Loop med 2st 1080 ti paralell eller seriel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2004

Loop med 2st 1080 ti paralell eller seriel?

Hej!

Jag håller på att bygga en vattenkylloop med 2st 1080Ti kort samt en 6700k CPU och VRM kylblock.
Pumpen är en dubbel seriel D5.
1st 360 rad, 1 st 480 rad och 1st 240 rad.

Rekomenderar ni att jag kopplar grafikkorten paralellt eller seriellt?

Mvh
Anders

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

@AndersL: Valet man gör beror lite på flera faktorer. Det första är vad man tycker är enklast att implementera rent fysiskt och vad som eventuellt ser bättre ut. Ibland kan en paralell se bättre ut då du får en annan symmetri med alla slangar/rör.

Det andra är jämnheten på flödet samt det slutgiltiga flödet efter det sista grafikkortet. Med en seriell lösning så kan motståndet bli högre i slutändan samt det totala flödet bli sämre. I det här fallet kan det vara värt att undersöka en paralell lösning. I samma veva kan en paralell lösning ge ett jämnare flöde genom varje grafikkort än att varje grafikkort får olika flöden. Nu spelar detta inte alltid någon större roll men vissa custom loop byggare tycker om jämnare flöde. En annan potentiell styrka hos en paralell loop är att du också kan få mer likartad temperatur på alla grafikkorten än att det sista grafikkortet i ledet går varmare. Detta behöver inte jämt vara fallet men potentialen finns.

Det viktigaste att förstå med en paralell lösning är att vattnet kommer alltid ta den vägen där motståndet är minst. Många tror att vattnet går genom slangarna/rören i en specifik ordning men det kan vara i en helt random ordning. Detta betyder också att den rekommendation som tillverkaren av vattenblocket anger vad gäller vattenflöde inte längre uppfylls. Detta slipper du med en seriell loop då du alltid kan få vattnet att gå genom jetplaten/kylflänsen från det håll som tillverkaren angett. Hur pass mycket detta skulle påverka kylningen har jag inget direkt svar på.

Så ja, vilken ska man välja? Svårt att säga. Dock tror jag tror de flesta som vattenkyler flera grafikkort har tendensen av att använda en paralell loop... och det kanske indikerar på något.

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2004

@Nephitis: Tack för ditt svar, inte självklar lösning med andra ord :-). Hur det ser ut för mig spelar väldigt liten roll prestanda och funktion framför form alltså ;-).

Mvh
Anders