Permalänk
Medlem

Uppgradera en märkesdator

Godmorgon sweclockare!

Jo det är så här att jag tänkt köpa nya grejer till ex-sambons gamla slöburk. Och tänkte då uppgradera innanmätet, moderkort, cpu, ram och ett grafikkort. Datorn hon sitter på just nu är en Acer aspire ax3810, till själva problemet. Jag är lite osäker på storlek på moderkortet, men gissar väl på ett m-itx skulle kunna passa. Någon som uppgraderat en sådan dator och kan ge mig lite tips?

Övrigt är att det ska vara en surfdator som klarar spel som typ sims 3.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Hade det varit en idé att även inhandla ett chassi och bygga om datorn i det? Behöver bara sno PSU och lagring från gamla burken.

EDIT: PSU verkar vara inegrerat i chassit. Känner fortfarande att det bästa hade varit att sno diskarna och bygga nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Hade det varit en idé att även inhandla ett chassi och bygga om datorn i det? Behöver bara sno PSU och lagring från gamla burken.

Med tankte hur gammal burken är ska man nog undvika PSUn och framför allt från en märkesdator.

@Pjurta86
Tycker nog det är bättre att bygger en ny från gruden, dels för chassit är anpassat för just de komponeter som sitter i, och kan vara svårt att få plats med andra delar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om den ser ut såhär på baksidan kan det nog bli problematiskt att hitta ett moderkort som passar rakt av utan att behöva plocka fram dremeln och ta upp ett hål för IO-plåten eftersom denna är integrerad i chassits plåt.

Ser inte ut att vara standard mitx heller då det är högre och har två PCI-e slotar. Sen är det väl ingen garanti att det är standard ATX kontakt från PSU osv.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om kravet bara är Sims 3 så behövs troligtvis inget separat grafikkort om du väljer t.ex. en Core i3/i5 med integrerad grafik. Men som sagt, nätagget ser rätt speciellt ut och det verkar osäkert om det ens är ATX-kompatibelt när det gäller strömkablarna.

Så även jag lägger tyvärr min röst på att bygga en helt ny dator istället för att försöka uppgradera den nuvarande. Det enda som kan vara värt att återanvända är väl hårddisken, men jag gissar på att det inte är en SSD så att använda den som systemdisk är nog inte önskvärt.

Permalänk
Medlem

Jo jag "fruktade" lite att de skulle bli att göra så, problemet är att hon är super petiga hur datorn (chassit) ser ut 😅 dessutom har man begränsad ekonomi. Men alltså skulle man kunna plocka ihop en burk för ~2000 som fyller hennes krav? Intel har aldrig varit min grej, så kan väldigt lite om dem. Men de låter som att det kan bli en i3 eller i5 för att få ner priset och skippa grafikkort för stunden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjurta86:

Men alltså skulle man kunna plocka ihop en burk för ~2000 som fyller hennes krav?

Då får du leta begagnat, 2000kr kommer du inte långt med om du ska köpa nya delar tyvärr.

Permalänk
Medlem

@perost: Lyckades plocka ihop en dator för ~2500, dock är det med en Intel Pentium G4560 3.5 GHz, men frågan är om dess inbyggda grafikkrets funkar, såg att en annan Intel med samma grafikkrets körde GTA V i ~20-30fps på low.

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pjurta86:

@perost: Lyckades plocka ihop en dator för ~2500, dock är det med en Intel Pentium G4560 3.5 GHz, men frågan är om dess inbyggda grafikkrets funkar, såg att en annan Intel med samma grafikkrets körde GTA V i ~20-30fps på low.

Du får nog väldigt mycket mer begagnat i de prisklasserna. Även om du lägger dubbelt så mycket så tror jag du får väldigt mycket mer av begagnade grejer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pjurta86:

@perost: Lyckades plocka ihop en dator för ~2500, dock är det med en Intel Pentium G4560 3.5 GHz, men frågan är om dess inbyggda grafikkrets funkar, såg att en annan Intel med samma grafikkrets körde GTA V i ~20-30fps på low.

Visst kommer det fungera, dock har jag väldigt svårt att se hur du får plats med övriga komponenter med den budgeten. Med samma processor och ett billigt moderkort och billiga DDR4 minnen så är jag nästan uppe i 2500kr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du får nog väldigt mycket mer begagnat i de prisklasserna. Även om du lägger dubbelt så mycket så tror jag du får väldigt mycket mer av begagnade grejer.

Jo är väl mest chassit som måste se nytt och "snyggt" ut 😅 kanske ska kika över begagnade alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Visst kommer det fungera, dock har jag väldigt svårt att se hur du får plats med övriga komponenter med den budgeten. Med samma processor och ett billigt moderkort och billiga DDR4 minnen så är jag nästan uppe i 2500kr.

Kan posta vad jag skramlade ihop senare idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Köp en beg NUC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Helt klart nått jag ska kolla upp, tack för tipset

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Medlem

Ja här är då datorn jag snabbt skramlade ihop -
Fractal Design Core 1000
Gigabyte B250M DS3H
Intel Pentium G4560 3.5 GHz 3MB
Kingston 4GB (1x4GB) DDR4 2400MHz
Fractal Design EFFEKT 400W

Pris: 2545:-

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)