Flytta SSD från stationär till bärbar ,formatera innan?

Permalänk

Flytta SSD från stationär till bärbar ,formatera innan?

Hej,

Nu ska jag hjälpa en vän att flytta SSD:n från stationära till den bärbara. Jag ska även installera Win 10 på den.
Ska SSD:n formateras i den stationära först? SSD:n är inte OS disk i stationära.

Tack!

Permalänk
Medlem

kvittar då man kan formatera när man installerar windows. se dock till att plocka filer ni vill ha medan den sitter kvar i den stationära.

Permalänk

@versions: Ok låter bra. Tack!

Permalänk

Har en fråga till, när SSD användes i det stationära så uppnådde den högre hastighet, runt 450-500 MB/s nu i den bärbara uppnår den endast 250 MB/s . Någon aning varför det är så?

Tack!

Permalänk
Medlem

sata 2 förmodligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Har en fråga till, när SSD användes i det stationära så uppnådde den högre hastighet, runt 450-500 MB/s nu i den bärbara uppnår den endast 250 MB/s . Någon aning varför det är så?

Tack!

Vilken laptop är det då? Låter helt OK hur som.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Vilken laptop är det då? Låter helt OK hur som.

En Acer Aspire 5742 . Måste jag manuellt aktivera AHCI? Och om så är fallet måste jag installera om Windows för att ändra från IDE till AHCI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

En Acer Aspire 5742 . Måste jag manuellt aktivera AHCI? Och om så är fallet måste jag installera om Windows för att ändra från IDE till AHCI?

Kan vara så att den enbart har upp till Sata II hittade en liknande tråd om en Aspire 5742z, som jag antar är lika nog som enbart stödjer Sata II, hur som den största fördelen med SSD är ju inte rå skriv/läs hastighet utan deras låga söktider vilket inte begränsas av Sata II.

AHCI måste du slå på manuellt, man ska kunna göra något för att byta detta utan att installera om Windows, men då jag ej gjort det förut så vet jag inte exakt hur det går till. Men vet att jag har läst om det går.

AHCI är helt klart att föredra, men det är verkligen inte som natt och dag när det kommer till SSD enheter. AHCI väljer du, om enheten stödjer det, i BIOS.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Kollade i BIOS och det var redan i AHCI mode . Lite konstigt att det blev så automatiskt.
Så jag antar att hastigheten på SSD är lägre pga. att det är SATA2 eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Kollade i BIOS och det var redan i AHCI mode . Lite konstigt att det blev så automatiskt.
Så jag antar att hastigheten på SSD är lägre pga. att det är SATA2 eller?

Inte ovanligt att det är SATA2 i äldre laptops. Då detta kör HM55 chipset så är det garanterat SATA2, då sata 3 kom först med generation 6 (den efter). https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/... (sid 2, "SATA, 3Gb/s" - dvs SATA 2)

Helt ärligt dock är det marginell skillnad, då du använder inte 400MB/s sekventiellt normalt, utan du använder 4k läs QD1 @ ca 30-40MB/s. Även med QD2-4 lär du inte nå 200MB/s. Så i rent praktiskt bruk, är det totalt skit samma.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Inte ovanligt att det är SATA2 i äldre laptops. Då detta kör HM55 chipset så är det garanterat SATA2, då sata 3 kom först med generation 6 (den efter). https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/... (sid 2, "SATA, 3Gb/s" - dvs SATA 2)

Helt ärligt dock är det marginell skillnad, då du använder inte 400MB/s sekventiellt normalt, utan du använder 4k läs QD1 @ ca 30-40MB/s. Även med QD2-4 lär du inte nå 200MB/s. Så i rent praktiskt bruk, är det totalt skit samma.

Även om vi pratar SATA2 så känner jag att laptopen är mycket snabbar både i laddning av windows men även i andra moment. Får ut ca 250MB/s enligt HD Tune vilket är ju en markant förbättring än gamla HDD som låg i burken. Vännen trodde att det var en annan dator han hade där hemma efter uppgradering till SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Även om vi pratar SATA2 så känner jag att laptopen är mycket snabbar både i laddning av windows men även i andra moment. Får ut ca 250MB/s enligt HD Tune vilket är ju en markant förbättring än gamla HDD som låg i burken.

Det är som sagt accesstiden och hastighet i 4k random read/write som är intressant, inte maxöverföring, så SATA2 funkar fortfarande bra ja

Så här ser det ut med AS-SSD på jobbdatorns Samsung 850 EVO 250GB:

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Även om vi pratar SATA2 så känner jag att laptopen är mycket snabbar både i laddning av windows men även i andra moment. Får ut ca 250MB/s enligt HD Tune vilket är ju en markant förbättring än gamla HDD som låg i burken.

kolla inte bara på läs/skrivhastigheten, där skiljer inte alls lika mycket som den procentuella skillnaden på småläsningar inklusive accesstid osv.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

kolla inte bara på läs/skrivhastigheten, där skiljer inte alls lika mycket som den procentuella skillnaden på småläsningar inklusive accesstid osv.

Här är resultaten med SSD i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Ser fint ut. Gammal dator bara, gamla kontakter o chipset, blir inte mycket bättre.

Garanterat en stor förbättring mot en gammal trött mekanisk disk iaf!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Även om vi pratar SATA2 så känner jag att laptopen är mycket snabbar både i laddning av windows men även i andra moment. Får ut ca 250MB/s enligt HD Tune vilket är ju en markant förbättring än gamla HDD som låg i burken. Vännen trodde att det var en annan dator han hade där hemma efter uppgradering till SSD.

Är exakt därför jag rekommenderar SSD som systemdisk typ överallt, och har gjort det i snart 10 år.

Vet de kostar mer per GB. Men Priset på hur mycket prestanda man kan få, i verkliga saker, är dock helt värt varenda krona. Alla behöver inte en lastbil att köra med till jobbet liksom

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Är exakt därför jag rekommenderar SSD som systemdisk typ överallt, och har gjort det i snart 10 år.

Vet de kostar mer per GB. Men Priset på hur mycket prestanda man kan få, i verkliga saker, är dock helt värt varenda krona. Alla behöver inte en lastbil att köra med till jobbet liksom

Helt rätt ,ska tjata tills alla nära och bekanta byter sina gamla HDD till SSD. Spread the word!