Hjälp med delar till speldator Mini-ITX Fractal Design Node 304

Permalänk
Medlem

Hjälp med delar till speldator Mini-ITX Fractal Design Node 304

Hej!

Jag ska ge mig på att bygga min första speldator till vardagsrummet. Tacksam för tips och rekommendationer
om vilka nedan delar med ? som jag helst bör köpa och som ger mest värde för pengarna.

Någon med tidigare erfarenhet av mini-ITX bygge, eller till och med bygge med Node 304 är allmänna tips mer än välkomna.

Delar med mig av en kod för gratis Viaplay i 3 mån (nya kunder) via PM till bästa tips.

Mål:
- Smidig låda som är trevlig i vardagsrummet
- Möjlighet att uppgradera CPU och RAM vid behov på sikt
- Ska kunna överklocka CPU, AMD eller Intel?
- 1080p Ultra i PUBG, Battlefield 1 - så slät 60FPS som möjligt, inte nödvändigtvis högst
- Genererar så lite värme som möjligt vid load

Bygge:
Chassi: Fractal Design Node 304 White (3 fläktar ingick)
Moderkort: ?
Processor: ?
RAM: ?
Grafikkort: GTX 1070 Aero OC 8GB
PSU: ?

CPU:
Har suttit timvis och studerat reviews och funnit att Ryzen 1200 eller helst 1300x mot i3 8100 är starka kandidater. Förstått att Ryzen 3 ska ge något slätare upplevelse medan coffee lake ska ge bättre punch vid medel FPS - någon med erfarenhet? Värmeutveckling vid load? Enkelt att överklocka?

Moderkort:
Funderar över Asrock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac eller Asrock Z370M-ITX/ac - går det att överklocka med det senare ifall jag byter till bättre cpu? - Finns det bättre CPU alternativ med z270 B250? Kan jag i Z370 testa en äldre i5 2500k cpu?

PSU:
Förstått att jag ska passa mig för vissa PSU för detta chassi där SATA kabeln är "i 90 graders vinkel" enligt Fractal Designs hemsida- menas? Funderar över EVGA 500w Bronze, passar det med 1070 Aero OC? Bör jag överväga ett annat grafikkort, PSU? Lägre värmeutveckling och samma/bättre prestanda?

RAM:
tips på 8gb min 2400mhz DDR4 för max 800 kr?

Många frågor på en gång, otroligt tacksam för all hjälp jag kan få.

Fortsatt trevlig kväll,
miizoo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miizoo:

Moderkort:
Funderar över Asrock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac eller Asrock Z370M-ITX/ac - går det att överklocka med det senare ifall jag byter till bättre cpu? - Finns det bättre CPU alternativ med z270 B250? Kan jag i Z370 testa en äldre i5 2500k cpu?

Du kan överklocka med både AMD B350 chipset och Intel Z370. Intel Z370 kräver dock en överklockningsbar K processor.

Z370 är bara kompatibla med Coffee lake(8th gen) cpu:er, ingenting annat.

Sandy Bridge(2th gen) är bara kompatibla med socket 1155 moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av miizoo:

PSU:
Förstått att jag ska passa mig för vissa PSU för detta chassi där SATA kabeln är "i 90 graders vinkel" enligt Fractal Designs hemsida- menas? Funderar över EVGA 500w Bronze, passar det med 1070 Aero OC? Bör jag överväga ett annat grafikkort PSU? Lägre värmeutveckling och samma/bättre prestanda?

Några problem med SATA-kablar har jag då inte stött på men välj gärna en PSU i storleken SFX (ex. Corsairs SF-serie) då det lätt blir trångt mellan aggregat och grafikkort. I övrigt erbjuder chassit både bra luftgenomströmning och utrymme!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du får lite input till ditt bygge. Jag är intresserad av att bygga en Mini-itx och ska börja läsa på inom området (och har således ingen relevant input i den här tråden, mer än att bumpa den ).

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering

@Jonasee:

Läser på/youtubar för fullt och försöker samla kunskap om passform GPU - PSU, kablage, luftflöde och cirkulation.

GPU:
Lutar åt ett "blower style" GPU, 1070 Aero OC 8GB som ska schasa ut genererad värme av GPU direkt ut ur chassit. Livslängden för den typen utav kort är förlängd på något sätt. Här kan jag ha fel. Intressant att Aero OC har samma boost clock som Asus Turbo 1070 TI i blower style, något lägre base clock. Uppsättning av kablage kan också generera bättre luftflöde. Har sett vissa köra med flerfläktade GPU, bytt filter på chassit, ersatt fläktarna som kommer med samt vattenkylning på CPU och får bra temp.

CPU:
Ryzen 5 1400, 4 kärnor 8 trådar. Bra flyt i FPS i spel som är CPU krävande. Bra pang för pengarna (under 1 500kr). Bra fläkt ingår som lämnar utrymme för lätt överklockning upp till 3,8. Värmeutvecklingen stiger dock vid överkl. Vunnit utmärkelser som bästa CPU runt 150 dollar, även kandidat vid 200 dollar.

Starka kandidater: Ryzen 3 1300x och i3 8100. Prio, uppstartsdugligt med möjlighet att uppgradera om ett halvår. Låg värmeutveckling.

PSU:
Lutar åt ett Corsair CX550M 650W 140 mm semimodulärt för att få till slätare kablage som inte tar för mycket utrymme. Man får tänka på att fläkten ska peka nedåt, det gör att anslutningarna skjuts åt höger vilket är positivt om man vill ha ett GPU i normalstorlek. Osäker på ljudnivån än. Undviker SFX, ska generellt ge ifrån mer ljud samt är något dyrare.

Fläkt:
Chassit har genomtänkt in och exit flöde. Medföljande duger till en början. Tre lägen, låg, medel, hög. Låg till medel hörs knappt. Högsta läget uppfattas inte som störande i de recensioner jag läst. Panga på i mode 3 i väntan på beställning av nya fläktar. SSD istället för 3 HDD slots hängandes ska förbättra flödet ännu mer.

Vill du så utbyter jag gärna lite tips och idéer med PM för att inte kladda ner tråden allt för mycket.

VH Mirza

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, då jag är inne på exakt samma sak (gaming ITX-bygge i ett Node 304).
Jag ska dock ge mig på att köra den som en Hackintosh, men delar ändå med mig av vad som troligen kommer bli min slutgiltiga lista. Notera dock att jag valt komponenter med just hackintosh i åtanke. Tänkte försöka få tag i ett begagnat 1080 med referenskylare, men annars blir det ITX-varianten av 1070. Chassit har jag sedan tidigare, då jag körde en NAS/HTPC-lösning i det tidigare. Hade önskat ha den vita varianten, men får nöja mig med den svarta.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3528191&view=o

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Sammanställning så långt

Kan nog få ner priset lite till, vill gärna komma under 10 k - hoppas att mellandagsrean levererar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11134445/

Permalänk
Avstängd

@miizoo:

Grafikkort: Du klarar dig på ett vanligt grafikkort med eftermarknadskylare, du kommer även få en tystare dator i drift. Blower-kylare är perfekta i OEM/märkesdatorer med sämre ventilationsmöjligheter.

PSU/Nätaggregat: Jag skulle istället kolla på Seasonic FOCUS Plus, som är ett kvalitetsbygge rakt igenom med 10års garanti och semi-passiv drift men även fullt modulärt. Corsair CXM ingår i budgetserien och är därför sämre på vissa punkter.

CPU: AMD AM4 plattformen är framtidssäker, den kommer användas fram till 2020. Tänk dock på att välja minnen med rätta minneskretsar, åtminstone om du vill köra minnena i specificerad hastighet. Beroende på upplösning kan AMD prestera sämre då belastningen kräver mer utav processorn.

Övrigt: Ska du överklocka, se till att ha bra med kylning. AM4 plattformen har problem med höga temperaturer på VRM:en.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014

Tack för tipset! Särskilt om PSU, visste inte att det var budgetserien. Hur ser du på Fractal Designs PSU? Tysta - kvalité? Finns det en uppsättning allmänt kända märken som är generellt mer tysta och bättre byggda?

Vh miizoo

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av miizoo:

@Peppar2014

Tack för tipset! Särskilt om PSU, visste inte att det var budgetserien. Hur ser du på Fractal Designs PSU? Tysta - kvalité? Finns det en uppsättning allmänt kända märken som är generellt mer tysta och bättre byggda?

Vh miizoo

Ja, det är nätaggregat som ingår i "premium" serier. Dessa är dyrare och instegsmodellerna på 550w modellerna har en prislapp runt 1000kr och uppåt.

Fractal Design har egentligen bara en bra nätaggregatserie och det är Edison M som tillverkas av Seasonic.

Förslag, med kraftfullare processor och lite andra ändringar. Nätaggregatet kan du köpa hos komplett som har det i lager. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11134614/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@miizoo:

Jag har liknande mål som dig. Dock är inte överklockning prio och dessutom vill jag ha en dator som kan fixa 1440p då jag kommer att köpa en sådan skärm framöver.

Jag spelar främst CS:GO, men vill kunna dra på i nya spel för att få lite ögongodis.

Det som gör mitt bygge lite speciellt är att jag inledningsvis började bygga för ett chassi som kommer att levereras i april, Ghost S1 MkII, men allt undersökande gjorde mig sugen på att hitta en interimschassi som jag kan använda mig av fram tills dess. Då är Fractal design define nano s ett billigt alternativ.

Spana in det jag valt ut so far:

Jag valde en kyllösning på grafikkortet som dumpar värmen i chassit eftersom min bedömning är den värmen kommer transporteras bort med extra fläktar i Ghost S1 MkII. Vidare köper jag lågprofilsminnen för att ha möjlighet att välja på fler processorkylare. Det jag kan misstänka utgör en restriktion är att nätagget är något klent. Men eftersom jag inte tänker överklocka tror jag att det fungerar. Jag väljer Intel över AMD därför att Intel har presterat bättre i de speltester jag har läst.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem

@Peppar2014 tack för tipset om 1500x!

Inköpt så långt:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11141722/

Permalänk
Medlem

Tack till alla bidrag! Den som vill ha Viaplay gratis i 3 mån, skicka pm för länk. Fört till kvarn

/miizoo

Permalänk
Avstängd

@miizoo: Samsung 850 PRO modellerna är bortkastade pengar, du kommer troligen inte skriva såpass stora mängder data att den höga prislappen är motiverad. Du får en samsung Evo 500GB för någon hundralapp extra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Jag håller med att det kan vara lite overkill. SSDn köpte jag för ett tag sedan för att ha som extern hårddisk till Xbox One. Tänker använda den till en början, kompletterar nog med 500gb från WD på sikt. 256 borde räcka för spel.

Har en iMac 5k sent 2015 som jag spar majoriteten av våra familjebilder på och backup via en time capsule 2TB. Så plats har jag inte ont av för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Minnen till Ryzen?

Någon med erfarenhet och tips på kompatibla ram minnen till ryzen 1500x?

Moderkort lutar åt Asrock Fatality ITX. Klarar 2667 i normalt läge och upp till 3200 i OC. Räcker det med att aktivera XMP för att nå 3200?

Ska helst vara 3200 men som lägst 2667.

Förstår inte riktigt det här med samsung b die minnen som ska vara optimala för ryzen.

Maxpris 1500kr.

Tack för tips och rekommendationer.

God jul på er!

- miizoo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miizoo:

Någon med erfarenhet och tips på kompatibla ram minnen till ryzen 1500x?

Moderkort lutar åt Asrock Fatality ITX. Klarar 2667 i normalt läge och upp till 3200 i OC. Räcker det med att aktivera XMP för att nå 3200?

Ska helst vara 3200 men som lägst 2667.

Förstår inte riktigt det här med samsung b die minnen som ska vara optimala för ryzen.

Maxpris 1500kr.

Tack för tips och rekommendationer.

God jul på er!

- miizoo

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ha minnen med Samsung B-Die kretsar för att komma över 2933MHz.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Fick slopa Node 304!

Efter att ha kommit över ett 1070 Ti på rean fick jag ett grymt tips i tråden för mellandagsrean att det är ett 2,5 slot GPU och passar icke i min Node 304.

Sökt CDON för att höra om det går att byta ut, helt oöppnat och orört. Dock köpte frugan det för mer än 14 dagar sen... Trist om det skulle köra ihop sig pga detta.

Permalänk
Medlem

Blev ett S340 Elite istället.

Node 304 kostade nästan halva priset av chassit att skicka tillbaka till Cdon.

Tänker sälja det för 600 om någon är intresserad lägg pm. Annars åker den ut på blocket.

Oöppnad förpackning.

Vh miizoo