju kärleksbarnet av EVGA G3 och Corsair RMx serien: kompaktheten från G3 serien tillsammans med fläktkurvan från RMx serien samt topprestandan och toppkvalitén från båda serierna.

Synd att den vid maxbelastning ligger på så högt rpm, RM750x ligger runt 1000 rpm, drygt 400 rpm lägre än Seasonics.

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KISTA
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Christley:

På RMx 750 startat fläkten när effekten överstiger 300w och på RMx 850 är det 350w. Har själ ett RMx 750 och jag behöver aldrig rensa fläktfiltret.

FD define r4 vit// MB: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 + HyperX Savage red 16GB (2x8GB) 2400Mhz// CPU: 4790K 4,7GHz + Corsair Hydro H75 PnP// GPU: EVGA GTX 970 4GB FTW+// System Disc: Samsung 850 evo 500Gb + Win10 x64// lagring: Seagate 2TB+Corsair Force3 SSD 120Gb// PSU: Corsair RM750x// MATTA: Xtrfy NiP Lightning Large// MUS: CM Storm Reaper aluminium// Tangentbord: ASUS CERBERUS// HUAWEI P20 PRO BLUE 128GB// ASUS N56VZ gammal och trött// OVPN.com// Sennheiser PC 360 Special Edition 2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av StuntmanMike:

Fast om du trodde att Seasonic tillverkade ett dåligt aggregat så får du skylla dig själv...

Tror och tror, tar aldrig något för face value...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Dreijer:

Tror inte han var så seriös...

danzisch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Fegro:

Tror och tror, tar aldrig något för face value...

Finns ju andra respektabla recensenter därute annars. Jonnyguru gav 9,6 i betyg redan i juli
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Snygg är den också

Jag undrar hur detta påverkar deras partners. Jag menar, Focus-serien är ju en direkt attack på EVGA och Corsair et al. Har Seasonic gett upp hoppet om att få dem som partners igen? Har Seasonic ändrat strategi och tänker stå på egna ben istället och slå ut mellanhänder samtidigt som värsta konkurrenten Channel Well Technology hålls i schack?
En ny positionering inför den väntade 12V-övergången som kommer minska marginalerna drastiskt?

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av GilbertG:

Snygg är den också

Jag undrar hur detta påverkar deras partners. Jag menar, Focus-serien är ju en direkt attack på EVGA och Corsair et al. Har Seasonic gett upp hoppet om att få dem som partners igen? Har Seasonic ändrat strategi och tänker stå på egna ben istället och slå ut mellanhänder samtidigt som värsta konkurrenten Channel Well Technology hålls i schack?
En ny positionering inför den väntade 12V-övergången som kommer minska marginalerna drastiskt?

Gett upp och gett upp? EVGA har ju sedan G2 använt SuperFlower framgångsrikt. Seasonic använde de sig väl bara av när produktionskapaciteten inte räckte till, och de körde GS med Seasonic?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Är fläktkurvan så viktig så är det bara att köpa seasonics passiva. Mitt 550w har varit helt tyst i ett par år nu. Men kostade ju 500kr mer dock.
Enda nackdelen är att det är stort som attan. 160mm långt.

Regn är snö på sommarn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Sep 2017
Skrivet av Fegro:

Vad hindrade dig att köpa det då?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av richie.f:

Gett upp och gett upp? EVGA har ju sedan G2 använt SuperFlower framgångsrikt. Seasonic använde de sig väl bara av när produktionskapaciteten inte räckte till, och de körde GS med Seasonic?

Var jag verkligen så otydlig? Seasonic har ju likt alla andra tillverkare främst levt på att tillverka åt andra bolag och märken, en så kallad original equipment manufacturer (OEM). Så de har väl rimligtvis hoppats och satsat på att knyta till bolag som vill använda Seasonics konstruktioner, även de som inte använt Seasonic så mycket förut, eller alls. Är det definitivt slut med detta nu?

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Valde mellan detta och ett Rm750X blev detta mest för att det gick in i chassit och RM750X inte gjorde det. Känns ju bra att det fick bra betyg. Köptes för 899 på black friday.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av GilbertG:

Snygg är den också

Kan vara så, Corsair satsar ju på CWT även på deras kvalités agg och EVGA kör som alltid Superflower (förutom några undantag du nämnde). Tror helt enkelt Seasonic insåg dom behövde stå på egna ben och börja konkurrera mot sina klisterlapps partners (kan höra ihop med avtal gått ut eller sagts upp, samt att Seasonics största partners kör med andra OEM mer än seasonic).

12V övergången kommer troligen i första hand komma först på OEM maskiner (färdigbyggda datorer), verkar ligga par år in i framtiden.

Men lite synd man inte köppe nytt agg denna BF, även RM750X låg bra i pris (899kr som billigast, precis som seasonic agget).

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Precis likt denna, jag är så nöjd med min 750W EVGA SuperNova 2. Märktes hur spelprestandan förändrades rejält från ett tidigare Corsair 850W.

PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2003

Skönt att det börjar bli en hel drös med aktörer som släpper riktigt bra nätagg till okej pris.
Kör man med 1 grafikkort så kommer nog fläkten aldrig gå igång eller ligga och puttra snällt runt 500rpm, det gillas starkt.

Define R4 | Asus Sabertooth z87 | 3570K ~ 4.2Ghz | EVGA 980 SC ACX 2.0 | Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz | Be Quiet: Pure Rock | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Sebastian V:

Precis likt denna, jag är så nöjd med min 750W EVGA SuperNova 2. Märktes hur spelprestandan förändrades rejält från ett tidigare Corsair 850W.

...ursäkta?

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av MinscS2:

...ursäkta?

Över vadå?

Jag hade under flera år prestanda problem i spel där min och snitt FPS'n var mycket låga trots att jag hade kraftfull PC.

Jag bytte ut föregående till min nuvarande i signatur, efter det märktes en rejäl stabil FPS boost.

PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Xbox One X