Permalänk

Grafikkort borta ?

Har ett 780ti Asus Direct CUII som fungerade felfritt igårkväll men nu när datorn startas upp så ger skärmarna ingen bild, bytte DVI port till moderkortet och då fungerar skärmarna och datorn felfritt, men grafikkort har jag inget (enhetshanteraren), är det skrot ? Går det att göra något ? Det lyser och så i burken. Har provat att byta till en annan PCI-port på moderkortet men utan resultat.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Avstängd

@robin_nerf: snurrar fläktarna till grafikkortet? Kan också vara bugg med drivrutin i det fallet, använd återställningställning till en tidpunkt du själv är säker på att allt funkade som det ska.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Skrivet av Eken:

@robin_nerf: snurrar fläktarna till grafikkortet? Kan också vara bugg med drivrutin i det fallet, använd återställningställning till en tidpunkt du själv är säker på att allt funkade som det ska.

Fläktarna snurrar precis som vanligt och låter likaså.
Jag återställde win10 4 dagar (fungerade då och igår) men fortfarande samma sak, ingen signal till skärmarna på dvi-portarna på grafikkortet men får signal på dvi-porten på moderkortet.....

Jag anslöt en tredje skärm på HDMI, även det utan resultat, alla skärmar reagerar på anslutning till grafikkortet, från att säga "ingen kabel ansluten" till "ingen signal" när kabeln ansluts på grafikkortet, men ingen bild ges.
Jag har reset CMOS när grafikkortet var ur och i (på båda pci portarna) men även det utan bild.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robin_nerf:

Fläktarna snurrar precis som vanligt och låter likaså.
Jag återställde win10 4 dagar (fungerade då och igår) men fortfarande samma sak, ingen signal till skärmarna på dvi-portarna på grafikkortet men får signal på dvi-porten på moderkortet.....

Jag anslöt en tredje skärm på HDMI, även det utan resultat, alla skärmar reagerar på anslutning till grafikkortet, från att säga "ingen kabel ansluten" till "ingen signal" när kabeln ansluts på grafikkortet, men ingen bild ges.
Jag har reset CMOS när grafikkortet var ur och i (på båda pci portarna) men även det utan bild.

Om du inte hittar kortet i enhetshanteraren så lär det vara rätt kört, om du som du skrivit testat alla PCIe platser.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Testa att baka det.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Testa det i en annan dator innan du skrotar det, kan va trasigt moderkort. Funkar det inte då är det bara att kasta.

Mvh it-tekniker

Permalänk
Medlem

Om inget annat fungerar så kan du göra som Demonoidz föreslog och "baka" kortet i ugnen, det tar bort sprickor i lödningar när tennet smälter och sedan stelnar igen. Mitt gamla Geforce 8800GTS dog för två år sedan men efter att ha bakat det i ugnen har det fungerat sedan dess i en mediadator. Se till att plocka bort alla plastdetaljer och kylfläns innan du kör det i ugnen och var noggrann med temperaturen samt att du har chippet uppåt, så det inte ramlar av när tennet smälter. Det finns många bra guider på youtube och nätet i övrigt om du söker på "bake graphics card" eller liknande.

OBS! Gör endast detta som en sista utväg innan du slänger kortet.

Lycka till :]