Permalänk

Ny laptop använder fel grafikkort

Köpte en billigare gaminglaptop under black friday. Problemet är att det inte går att välja det bättre grafikkortet i spel (Geforce gtx 1050) utan alternativet som finns är endast Intel 630 vilket gör att dom flesta spelen nästan är ospelbara.

*Har uppdaterat drivrutiner
*Ändrat i nvidias kontrollpanel att använda "Högpresterande gpu"
*Energialternativ på Hög prestanda
*Inaktiverat Intel 630 i enhetshanteraren, då går det inte att starta ett enda spel

Även i gpu-z ser jag att det är Intel 630 kortet som används. Kollar jag på Geforce kortet där blinkar det bara 0 på all info, som om det är glappt.

Kan det vara hårdvarufel på datorn, eller har någon nåt förslag på vad felet kan vara?
För inte ska det vara så att det står Intel 630 när gtx 1050 används, det ska väl endå vara lite bättre än det inbyggda?

Permalänk
Medlem

Kolla i bios

Permalänk
Medlem

Kan hända att du måste gå in via BIOS och inaktivera intel 630.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolarFire:

Köpte en billigare gaminglaptop under black friday. Problemet är att det inte går att välja det bättre grafikkortet i spel (Geforce gtx 1050) utan alternativet som finns är endast Intel 630 vilket gör att dom flesta spelen nästan är ospelbara.

*Har uppdaterat drivrutiner
*Ändrat i nvidias kontrollpanel att använda "Högpresterande gpu"
*Energialternativ på Hög prestanda
*Inaktiverat Intel 630 i enhetshanteraren, då går det inte att starta ett enda spel

Även i gpu-z ser jag att det är Intel 630 kortet som används. Kollar jag på Geforce kortet där blinkar det bara 0 på all info, som om det är glappt.

Kan det vara hårdvarufel på datorn, eller har någon nåt förslag på vad felet kan vara?
För inte ska det vara så att det står Intel 630 när gtx 1050 används, det ska väl endå vara lite bättre än det inbyggda?

Du ska inte inaktivera CPU grafiken så börja med att återställa det, att inaktivera denna kommer heller inte hjälpa dig med ditt problem.

I kontrollpanelen för nvidia, så väljer du hantera 3D inställningar sen går du på flik programinställningar där får du välja de spel du vill att GTX950 ska användas, du får alltså leta upp spelets exe, och sen välja vilken grafik som ska användas.

På flik globala inställningar väljer du Automatiskt val, om du väljer högpresterande nvidiaprocessor här brukar det leda till en del problem med div program.

Om du har GeForce Experience installerad så kommer de vanligaste spelen använda rätt grafik med auto, då den innehåller profiler för många spel.
Dock mindre välkända spel, gamla eller udda spel, så funkar det inte med auto, utan det är då man får speca upp vilken grafikenhet som ska användas och till vilket spel..

Sedan om du inte kan välja Nvidiagrafiken för ett spel, dvs att den inte finns listad i Nvidias kontrollpanel som ett val så ja då är det nått som är fel...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

I bios finns det inga tillgängliga grafikkortsinställningar.

ggustavsson:
Har testat allt det där, gör ingen skillnad. Även om jag väljer det specifika spelet att använda höpresterande kort så är det Intel 630 som används.

Edit: Gäller en HP Omen.

Permalänk

Tror det blir att reklamera datorn.
Tycker det ser märkligt ut i gpu-z. Väljer jag Intel kortet där så ser jag att det är aktivt med temp, minnesanvändning osv. Byter jag till Geforce kortet är allt oförändrat dessutom blinkar det konstant, en sekund ser man siffrorna, nästa sekund nollor på allt, ska det vara så?

Permalänk
Medlem

Har du provat att spela när du inte har strömsladden i?

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Skrivet av Arotica:

Har du provat att spela när du inte har strömsladden i?

Nej, vad skulle det göra för skillnad?

Permalänk

Det är inte en fyndvara? Hade ju varit höjden av otur, om någon ryckt grafikkortet och lämnat tillbaka den

Visa signatur

Fractal Node 202 | Ryzen 5700G | RTX 3070 8GB | 32GB LP DDR4 | Samsung 870 500gb | Thermalright AXP-100 Full copper | ARCTIC P12 Slim PWM PST - 120 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolarFire:

Tror det blir att reklamera datorn.
Tycker det ser märkligt ut i gpu-z. Väljer jag Intel kortet där så ser jag att det är aktivt med temp, minnesanvändning osv. Byter jag till Geforce kortet är allt oförändrat dessutom blinkar det konstant, en sekund ser man siffrorna, nästa sekund nollor på allt, ska det vara så?

Låter som det är nått problem med hårdvaran, just de här bitarna brukar fungera helt smärtfritt med att den skiftar till rätt grafikkort vid spel osv...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300