Permalänk
Medlem

Val av fiber o tv operatör

Hej

Nu är det dags för mig att få fiber till lägenheten!!! Pest eller kolera...Hade helst legat kvar med vanligt coax adsl/vdsl internet via comhem men värden bestämde sig för att säga upp det o installera fiber.

Tror det är nån öppen fiber variant. På Teracoms webbsajt kan man se vilka operatörer som är ansluta till hyresvärdens "avtal".

Problemet är att det är ju helt omöjligt att veta vilken av dessa operatörer man kan lita på för att få stabilt internet/Tv utan tekniska strul o tjafs.
Nån som har nå bra erfarenheter av följande operatörer?

All Tele
Bahnhof
Bredband2
BBG
NETatONCE
Sappa
Serverado
T3
Tyfon
Universal Telecom

/R

Permalänk
Medlem

Bahnhof, alltid Bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja precis Bahnhof!
Pga säkerheten mot utpressning( nordic law firm ) och stabilitet.

Väldigt sällan problem och om jag måste ringa dom så är det alltid kunniga personer som svarar i telefon, och inte som dom andra operatörerna där dom läser ett manus när dom felsöker.

Pga mina enorma problem med min TV leverantör så skulle jag absolut inte välja Viasat för TV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Hej

Nu är det dags för mig att få fiber till lägenheten!!! Pest eller kolera...Hade helst legat kvar med vanligt coax adsl/vdsl internet via comhem men värden bestämde sig för att säga upp det o installera fiber.

Tror det är nån öppen fiber variant. På Teracoms webbsajt kan man se vilka operatörer som är ansluta till hyresvärdens "avtal".

Problemet är att det är ju helt omöjligt att veta vilken av dessa operatörer man kan lita på för att få stabilt internet/Tv utan tekniska strul o tjafs.
Nån som har nå bra erfarenheter av följande operatörer?

All Tele
Bahnhof
Bredband2
BBG
NETatONCE
Sappa
Serverado
T3
Tyfon
Universal Telecom

/R

Köp en febertermometer, fiber är totalt klockrent och eldar upp comhem rätt effektivt.

Jag lägger min röst på Bahnhof, anledningen är vad de står för och att det aldrig strulat under de tre år jag haft dem.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har haft All Tele/Blixtvik tidigare och dom skulle jag inte ens ta i tång med om jag skulle få välja.
Dels deras bemötande i kundtjänst när man haft problem och hur stabilt deras nät varit.

Hade dom lite mer än 1 år, mer eller mindre krångel regelbundet.
Gått över till Bahnhof och är faktiskt grymt nöjd, enda negativa är att få svar från deras kundtjänst kan ta lite väl lång tid ibland i mitt tycke.
Men deras nät har inte legat nere många ggr jämfört me all tele.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Bahnhof Alla dagar i veckan haft dom i c.a. 4 år nu och har haft ett problem underden tiden som löstes med ett telefonsamtal.

Permalänk

Om det är openuniverse du har så får du 4a månader gratis hos banhof.
Jag har fiber och hoppar mellan alla som har erbjudanden var 4e-6 månad. Just nu får du 4a månader på vilken hastighet du vill gratis.

BBB har erbjudande om 269kr /12 månader för 250/100 hos kundtjänst.

Permalänk
Avstängd

Bahnhof

När det gäller TV kör jag Viasat och tycker det funkar ok. Kör deras billigaste alternativ ”silver” men man får ändå mer än vad man behöver, iallafall för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Bahnhof

Enda negativa jag har hittat är att det alltid har varit sinnessjuk väntetid på telefonsupporten

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Låter kanske enformigt här i tråden men Banhof. De har gjort ett utmärkt jobb och har aldrig strulat för mig under 3 års tid.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Om du skall köra IPTV så bör du nog fundera över Bahnhof. De levererar inte som man skulle kunna tro. Om du har 100mbit så ger Bahnhof 100 men de gör det via 10 x 10… Finns många trådar om detta på IPTV forumen.

Saxat från ett IPTV forum:
"Det flesta leverantörerna utlovar en viss hastighet, exempelvis 100mbit/250mbit/500mbit. Oftast sker detta över en och samma anslutning, men i just Bahnhofs fall är det inte så.

När du laddar en fil från nätet så sker en anslutning mellan din dator och server. För de flesta operatörer är detta EN anslutning som är begränsad till utlovad hastighet (i vårt exempel 100mbit).

I bahnhofs fall så är det lite annorlunda. Bahnhof ansluter exempelvis 20 gånger, varje anslutning på 5mbit (eller tio gånger med varje anslutning på 10 mbit) och sammansätter paketen för att leverera en total anslutning på 100mbit och på de sättet sparar en massa kostnader och ökar redundans i sitt nätverk. Problemet med vår tjänst är att den inte går i Multicast, så bahnhof kan inte ansluta med full 100mbit och 20 anslutningar till oss utan bara EN anslutning och då är bandbredden alldeles för låg för att kunna fungera på ett tillfredsställande sätt.

Så Bahnhof borde egentligen vara lite mer detaljerad i sin marknadsföring och förklara att det faktiskt inte är en SINGEL CONNECTION som går i 100mbit utan det är summeringen av flera mindre som går upp i den summan."

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra synpunkter.
Som jag tolkar det så är det öppen fiber via Teracoms stamnät?
https://ko.teracom.se/nat/einarmattsson/

Bahnhof:
Det är väl inga direkt överdrivna rabatter man får om man tittar på utbudet. ca 300:-/månaden för 100/10mbit.
300:- för ett ganska klent tv utbud. + Ytterligare 200:- i månaden för lite fler kanaler.
Så det blir ungefär 100:- dyrare per månad än vad jag betalar idag för internet/tv.

Det verkar också vara så illa att om man bara vill teckna tv via fiber så är det bara Bahnhof som erbjuder det. Alla andra operatörer verkar bara ha kombinerat internet och tv paket som valbara produkter.

Kollade igenom Sappa´s utbud o där kunde jag iaf få internet och tv med ungefär samma kanaler som jag har idag för samma prislapp á 700/månad. Men då är frågan kan man lita på Sappa som stabil leverantör?

Permalänk
Medlem

@archie: Vad innebär IPTV och den begränsning du informerar om? (Im a newbie).
Påverkar det att TV sändningarna blir sämre? Långsammare internet? hög ping, pl m.m?

Permalänk
Medlem

IP-TV har ingen bandbreddsbegränsning i fiber utan du får ut din fulla fiberpotential. Begränsning av bandbredd är en affärsmodell för internetanslutning..

Sen att Bahnhof skulle ha andra begränsningar i singletrådade tcp anslutningar är bullshit..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Köp en febertermometer, fiber är totalt klockrent och eldar upp comhem rätt effektivt.

Jag lägger min röst på Bahnhof, anledningen är vad de står för och att det aldrig strulat under de tre år jag haft dem.

/Lifooz

Får man fråga vad du menar med "fiber är totalt klockrent och eldar upp comhem rätt effektivt."?

Vill verkligen jättegärna att du förklarar.

Permalänk
Medlem

Iptvking får ta å se över sina produkter tror jag. När du beställer tv som tjänst i ett fibernät är det inget som går över ”internet” anslutningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

aha nu hajjar jag. iptv är streamad tv tjänst. Inget som fiberoperatören(erna) tillhandahåller.

Permalänk
Medlem

Jo det är en tjänst du beställer av en tjänsteleverantör, precis som du beställer internet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns bara ett val, Bahnhof.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har du fler än en(1) tv som du vill titta på?
Undvik TV från Bahnhof då, de har inte sk. tvilling abonnemang, utan du måste betala dubbelt/trippelt för det du vill titta på.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Iptvking får ta å se över sina produkter tror jag. När du beställer tv som tjänst i ett fibernät är det inget som går över ”internet” anslutningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiskt har boxer detta, du kan inte ha en separat multicast till CPE utan den går över internetanslutningen (detta är för vissa stadsnät). Det delar port på CPE:n och har kravet 100/100 för paket-tjänst. Fördelen är att kontot fungerar på andra enheter, exempelvis mobilen där du kan se "vanlig" tv (jag menar alltså, ej play-tjänsterna). Dock utgår detta från överlämningspunkt hos KO, så det är ju inte vad jag förstår över internettjänsten utan ihop med den anslutningen.

Kan det vara motsvarande för Bahnhof.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T