Permalänk
Medlem

Problem med svärta, Dolby vision

Får inte riktigt rätt på inställningarna på min b6a. Har kollat på en serie (Godless) i 4K DV genom den inbyggda appen och har varit nöjd med bilden. Igår skulle ju fira att Apple TV 4K har fått uppdateringen (som gör att den skickar ut det formatet som filmerna är i), genom att kolla sista avsnittet på denna serien genom min Apple TV istället för den inbyggda Netflix appen.

Har exakt samma inställningar på båda ingångarna för DV. Kollar jag genom inbyggda appen så har jag helt svarta bars(inte mörkgrå, utan ”oled-svarta”) över och under bilden samtidigt som jag har ganska mycket detaljer i mörka scener (ljusstyrka 51).
Kör jag samma inställningar på Apple TVn så har jag mörkgrå bars med mycket brus men nästan samma detaljnivå i mörka scener men med en hel del brus. För att få barsen ”oled-svarta” får jag sänka ljusstyrkan till 49 och då förlorar jag massor av detaljer i mörka scener. Dom blir helt enkelt för mörka för att det ska se bra ut.

Någon som har tips på vad jag kan kika på för att få rätt på detta? Vill helst använda min Apple TV men för tillfället ger det en mycket sämre upplevelse. ( @laxpudding du verkar ja rätt bra koll har jag förstått genom att ha läst dina inlägg)

Edit: märker nu att barsen går från att vara helt svarta till inte helt svarta beroende på om det är ljusa eller mörka scener genom Apple tvn (ljusstyrka 51). Är det mörka scener så är barsen inte helt svarta, är det lite ljusare scener så blir dom helt svarta. Ändras hela tiden..
Bilden ”flashar” också i mörka scener, när den vita texten kommer så lyser även delar av panelen upp och man ser detaljer i mörker man inte såg innan. Sen när texten försvinner så går svartnivån ner, den tonas inte ner utan det är som om någon slår av och på en strömbrytare.

Låser jag Apple TV till 4K sdr eller 4K HDR så försvinner problemet. Verkar vara kopplat till DV.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ZooN: Svagheten (tja, många är inte ens medvetna om det) hos LG:s OLED är hur de hanterar skuggtoner där man ankrar svart på nivån av "total" svärta/oändlig kontrastförhållande. Men då försvinner också de allra mörkaste nyanserna av mörkgrått, man klipper mot svart. För att lyfta fram dessa skuggtoner måste man öka på Brightness-reglaget så mycket att man ankrar svart på en nivå som släpper ifrån sig en hel del ljus och den "totala" svärtan är borta. Då riskerar svartnivån att bli flytande på LG:s OLED, dvs man får synliga förändringar i hur mycket ljus som alstras i det svarta.

Ofta vill man bara öka reglaget ett halvt steg, men det finns inte precision där. Detta har Sony och Panasonic åtgärdat, eller åtminstone minskat risken för, med sina OLED-modeller. De ankrar svart med litet ljus, så istället för oändligt kontrastförhållande är det runt 200.000:1, vilket för ögat fortfarande är helt svart. Även precisionen i reglaget är bättre där. Men ingen DV på Sony och Panasonic.

Att det ser ut som det gör kan ha ytterligare förklaringar som hur ATV 4K fungerar. Men också hur LG implementerar DV. Jag önskar verkligen att Netflix hade testbilder tillgängliga så man kan jämföra.

Har du några exempel med tidspunkter i TV-serien du ser på? Så ska jag försöka komma att kolla. Det är sällan jag får tillfälle att grotta ned mig. Kolla även andra material än just den serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ZooN: Svagheten (tja, många är inte ens medvetna om det) hos LG:s OLED är hur de hanterar skuggtoner där man ankrar svart på nivån av "total" svärta/oändlig kontrastförhållande. Men då försvinner också de allra mörkaste nyanserna av mörkgrått, man klipper mot svart. För att lyfta fram dessa skuggtoner måste man öka på Brightness-reglaget så mycket att man ankrar svart på en nivå som släpper ifrån sig en hel del ljus och den "totala" svärtan är borta. Då svartnivån bli flytande på LG:s OLED, dvs man får den synliga förändringen i hur mycket ljus som släpper igenom i svart.

Ofta vill man bara öka reglaget ett halvt steg, men det finns inte precision där. Detta har Sony och Panasonic åtgärdat, eller åtminstone minskat risken för, med sina OLED-modeller. Även precisionen i reglaget är bättre där. Men ingen DV på dessa.

Att det ser ut som det gör kan ha ytterligare förklaringar som hur ATV 4K fungerar. Men också hur LG implementerar DV. Jag önskar verkligen att Netflix hade testbilder tillgängliga så man kan jämföra.

Har du några exempel med tidspunkter i TV-serien du ser på? Så ska jag försöka komma att kolla. Det är sällan jag får tillfälle att grotta ned mig. Kolla även andra material än just den serien.

Tack för svar och för att du tar dig tid Återkommer igen när jag är hemma

Skickades från m.sweclockers.com