Låg fps i spel med Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Ingen som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad får du i Unigine Superposition med 1080P extreme-testet?

Har du kollat med t. ex GPU-Z eller MSI afterburner om din GPU verkligen maxar när du kör spelen/benchmarks.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Unigine Superposition Benchmark ger 5875
FPS Min 30, Avg 44, Max 62
GPU C Min 49, Max 64
GPU Utilization Max 69%
Verkar alltså som att grafikkortet inte används till 100% ?

Permalänk

Sorry, det första var "1080p Medium", nu körde jag "1080p Extreme" testet och då blir det 3408
FPS Min 20, Avg 25, Maxx 29
GPU c Min 48, Max 71
GPU Utilization Max 100%

Samtidigt i MSI Afterburner ligger CPU usage run 25% på 6/8 CPU och runt 50% på 2/8 CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Sorry, det första var "1080p Medium", nu körde jag "1080p Extreme" testet och då blir det 3408
FPS Min 20, Avg 25, Maxx 29
GPU c Min 48, Max 71
GPU Utilization Max 100%

Samtidigt i MSI Afterburner ligger CPU usage run 25% på 6/8 CPU och runt 50% på 2/8 CPU

Jämför du med tabellen nedan så ser du att ditt kort presterar ungefär som Sweclockers testexemplar av 1070.

Så benchmarken verkar ju bete sig som den ska, men.. Att du bara hade 69% utilization på mediumtestet... Det är skumt alltså. Det kan inte vara så enkelt som att du har Vsync påslaget?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Nånting är ju helt knas, med din cpu och ett 1070 ska du ju få typ 400-500 i CS

Permalänk

som ovan skrev @Fantgrenen

Men installera om windows, sen alla drivrutiner, sen borde du få ~600+ fps.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men har du kopplat in skärmen i grafikkortet eller i moderkortet?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

När du installerade de nya grafikkortsdrivrutinerna gjorde du en "Clean install" då under "Custom installation"? Då ska allt gammalt plockas bort och det nya installeras.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Skrivet av GizZm0:

När du installerade de nya grafikkortsdrivrutinerna gjorde du en "Clean install" då under "Custom installation"? Då ska allt gammalt plockas bort och det nya installeras.

Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Asssor:

Kanske en dum fråga, men har du kopplat in skärmen i grafikkortet eller i moderkortet?

Den är kopplad t grafikkortet

Skärmen är förövrigt en 27 tums 144 hz
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hallonolle:

Ellet nja jag använde ddu

Permalänk
Skrivet av skywa1ker:

som ovan skrev @Fantgrenen

Men installera om windows, sen alla drivrutiner, sen borde du få ~600+ fps.

Det finns ju inga drivrutiner kvar, förstår inte hur det skulle hjälpa med att ominstallera Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jämför du med tabellen nedan så ser du att ditt kort presterar ungefär som Sweclockers testexemplar av 1070.

Så benchmarken verkar ju bete sig som den ska, men.. Att du bara hade 69% utilization på mediumtestet... Det är skumt alltså. Det kan inte vara så enkelt som att du har Vsync påslaget?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/14409?key=0ddebf72744fc958fbd5b0dfd3642917

Ät inte hemma just nu så kan inte kolla om v-sync är på men det är inte omöjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hallonolle:

Det finns ju inga drivrutiner kvar, förstår inte hur det skulle hjälpa med att ominstallera Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Alltid nice med en nyinstallation av windows, då många problem löser sig av det.

Du kan köra dina win 8 drivers (2011), om det inte fungerar, så kanske det är värt att titta på ett nytt ljudkort, asus xonar stx ||, creative soundblaster ZxR, eller dylikt.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Ät inte hemma just nu så kan inte kolla om v-sync är på men det är inte omöjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Om Vsync är på så har du hela förklaringen där. Med Vsync påslaget så är nämligen hela poängen att matcha skärmens uppdateringsfrekvens, så grafikkortet spottar då bara ur sig 60FPS (på en 60-hz-skärn) och idlar resten av tiden, och då spelar det ingen roll om du har ett Geforce 630 eller ett Titan XP i spel som CS GO som inte alls är krävande, så jag skulle säga att det är en logoddsare att så är fallet.

Att du fick ett hyffsat normalt resultat i 1080P extreme i Superposition kan då förklaras av att det är så tungdrivet att du aldrig slår i 60FPS-taket trotts att Vsync är på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kolla i gpu-z så du kör pci-e x 16, om inte så har du antagligen kortet i fel pcie slot.
Länk till gpu-z: https://www.techpowerup.com/gpuz/

http://i.imgur.com/CPTiKC0.png

Och se till att installera drivrutiner igen om du kört ddu...
https://www.geforce.com/drivers

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om Vsync är på så har du hela förklaringen där. Med Vsync påslaget så är nämligen hela poängen att matcha skärmens uppdateringsfrekvens, så grafikkortet spottar då bara ur sig 60FPS (på en 60-hz-skärn) och idlar resten av tiden, och då spelar det ingen roll om du har ett Geforce 630 eller ett Titan XP i spel som CS GO som inte alls är krävande, så jag skulle säga att det är en logoddsare att så är fallet.

Att du fick ett hyffsat normalt resultat i 1080P extreme i Superposition kan då förklaras av att det är så tungdrivet att du aldrig slår i 60FPS-taket trotts att Vsync är på.

Hur slår jag av o på vsync i cs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Hur slår jag av o på vsync i cs?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingame options < Video settings < Second from last: Wait for Vertical Sync, Disable

Permalänk
Medlem

@Hallonolle: Har du laddat ner GeForce Experience?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Hur slår jag av o på vsync i cs?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jonasf95:

Ingame options < Video settings < Second from last: Wait for Vertical Sync, Disable

Detta, tror jag... Spelar inte CS så jag vet inte. Dubbelkolla också så att det är avslaget i Nvidia Control Panel.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3478146/turn-vsync-n...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av jonasf95:

Ingame options < Video settings < Second from last: Wait for Vertical Sync, Disable

Kan inte hitta det nånstans. Mitt cs e på svenska också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hallonolle:

Kan inte hitta det nånstans. Mitt cs e på svenska också

Skickades från m.sweclockers.com

Nu hitta jag vsync var av i cs

Permalänk
Skrivet av Hallonolle:

Nu hitta jag vsync var av i cs

Vsync och fps max är av och har i nuläget ca 240 fps i startmenyn i cs men när jag startar en match så blir det 20-40

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Vsync och fps max är av och har i nuläget ca 240 fps i startmenyn i cs men när jag startar en match så blir det 20-40

Skickades från m.sweclockers.com

Infoga detta i consolen.
fps_max "999"
fps_max_menu "999"

Men jag tror inte det kommer hjälpa nämnvärt eftersom du även har problem i pubg. Det är något annat som är tokigt.
Har du möjlighet och tid att göra en format c: och installera uppdaterade drivrutiner till moderkortet samt grafikkortet?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Nike54:

Kolla i gpu-z så du kör pci-e x 16, om inte så har du antagligen kortet i fel pcie slot.
Länk till gpu-z: https://www.techpowerup.com/gpuz/

http://i.imgur.com/CPTiKC0.png

Och se till att installera drivrutiner igen om du kört ddu...
https://www.geforce.com/drivers

Jag fick fram; PCIe x 16 3.0 @ x16 3.0

Självklart är drivrutinerna installerade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Infoga detta i consolen.
fps_max "999"
fps_max_menu "999"

Men jag tror inte det kommer hjälpa nämnvärt eftersom du även har problem i pubg. Det är något annat som är tokigt.

Har du möjlighet och tid att göra en format c: och installera uppdaterade drivrutiner till moderkortet samt grafikkortet?

Jag har det på fps_max_menu 999. Kan du utveckla det sista du skrev format c etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder du kabeln som följde med skärmen? Dvs. Dual link DVI eller Displayport.
Man kan inte använda vilken sladd som helst när man kör i 120hz+

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk
Skrivet av Raazen:

Använder du kabeln som följde med skärmen? Dvs. Dual link DVI eller Displayport.
Man kan inte använda vilken sladd som helst när man kör i 120hz+

Nu är det ju inte hz vi pratar om men ja jag använder displayport

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Jag har det på fps_max_menu 999. Kan du utveckla det sista du skrev format c etc

Skickades från m.sweclockers.com

Formatera och installera om ditt OS.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Vad ligger din cpu på i temp när du spelar? Det låter som att sin cpu värmethrottlar och begränsar fps i csgo, samt gpu usage i tex time spy.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT