Gigabyte avtäcker Aorus Geforce GTX 1070 Ti

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte avtäcker Aorus Geforce GTX 1070 Ti

Drygt en månad efter lansering breddar nu Gigabyte sitt sortiment för Geforce GTX 1070 Ti med ett kort under varumärket Aorus, där bland annat automatisk överklockning står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm... Nvidia har alltså förbjudit överklockning. Då ser man ju ingen riktigt anledning till att inte välja en Gtx 1080 istället då den både presterar bättre, kan överklockas och inte är många hundralappar dyrare. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

@Joners: Fabriksöverklockning, inte för hemmapulare.

Permalänk

@Joners jag fick mitt 1070 Ti för 4000kr på rea
1080 ligger väl runt 5k på rea?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

@Joners jag fick mitt 1070 Ti för 4000kr på rea
1080 ligger väl runt 5k på rea?

Skickades från m.sweclockers.com

Måste ha varit Palit-kortet från NetOnet då. Såg priset men såg ingen rabattlapp och trodde det var ordinarie pris. 3 timmar senare hade den höjts till 5299kr :/

Får huvudvärk när det gäller grafikkort. Borde egentligen vänta till jul eftersom det är då Elgiganten får in DDR4 2x8Gb 3000 Mhz minnen från Corsair på lager igen för 1679kr. Är bara less på att ha en halv dator i delar och fortfarande sakna just grafikkort. Och priserna är dåliga samtidigt som nästa generation snart kommer ut. Hade jag redan haft ett äldre kort hade jag kunnat hålla ut till Vega eller Nvidia Volta men nu börjar jag bli otålig.

Permalänk
Medlem

@sekips: Trodde det var samma sak bara att de överklockar färdigt åt dig i fabriken

Permalänk
Medlem

Windforce är ett bra kylsystem, perfekt om man vill pressa sitt 1070Ti. Dessutom finare strömförsörjning så bara att kräma på.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

@Joners stämmer bra att det var palit kortet.

Ska bygga en ny dator till jul och väntar också på dom ramminnena (bara ram kvar) , har bl.a. en 8700k liggandes som ska användas i bygget

Lite frustrerad blir man allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

@sekips: Trodde det var samma sak bara att de överklockar färdigt åt dig i fabriken

Det är just det dom inte får med 1070Ti, skeppa det överklockat från fabrik dvs. Överklockning när du väl har kortet i din dator är inte annorlunda något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är just det dom inte får med 1070Ti, skeppa det överklockat från fabrik dvs. Överklockning när du väl har kortet i din dator är inte annorlunda något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Men innebär det att ett fabriksöverklockat kort kan klockas hemma också för att göra det ännu snabbare, förutsatt att det fortfarande går stabilt?

Och kan jag köpa en 1070Ti, överklocka den och nå prestandan av en stock 1080?

Om vi föreställer oss att en 1070Ti kan köpas för 4400kr och neråt på mellandagsrean (vilken jag räknar med kommer vara lika kass som BF) samtidigt som ett 1080 säljs billigast för 5200kr... Vilken av dem är då det mest prisvärda alternativet?

Om jag köper ett prissänkt Nvidia-kort så blir det antingen ett Gigabyte med Windforce-kylning eller ett MSI Gaming-kort eftersom jag hört att båda typerna är tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Måste ha varit Palit-kortet från NetOnet då. Såg priset men såg ingen rabattlapp och trodde det var ordinarie pris. 3 timmar senare hade den höjts till 5299kr :/

Får huvudvärk när det gäller grafikkort. Borde egentligen vänta till jul eftersom det är då Elgiganten får in DDR4 2x8Gb 3000 Mhz minnen från Corsair på lager igen för 1679kr. Är bara less på att ha en halv dator i delar och fortfarande sakna just grafikkort. Och priserna är dåliga samtidigt som nästa generation snart kommer ut. Hade jag redan haft ett äldre kort hade jag kunnat hålla ut till Vega eller Nvidia Volta men nu börjar jag bli otålig.

Jag säger som jag sagt till många av mina andra vänner sista veckorna. Köp ett begagnat kort och sälj det igen när Volta kommer om du behöver spela över jul. GTX970 t.ex. finns mycket av på begagnadmarknaden, duger till det mesta ett tag till om man inte har superhöga krav. 1XXX-serien har ju varit på marknaden i snart två år, jag skulle bli förvånad om inte nästa gen är markant bättre. Tror det är risk att man köper grisen i säcken annars lite som med 7700K om man köpte den precis innan 8700k släpptes.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Hmm... Nvidia har alltså förbjudit överklockning. Då ser man ju ingen riktigt anledning till att inte välja en Gtx 1080 istället då den både presterar bättre, kan överklockas och inte är många hundralappar dyrare. Eller har jag fel?

Skrivet av sekips:

@Joners: Fabriksöverklockning, inte för hemmapulare.

Skrivet av Joners:

@sekips: Trodde det var samma sak bara att de överklockar färdigt åt dig i fabriken

Skrivet av ClintBeastwood:

Det är just det dom inte får med 1070Ti, skeppa det överklockat från fabrik dvs. Överklockning när du väl har kortet i din dator är inte annorlunda något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Är faktiskt en stor skillnad.
1080 binnas. Dvs du får testa chippen och du kan då välja ett "bättre kort" efter det.

1070 Ti får inte binnas, eller fabriksöverklockas.
Så du kan köpa bästa modellen, och få sämsta chippet. Eller budget skit version av den, och får golden sample 1070 Ti chip. U never know...

Detta är både gott och ont. Innebär att du kan ha tur när du köper billigaste kortet. Men innebär också att det är inte lönt att köpa något annat... än just billigaste 1070 TI kortet. Då är det bättre att lägga lite mer och få GDDR5X (då GDDR5 trots allt flaskar 1070Ti) och ett binnat chip med 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Men innebär det att ett fabriksöverklockat kort kan klockas hemma också för att göra det ännu snabbare, förutsatt att det fortfarande går stabilt?

Och kan jag köpa en 1070Ti, överklocka den och nå prestandan av en stock 1080?

Om vi föreställer oss att en 1070Ti kan köpas för 4400kr och neråt på mellandagsrean (vilken jag räknar med kommer vara lika kass som BF) samtidigt som ett 1080 säljs billigast för 5200kr... Vilken av dem är då det mest prisvärda alternativet?

Om jag köper ett prissänkt Nvidia-kort så blir det antingen ett Gigabyte med Windforce-kylning eller ett MSI Gaming-kort eftersom jag hört att båda typerna är tysta.

Ja, du kan även klocka ett fabriksklockat kort, ofta en hel del extra. Jag kommer inte ihåg hur 1070Ti presterar överklockat men tror det är runt ett 1080 när det är helt stock. Klockar man ett 1070Ti för att prestera som 1080 är man personen som skulle överklocka ett 1080 också och få ännu mer prestanda än 1070Ti överklockat så sådär tycker inte jag man kan tänka riktigt. Jag vet inte vilket som är mest prisvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är faktiskt en stor skillnad.
1080 binnas. Dvs du får testa chippen och du kan då välja ett "bättre kort" efter det.

1070 Ti får inte binnas, eller fabriksöverklockas.
Så du kan köpa bästa modellen, och få sämsta chippet. Eller budget skit version av den, och får golden sample 1070 Ti chip. U never know...

Detta är både gott och ont. Innebär att du kan ha tur när du köper billigaste kortet. Men innebär också att det är inte lönt att köpa något annat... än just billigaste 1070 TI kortet. Då är det bättre att lägga lite mer och få GDDR5X (då GDDR5 trots allt flaskar 1070Ti) och ett binnat chip med 1080.

Där ser man, jag hade ingen aning om att det var mer lotto än med vanliga kort. Tack för att du påpekade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

@Joners stämmer bra att det var palit kortet.

Ska bygga en ny dator till jul och väntar också på dom ramminnena (bara ram kvar) , har bl.a. en 8700k liggandes som ska användas i bygget

Lite frustrerad blir man allt

Skickades från m.sweclockers.com

Ser nu att Elgiganten höjde priset på den till 1979kr. Inte lika intressant längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag säger som jag sagt till många av mina andra vänner sista veckorna. Köp ett begagnat kort och sälj det igen när Volta kommer om du behöver spela över jul. GTX970 t.ex. finns mycket av på begagnadmarknaden, duger till det mesta ett tag till om man inte har superhöga krav. 1XXX-serien har ju varit på marknaden i snart två år, jag skulle bli förvånad om inte nästa gen är markant bättre. Tror det är risk att man köper grisen i säcken annars lite som med 7700K om man köpte den precis innan 8700k släpptes.

Har en plan nu. Jag köper en Asus Dual 1060 6Gb OC för 2499 eller lägre på mellandagsrean och behåller det till Volta har nått ut på marknaden och priserna har lugnat ner sig lite.

Enligt Bottlenecker innebär 1060 och Ryzen 7 1700X ~ 21% bottleneck. Inte optimalt men inte så farligt heller. Ska ändå inte leva 24/7 framför min nya dator så vem vet, ett 1060 kanske är tillräckligt för mina behov?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är faktiskt en stor skillnad.
1080 binnas. Dvs du får testa chippen och du kan då välja ett "bättre kort" efter det.

1070 Ti får inte binnas, eller fabriksöverklockas.
Så du kan köpa bästa modellen, och få sämsta chippet. Eller budget skit version av den, och får golden sample 1070 Ti chip. U never know...

Detta är både gott och ont. Innebär att du kan ha tur när du köper billigaste kortet. Men innebär också att det är inte lönt att köpa något annat... än just billigaste 1070 TI kortet. Då är det bättre att lägga lite mer och få GDDR5X (då GDDR5 trots allt flaskar 1070Ti) och ett binnat chip med 1080.

Ursäkta att jag quotar ett lite äldre inlägg men jag läste precis det här och kom å tänka på det du skrev:
https://www.nordichardware.se/nyheter/asus-geforce-gtx-1070-t...

Citat:

Det extra stora kortet som alltså tar upp 2,5-expansionsplatser försvaras av det faktum att SLI inte sägs vara lika populärt som tidigare. Vilket fått Asus att istället satsa på en extra stor kylare som tillsammans med specifikt utvalda GP104-kretsar ska ge god överklockningspotential. “Advanced” i produktnamnet ska just bekräfta det faktum att kretsarna är särskilt utvalda för överklockare.

edit: Även ASUS säger att det är binnade chip:
https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/rog-strix...

Citat:

NVIDIA has dropped the next piece of the Pascal puzzle into place. Dubbed the GeForce GTX 1070 Ti, it promises higher gaming frame rates and smoother VR experiences than the standard 1070 without completely blowing your budget. We’ve deployed the chip in several new graphics cards, including a range-topping ROG Strix model whose binned GPUs and beefy cooling are perfect for overclocking, and a streamlined ASUS Turbo that sticks to the essentials.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ursäkta att jag quotar ett lite äldre inlägg men jag läste precis det här och kom å tänka på det du skrev:
https://www.nordichardware.se/nyheter/asus-geforce-gtx-1070-t...
edit: Även ASUS säger att det är binnade chip:
https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/rog-strix...

Hmm.

Ja om de får binna så är det ju kanon. Men jag vill minnas jag läste och pratade om detta med flera på både chatten och lite IRL, om att de inte fick binna, vilket också visade sig i en del tester där billigaste skit korten klockade bättre än "high-end".

Nvidia vill väl officiellt inte säger mer än får ej fabriksöverklockas, och 3:e part vill ju köra sitt race oavsett. De har ju ordnat automatiska OC funktioner på många av korten också.

1070Ti känns bara så... falsk. Som om Nvidia gör allt för att inte kortet ska bli bra nog.

Dock håller jag fast vid att 1080 är bättre kort. Priset är väl en punkt man måste ta med, självklart, men GDDR5 flaskar 1070Ti rätt hårt, där 1080 GDDR5X ger betydligt bättre tak. Resultatet kan ju annars bli FPS dipps när plötsligt bandbredden inte räcker i vissa sekvenser. För rätt pris dock...