Köpt ny skärm med VGA som stöder 1080p, adapter?

Permalänk
Medlem

Köpt ny skärm med VGA som stöder 1080p, adapter?

Hej!

Jag köpte precis en andra skärm att ha här på skrivbordet men insåg nu att den enda ingången är en VGA-input. Min dator/grafikkort har endast dvi eller displayport. Vad för adapter ska jag köpa för att säkerställa bästa kvalitén och få bäst utav 1080u (1920x1080) upplösningen? VGA till DVI eller VGA till Displayport? Även tips på vart man kan köpa det billigt vore snällt!

Mvh

Gote

Permalänk
Rekordmedlem

Har du dvi-i så är det bara en kontaktadapter/rätt kabel som behövs, annars behövs en aktiv enhet som gör om signalerna och de är betydligt dyrare och det är nog snudd på bättre att köpa en ny skärm eller ett grafikkort med vga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Oj okej! Tack för snabbt svar. Hur vet jag om jag har DVI-I?

EDIT:

Mitt grafikkort är 8192MB ATI AMD Radeon R9 390 Series Sapphire

Permalänk
Medlem

Ja, har du hittat en skärm som endast har VGA så lär den antingen vara begagnad eller den billigaste skärmen du kunde hitta. Om du köpt skärmen från butik så är mitt råd att lämna tillbaka skärmen och lägga pengarna för en adapter på en bättre skärm istället.

VGA är en analog signal medan både grafikkort och skärm är digitala, vilket betyder att bildsignalen först måste konverteras till analog och sedan tillbaka till digital igen, med kvalitetsförluster båda gångerna. Det är inte något gränssnitt man använder i dagsläget om man kan undvika det.

Sen är du förresten blandat ihop riktningen, bildsignalen går från grafikkortet till skärmen. D.v.s. det är en DVI till VGA eller DP till VGA du ska ha.

Skrivet av Gotesol:

Mitt grafikkort är 8192MB ATI AMD Radeon R9 390 Series Sapphire

Jag är rätt säker på att 390 bara har DVI-D, d.v.s. endast digital signal. Du kan jämföra kontakten på grafikkortet med denna bild, se skillnaden på den vänstra biten mellan DVI-I/A och DVI-D.

Permalänk
Medlem

@perost: Ah så sant, ursäkta. DVI till VGA eller DP till VGA stämmer! Ja det var en billig skärm men mest tänkt ha som surfa på. En adapter verkar ligga runt 50 lappen av vad jag kan hitta? Men det är ju som tidigare skribent sa, att man behöver veta om jag har dvi-i? Hur tar jag reda på det?

EDIT: Såg ditt svar nu, ska kika på det! Återkommer!

Permalänk
Medlem

@perost: Mm du har rätt.. verkar som det är DVI-D... Skärmen heter LG w2240S, vad kan man sälja den för tror ni? Haha sjukt drygt detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gotesol:

@perost: Ah så sant, ursäkta. DVI till VGA eller DP till VGA stämmer! Ja det var en billig skärm men mest tänkt ha som surfa på. En adapter verkar ligga runt 50 lappen av vad jag kan hitta? Men det är ju som tidigare skribent sa, att man behöver veta om jag har dvi-i? Hur tar jag reda på det?

EDIT: Såg ditt svar nu, ska kika på det! Återkommer!

Det är en kontaktadapter om den kostar 50kr , signalomvandlare börjar på några hundra och uppåt men ska du inte visa rörliga bilder så är det kanske bättre att köpa ett usbanslutet grafikkort i stället för att hålla på med signalomvandling elelr så byter du skärm eller letar reda på nått gammalt grafikkort som har vga.
Här är tex ett "kines usb grafikkort"
https://www.miniinthebox.com/sv/svarta-super-speed-usb-3-0-ti...
eller 2
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

En omvandlare
https://www.clasohlson.com/se/Adapter-DisplayPort-till-VGA/38...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ne jag pallar inte. Får stå mitt kast, var korkad och inte kollade upp uttagen.. Vad tror du jag kan få för skärmen? Modell w2240s LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotesol:

@perost: Mm du har rätt.. verkar som det är DVI-D... Skärmen heter LG w2240S, vad kan man sälja den för tror ni? Haha sjukt drygt detta.

Ingen aning vad begagnatpriset på en sån skärm kan tänkas ligga på, men som du själv märkt är det inte helt enkelt att ansluta en sån skärm till ett modernt grafikkort. Och med tanke på att nypriset för den låg på under tusenlappen när den fortfarande såldes så lär du tyvärr inte få särskilt många kronor för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotesol:

@perost: Mm du har rätt.. verkar som det är DVI-D... Skärmen heter LG w2240S, vad kan man sälja den för tror ni? Haha sjukt drygt detta.

Ja ser ut som som du bara har DVI-D, och som sagt, du behöver DVI-I för att kunna få ut en analog signal (vga) från en DVI-kontakt. Som tur är så är en digital till analog adapter/konverter relativt simpel (betydligt värre om man vill gå från andra hållet), så funkar ju typ med en denna om du känner att det är mer värt än att byta skärm https://www.dustinhome.se/product/5010646447/adapter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gotesol:

@mrqaffe: Ne jag pallar inte. Får stå mitt kast, var korkad och inte kollade upp uttagen.. Vad tror du jag kan få för skärmen? Modell w2240s LG

Det är väl ungefär såna skärmar man får för 50-100 kr på seconddhandbutikerna, tycker det finns rätt många gamla "kontorsskärmar" i butikerna häromkring i alla fall.
Du kan kanske skaffa nån bättre begagnad som åtminstone har dvianslutning men den du har har hursomhelst ett minimalt värde idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: Ja.. det sjuka är att adaptern kosta mer än vad jag gav för skärmen haha.