Update på gammal hemmabyggd NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2005

Update på gammal hemmabyggd NAS

Bakgrund
Jag la en gång i tiden mycket tid på att bygga en egen NAS. Jag valde omsorgsfullt ut delar, ECC minnen, köpte hårddiskar från olika butiker utspridda lite i tid för att få från olika batchar osv. Jag övervägde på den tiden Freenas, OpenMediaVault (som hade ett annat namn då), NexentaStor, FreeBSD, Windows Home Server, unRAID och några andra jag inte kommer ihåg. ZFS kändes rätt nytt då, och jag var mer van vid Linux än BSD så valet föll på Ubuntu för möjligheten att få det precis som jag ville. ZFS på linux var i ett ännu mer tidigt stadie då och BTRFS var i beta. Valet föll på Ubuntu som jag fick till precis som jag ville ha det med diverse funktionalitet.

Jag använder för närvarande 7st diskar. NAS-riggen var dock byggd för att kunna expandera. Den har plats för 6 diskar på mATX mobot, ett SAS raidkort som är flashat till rent HBA med plats för 8 diskar+ 4 andra på två pci kort för totalt 18 diskar om det skulle behövas. Chassit har dock bara plats för runt 12. (Måste dubbelkolla dessa siffror då jag inte öppnat eller petat på den under rätt lång tid)

Problem
Den har de senaste åren kört Ubuntu 10.4, som jag för en tid sedan skulle uppdatera och allt sket sig, kernel panik(!) mm (i någon rädsla för buggar fick jag den dumma idén att uppdatera något som funkade felfritt). Den lyckades boota igång till en äldre backuppad version, men jag litar inte längre på integriteten, även om all data är intakt och online för tillfället. Jag kan försöka felsöka och fixa problemen som skedde under update, men RAID-arrayen börjar också bli lite liten, och det finns flera mer eller mindre färdiga OS jag skulle kunna byta till. Innan jag försöker fixa installationen och även expandera arrayen tänkte jag undersöka alternativ. Jag funderar också på att förnya diskarna då de alla har mellan 7-8år av mer eller mindre konstant drift på sig så det börjar bli tid.

Mål
Jag ska bygga en ny NAS, dock antagligen baserad på en mer out-of-the-box lösning vad gäller OS. Jag hade gärna velat återanvända mobo, cpu, ecc ram, saskort, och ev. existerande diskar lite beroende på hur mycket paritet jag använder. Plex eller andra streamingmöjligheter hade varit najs. Jag har haft planer att lägga till det på existerande NAS men inte orkat. Kan ev ersättas med chromecast eller att bygga bättre htpc.

Raid+Plex+autobackup+liten webserver för portfolio & dyl+teamspeak och lite allt möjligt bör vara smidigt att få igång.

Frågor:
1) OpenMediaVault vs Amahi vs FreeNAS vs DIY Ubuntu vs annat?
2) ZFT, BTRFS eller klassisk raid med typ MDADM+LVM?
3) Vart lagrar man på ett så smidigt sätt som möjligt ett par TB data temporärt tills den nya NASen är up and running om jag vill återanvända delar av hårdvaran? <------ En av de mer intressanta frågorna där jag inte har så många bra alternativ just nu
4) Prestandabehov för tex Plex?
5) Hur lätt är det att fixa en update till Ubuntu som totalt ballat ur och som visar kernel panic vid boot?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2004

@lord_moggo: Hej!
Spännande med fel när mjukvara uppdateras, inte alls avis! Vill bara tipsa om ett system som för mig fungerar bra - Unraid. Går att köra olika storlekar på diskarna med dubbla "parity-drives" samt cache-disk, typ ssd i valfri storlek. Docker finns inbyggt och med det går det att installera mängder med olika appar.

Ta en titt på lime-technology.com. Lite färgad är jag väl då jag kört det drygt fyra år nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2005

@datornörden:

Mm, jag listade den för att jag vet att det var ett av alternativen där i början. Jag kommer dock inte ihåg varför jag valde bort den. Jag tror det var att de då inte hade stöd för ett par av de funktioner jag ville ha. Den var rätt fokuserad på JBOD och att köra en massa diskar i olika storlekar istället för vanlig raid vill jag minnas, men det kanske ändrats?